کد خبر: ۳۳۲۰۰
 

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تاکنون نتیجه تمامی نمونه‌گیری‌های انجام شده در شهرستان‌های استان در خصوص شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این مناطق منفی بوده و آنفلوانزای فوق ‌حاد پرندگان کماکان در تالاب و محدوده تالاب میقان اراک شیوع دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محسن شانقی» با بیان اینکه 20 تیم در استان جهت پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکیل شده است، گفت: در هر تیم دو تا سه نفر حضور دارند و روزانه مرغداری‌های استان و مناطق حساس مانند اطراف تالاب میقان اراک توسط آنها رصد می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت بروز تلفات پرندگان، از محل یا واحد طیور نمونه‌گیری انجام می‌شود. همچنین از طریق تیم‌های تشکیل شده اطلاعات لازم جهت جلوگیری از شیوع این ویروس به مرغداری‌ها ارائه می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در خصوص مشکوک بودن ابتلای یک عدد لک‌لک در شهرستان محلات، عنوان کرد: آزمایش در این خصوص منفی بود و در کل تاکنون تمامی آزمایش‌های شهرستان‌ها منفی بوده و این ویروس تنها در محدوده تالاب اراک شیوع یافته است.

شانقی در رابطه با خسارت ناشی از شیوع این ویروس در اراک، گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته با توجه به مثبت بودن نتیجه پایش تعدادی از مرغداری‌ها در محدوده تالاب میقان تاکنون حدود پنج میلیارد تومان برآورد خسارت شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکنون حدود هزار و 22 پرنده در تالاب میقان اراک جمع‌آوری شده، البته تلفات پرندگان در این محدوده گسترده‌تر است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که تداوم این وضعیت تا چه زمانی پیش‌بینی می‌شود، افزود: تا زمانی که پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک مستقر هستند احتمال شیوع این ویروس وجود دارد. مهاجرت پرندگان نیز به شرایط آب‌وهوایی مرتبط است و در صورت تداوم وضعیت کنونی آب‌وهوا احتمال ادامه این شرایط تا فروردین‌ماه وجود دارد، اما نمی‌توان در اینخصوص نظر قطعی ارائه داد.

شانقی در رابطه با مصرف مرغ، تخم مرغ و دیگر ماکیان توصیه کرد: مردم بهتر است از فراورده‌های بسته‌بندی شده استفاده کرده و به تاریخ تولید و درج مهر مرغداری بر روی بسته‌بندی و تخم‌مرغ دقت لازم را داشته باشند.

 
 
نظر شما
ادامه