کد خبر: ۳۳۱۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: مهاجرت پرندگان مهاجر عامل اصلی بروز بیماری در کشور است و ویروس در گردش فعال در کشور وجود ندارد ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر هفت استان کشور با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» در سفر به استان مرکزی افزود: کانون هایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در استان های مرکزی، قم، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مازندران مشاهده شده است.

وی ادامه داد: کانون این بیماری در استان قم به دلیل واکنش به موقع بازرسان دامپزشکی متوقف شده است، ولی در برخی استان ها از جمله استان مرکزی و مازندران به دلیل وجود زیستگاه های پرندگان مهاجر با امکان افزایش کانون ها مواجه بوده و نیاز است دستگاه ها و پرورش دهندگان طیور برای کنترل این بیماری همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع این بیماری در برخی از استان های کشور تا کنون مورد انسانی این بیماری در سطح کشور مشاهده نشده، اما در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب های سطح کشور را عامل اصلی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کشور دانست و گفت: هم اکنون 50 کشور جهان از جمله آلمان، انگلیس، چین، روسیه و تمامی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به سویه جدید ویروس فوق حاد پرندگان آلوده بوده و در برخی از کشورها همانند کره جنوبی، ژاپن و مجارستان به وضعیت هشدار رسیده است.

دکتر خلج، برنامه ریزی، پایش و مراقبت قبل از شیوع بیماری های دام و طیور را یکی از اولویت های سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: بر این اساس برای مقابله با شیوع بیماری فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان تا پایان مهر ماه از یک هزار و 800 مرکز پرورش طیور صنعتی، سنتی و عرضه پرندگان در بازار بازدید و بازرسی انجام شد و 43 هزار نمونه سرمی و بافتی و 120 هزار آزمایش سرمی و ملکولی از این مراکز به عمل آمد و مشخص شد ویروس در گردش فعال در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: با اقدام های پیشگیرانه، انجام نمونه برداری، قرنطینه و معدوم کردن به موقع هم اکنون از وضعیت مناسبی از نظر کنترل بیماری در کشور برخوردار هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به وجود این بیماری در دیگر کشورها و پیش بینی احتمال شیوع آن در سطح کشور و ایجاد خسارت های مالی و اقتصادی بر مراکز تولید گوشت سفید و تخم مرغ، از تولید کنندگان خواسته شد تا محصول های خود را در برابر بیماری های واگیردار بیمه کنند تا در صورت بروز این بیماری و خسارت توانند از مزایای بیمه بهره مند شوند.

دکتر خلج خاطر نشان کرد: خسارات مراکز آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که عملیات معدوم کردن توسط دامپزشکی در آن ها صورت گرفته تحت یک فرمول خاص از طریق سازمان دامپزشکی و دولت پرداخت می شود.
وی ادامه داد: دولت 100 میلیارد ریال برای پرداخت خسارت و بدهی های سازمان دامپزشکی به تولیدکنندگان طیور برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اختیار این سازمان قرار داده که امید است ارقامی که بر اساس قانون برعهده سازمان دامپزشکی کشور به مرغداران و تولیدکنندگان است، در آینده نزدیک به واحدهای خسارت دیده پرداخت می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یاد آور شد: تا کنون 6 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مناطق همجوار تالاب میقان اراک مشاهده شده است.

دکتر خلج همکاری تمامی دستگاه های متولی و تولیدکنندگان طیور را از مهمترین راه های جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور عنوان کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده طیور تلف شده از دست زدن به آنها خودداری کنند و مورد را با دامپزشکی استان یا شهرستان خود اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: مردم و تولیدکنندگان باید از جابه جایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: مردم باید گوشت و تخم مرغ که از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی و کد و آرم دامپزشکی خریداری و با اطمینان و بدون نگرانی مصرف کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر یک روزه به استان مرکزی از تالاب میقان اراک بازدید کرد و با با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان طیور استان نیز دیدار داشت.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
1
ولی در هیچ جای جهان پهناور به اندازه ی کشور ایران فارم های صنعتی درگیر نشده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
0
چرا هر وقت یک آنفلوآنزا میاد ما هم درگیر هستیم؟ اینکه بخواهیم با این استدلال عملکرد خودمان رو توجیه کنیم که درست نیست. وضعیت ما طوری که بهتر است برای توصیف آن بگویم هر بیماری که دیگر کشورها دارند، ما هم داریم و هرچه که بقیه ندارند، باز هم ما داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
0
0
اقاي حكيم مهر شدي روابط عمومي سازمان دو تا خبر اصليت ريس و مشاوره ........................ سوال كن كيا مسول انفلوانزا بودند شش ماه از سال انفلوانزا داريم شش ماه تب برفكي
نظر شما
ادامه