کد خبر: ۳۳۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس سازمان ملی استاندارد بر لزوم یکپارچگی غذا برای رفع مشکلات تجاری تأکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «نیره پیروزبخت» امروز در نخستین همایش امنیت غذایی، توسعه و سلامت گفت: برای سهولت در مراودات خود با بازار بین‌المللی باید یکپارچگی غذا را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهیم.

وی یکپارچگی غذا را برای جلوگیری از مشکلات تجاری مهم تلقی کرد و افزود: این مسئله شامل سه بخش اصالت، ایمنی و کیفیت غذا است؛ بنابراین اگر تنها روی ایمنی و کیفیت غذا متمرکز شویم و اصالت آن را فراموش کنیم، مشکلات عدیده‌ای راه تجارت با دنیا را مسدود خواهد کرد؛ درست همان اتفاقی که چند سال پیش برای محصول پسته افتاد. به همین دلیل برای مقابله با عهدشکنی دشمنان بحث یکپارچگی غذا باید به جد دنبال شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه سلامت غذایی تمام پارامترهای مربوط به امنیت غذایی را شامل می‌شود، بیان کرد: اگر توسعه با مفهوم واقعی آن در نظر گرفته نشود، قطعاً درباره سلامت غذایی به مشکل برمی‌خوریم؛ به همین منظور تحقق سلامت برای غذا محقق نخواهد شد، مگر کنترل تمام حلقه‌های تولید از زمانی که کشاورز شروع به کاشت بذر می‌کند تا وقتی که غذا در سفره قرار می‌گیرد، کنترل شود.

پیروزبخت ادامه داد: طبق تعریف سازمان ملل از امنیت غذایی، موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه اصلی است که خروجی آن امنیت غذایی را شامل می‌شود که یکی از محورهای توسعه در سازمان‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: البته نباید امنیت و ایمنی غذا را با هم اشتباه گرفت، زیرا ایمنی به‌صورت ساده به معنای این است که غذای مصرف‌شده به مصرف‌کننده آسیبی نرساند که خوشبختانه در ایران سازمان‌های مختلفی ازجمله سازمان ملی استاندارد در این مسئله دخیل هستند.

اجرا شدن استاندارد ذبح و صید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان ملی استاندارد از اجرا شدن استاندارد ذبح و صید با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: از این پس در تمام کشتارها و صید برای خروج از مراکز علاوه‌بر تأیید نماینده شرعی ولی‌فقیه امضای استاندارد را نیاز دارد.

پیروزبخت به توسعه کشورها برای ریشه‌کنی فقر غذایی اشاره کرد و گفت:‌ در سال‌های اخیر از نگرانی فقر غذایی در کشور عبور کرده‌ایم و اکنون ۳۷۱ فراورده مواد غذایی مشمول مقررات اجباری استاندارد است، اما فقط نباید به این موضوع بسنده کنیم و قطعاً توجه همه‌جانبه به روی استانداردها داشته باشیم.

وی به امضای تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: اخیراً در بحث غذای حلال و مبارزه با آلودگی‌ها با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی داشته‌ایم.

فیروزبخت گفت: همچنین استاندارد ذبح و صید با همکاری نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ۱۰ مرکز اجرایی شده که از این پس علاوه‌ بر نظارت شرعی، توجه همه‌جانبه بر نکات استاندارد و بهداشتی هم اعمال می‌شود و دام و صید دو امضاءِ از مراکز خارج می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین از همکاری با وزارت بهداشت برای کاهش مصرف نمک و شکر در تولید مواد غذایی خبر داد و گفت: کاهش این اقلام در استانداردها را اعمال کرده‌ایم که گزارش آن به شورای عالی سلامت ارائه شده است.

به گفته وی همچنین استاندارد نان سنتی با مسئولیت وزارت بهداشت نیز اجباری اعلام شده است.

فیروزبخت از تدوین آیین‌نامه توسعه کشاورزی ارگانیک خبر داد و گفت: همچنین پایش محصولات لبنی از نظر استفاده از چربی گیاهی،‌ صدور مجوز برای آلودگی‌های محصولات کشاورزی و پایش آب شرب مناطق مختلف کشور از موارد دیگری است که به انجام رسانده‌ایم تا حدی که پس از ارائه گزارش ما در زمینه آب شرب که به دولت ارائه کردیم، وزارت بهداشت فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: نباید فقط به ایمنی و امنیت غذایی مردم فکر کنیم، بلکه بحث یکپارچه‌سازی هم مهم است که سه مؤلفه اصالت، کیفیت و ایمنی را در برمی‌گیرد.

وی اصالت‌سنجی را یکی از مواردی برشمرد که باید به آن توجه جدی شود و اظهار داشت: چند سال پیش در بحث پسته کشورهای خارجی برای ما بازی درآوردند و آخرکار حد مجاز اعلامی از سوی ایران را در مورد پسته قبول کردند؛ اما نگرانیم که وقتی از راه سیاسی به جایی نرسند، از این‌گونه موارد با کشور ما مقابله کنند.

پیروزبخت تأکید کرد: اگر بخواهیم با ۳۶ کشور مسلمان مراوده داشته باشیم، فقط کیفیت مطرح نیست، بلکه باید استاندارد حلال بودن آن را هم جدی بگیریم
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میثم قاسم زاده طرقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
میخواستم درمورد اعزام نیرو به ارمنستان برای کشتارگاه اطلاعاتی بدست بیاورم ممنون میشم راهنمایی کنید.
نظر شما
ادامه