کد خبر: ۳۳۲۴۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مردم تا رفع کامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تا حد امکان از خوردن جوجه‌کباب خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، تالاب میقان اراک به عنوان مهم‌ترین زیستگاه پرندگان مهاجر این روزها حال خوشی ندارد و هر روز مرگ یکی پس از دیگری میهمانانش را به نظاره می‌نشیند.

اواسط آذر ماه امسال بود که مشاهده پرندگان بی‌جان و تلف شده در حاشیه تالاب دوستداران طبیعت و پرندگان را نگران کرد، انتشار خبر داغ ابتلا پرندگان تالاب به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دل گردشگرانی را که مدت‌ها منتظر دیدن پرواز زیبای پرندگان مهاجر در میان نیزارهای تالاب بودند، در فصل سرد و یخبندان سوزاند.

تالاب میقان اراک در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی روستای داودآباد واقع شده و یکی از 10 تالاب مهم کشور محسوب می‌شود که این روزها مرگ پرندگان مهاجرش بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و شیوع این بیماری در روستاهای اطراف تالاب خبری است که به سر خط تمام خبرهای استان و کشور تبدیل شده و همه ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است.

با توجه به حساسیت موضوع و اطلاع‌رسانی به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری با «دکتر محسن شانقی» مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه نسبت به خوراکی‌های مرغ و تخم‌مرغ باید رعایت نکات از جمله پختن کامل را بکنیم، گفت: مردم تا رفع کامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از خوردن جوجه‌کباب خودداری کنند.

دکتر شانقی اظهار کرد: متأسفانه از ماه گذشته به دلیل ابتلا پرندگان حاشیه تالاب میقان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شهر اراک و برخی از روستاهای اطراف تالاب درگیر این بیماری شدند، به گونه‌ای که تا امروز بیش از یک هزار پرنده تالاب و 7 واحد مرغداری به علت ابتلا به این بیماری تلف و معدوم شدند.

طرح پایش و مراقبت از واحدهای طیور صنعتی و روستایی و زیستگاه‌های حیات وحش به مرحله اجرا گذاشته شد

وی تصریح کرد: با مشاهده تلف شدن پرندگان تالاب دامپزشکی استان در نخستین گام اقدام به انجام آزمایش و نمونه‌گیری کرد و بلافاصله پس از دریافت نتیجه آزمایشات و اعلام قطعی ابتلای پرندگان به بیماری آنفلوآنزا اقدام لازم برای مبارزه با بیماری و جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان را در دستور کار قرار داد.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: از زمان شیوع بیماری تاکنون دامپزشکی طرح پایش و مراقبت از واحدهای طیور صنعتی و روستایی و زیستگاه‌های حیات وحش را به مرحله اجرا گذاشته و تاکنون طیور هفت واحد مرغداری مرغ تخم‌گذار اطراف تالاب میقان را به علت درگیر شدن با این بیماری معدوم کرده است.

شانقی با اشاره به اینکه اکیپ‌های دامپزشکی روزانه تا شعاع 10 کیلومتری حاشیه تالاب را پایش و موارد مشکوک را مورد بررسی و نمونه برداری قرار می‌دهند، گفت: به محض مشاهده موارد مشکوک بلافاصله بحث قرنطینه‌ای و نمونه‌برداری انجام می‌شود تا در صورت شیوع بیماری از شیوع و گسترش آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: علاوه بر معدوم‌سازی طیور تمام موارد مصرفی و تولیدی مرغداری اعم از دان و تخم‌مرغ‌ها نیز معدوم می‌شوند تا از احتمال انتقال بیماری جلوگیری شود.

مرغداران نگران عدم پرداخت کامل و به موقع خسارت واحدهای خود هستند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه بالای 90 درصد از واحدهای مرغداری به صورت اجباری زیر پوشش صندوق بیمه محصولات دامپزشکی قرار دارند، بیان کرد: قسمت عمده‌ای از خسارت‌های مرغداران از طریق بیمه و بخشی نیز توسط سازمان دامپزشکی پرداخت می‌شود، متأسفانه گاهاً در امر معدوم سازی واحدهای آلوده با مقاومت مرغداران مواجه می‌شویم که مقاومت آنان ناشی از پرداخت دیر هنگام خسارت‌های بیمه‌ای و یا عدم پرداخت تمام خسارت‌ها است و می‌توان گفت مرغداران نگران عدم پرداخت کامل و به موقع خسارت واحدهای خود هستند.

سازمان دامپزشکی تعهد کرده تا 20 روز آینده سهم خود را به مرغداران خسارت دیده پرداخت کند

شانقی از وعده مسئولان سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر پرداخت خسارت کامل مرغداران خسارت دیده ظرف 20 روز آینده خبر داد و افزود: سازمان دامپزشکی تعهد کرده تا 20 روز آینده سهم خود را که بیش از 100 میلیون تومان است، به مرغداران خسارت دیده پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه خسارت مرغ‌ها و دامپزشکی خسارت نهاده‌ها را بر عهده دارند، ادامه داد: در حال حاضر گزارش سه واحد تنظیم نشده است، که قطعاً با تنظیم این گزارش میزان خسارت‌ها افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده این بیماری در سایر شهرهای استان مشاهده و دریافت نشده است، اظهار کرد: پرندگان تالاب میقان پرندگان مهاجری هستند که معمولاً برای تغذیه تا شعاع 30 کیلومتری پرواز می‌کنند و به دلیل بیماری می‌توانند ویروس این بیماری را منتقل کنند، اما خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده این بیماری در سایر شهرهای استان مشاهده و دریافت نشده است.

با توجه به سرد بودن هوا امکان زنده ماندن ویروس تا ظرف مدت 3 ماه وجود دارد

شانقی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و سرد بودن هوا امکان زنده ماندن ویروس تا ظرف مدت سه ماه وجود دارد، پرندگانی که آلوده به ویروس بیماری باشند، می‌توانند گنجشک‌ها، کلاغ‌ها و سایر پرندگان دیگر را نیز مبتلا به این بیماری کنند.

وی پیرامون انتقال این بیماری به انسان گفت: خوشبختانه تاکنون نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز بیماری آنفلوآنزای پرندگان قابلیت ابتلای انسانی را نداشته است، اما امکان دارد ویروس بیماری با انتقال به بدن انسان جهش پیدا کرده و ژن جدیدی ایجاد کند که این ژن باعث بیماری انسان شود.

مرغ‌هایی که در مرغ فروشی‌ها به صورت بسته بندی عرضه و کشتار روز هستند، مصرف آنها هیچ جای نگرانی ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: به منظور پیشگیری از بیماری و اطمینان از سلامت فراورده‌های طیور تمام کشتارگاه‌ها توسط بازرسان دامپزشکی به صورت مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرند، مرغ‌هایی که در مرغ فروشی‌ها به صورت بسته بندی عرضه شده و کشتار روز هستند، مصرف آنها هیچ جای نگرانی ندارد و دامپزشکی سلامت آنها را تضمین می‌کند، اما مرغ‌هایی که به صورت فله عرضه و خارج از سیستم و به صورت غیر بسته بندی عرضه شوند، ممکن است، آلوده باشند.

شانقی گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف جوجه کباب خودداری کنند، ویروس آنفلوآنزا در برابر حرارت حساس است، در دمای 60 درجه ظرف مدت نیم ساعت از بین می‌رود، اما در موقع کباب کردن امکان دارد، کاملاً پخته نشده و ویروس در آن باقی بماند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 20 اکیپ دامپزشکی در سطح اراک مسئولیت نمونه‌برداری و پایش و 15 اکیپ نیز مسئولیت قرنطینه موارد مشکوک را بر عهده دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به واحدهای دیگر وجود دارد و نیاز است مردم و تولیدکنندگان ضمن همکاری هرچه بیشتر با بازرسان این اداره کل، از جابجایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره‌گردها خودداری کنند.
 
 
نظر شما
ادامه