کد خبر: ۳۳۱۲۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
دکتر گیلگمش:
گذر از بحران‌های حرفه‌ای در هر کشوری نیازمند استفاده از خرد جمعی است. امروزه نمی‌توان حد و مرزی را برای انسان‌ها، حیوانات و اکوسیستم کره زمین در خصوص بهداشت قائل شد ...
 

تحلیل وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته سی و ششم سال 1395

دکتر گیلگمش

 

گذر از بحران های حرفه ای در هر کشوری نیازمند استفاده از خرد جمعی است. امروزه نمی توان حد و مرزی را برای انسان ها، حیوانات و اکوسیستم کره زمین در خصوص بهداشت قائل شد؛ هر رویداد بهداشتی در هر نقطه از جهان زندگی تک تک موجودات این کره خاکی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همانگونه که می دانید، بر مبنای اطلاعیه های منتشر شده سازمان دامپزشکی کشور بیماری آنفلوآنزای پرندگان همانند سایر کشورهای جهان در کشور ایران نیز رو به گسترش است. این رخداد بهداشتی برمبنای آنچه در تصاویر منتشر شده از سازمان دامپزشکی از کامپیوتر رئیس سازمان دامپزشکی کشور به هنگام سخنرانی مشترک با وزارت بهداشت تعبیر به همه گیری شده است. این نامگذاری هرچند ایراداتی به آن وارد است (تفاوت میان Outbreak و Epidemic) و هریک نیازمند سیاست های جداگانه ای در زمینه کنترل و مراقبت می باشد، ولی از ارزش اصل موضوع که همان سیاست بهداشت واحد است، چیزی نمی کاهد. اتخاذ سیاست واحد توسط ارگان های متولی بهداشت در کشور ایران و فراهم نمودن بسترهایی به منظور تبعیت تولید کنندگان از این سیاست های مشترک از جمله مهمترین وظایف سازمان های تخصصی است که علی الظاهر تحت الشعاع برخی از مسائل دیگر قرار گرفته که به نظر می رسد نیازمند دقت ویژه ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور می باشد. درست است که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب سیاست اقتصاد مقاومتی از مهمترین زیر ساخت های این کشور می باشد که همه افراد جامعه می بایست تحقق آن را نصب العین قرار دهیم، ولی در هیچ یک از گفته های معظم له هیچ گاه نادیده گرفته شدن بهداشت و به مخاطره انداختن سلامت جامعه مدنظر نبوده و قابل تفسیر و برداشت نمی باشد که برخی از دلالان طمعکار برای تامین جیب خودشان از تولید کننده تا ناظر بهداشتی را سرکیسه می نمایند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی نمایند. اصطلاح جالبی این روزها مد شده بنام "دلواپس" که با اجازه بزرگان حرفه دامپزشکی این کلمه را عاریه گرفته و بنام دلالان دلواپس ضد بهداشت از آنان نام می بریم و در سطرهای آتی از خصوصیات این بزرگان برای شما خواهیم نوشت تا بدانید که این نسل نوظهور چگونه هم تولید کننده و هم دامپزشک و ناظر بهداشتی و هم زیرساخت های بهداشتی را به مخاطره می اندازند.

بیشتر از این مقدمه را ادامه نمی دهم و به تفسیر رویدادهای هفته می پردازم:

سازمان دامپزشکی کشور:

 1- قرنطینه محصولات دامی و کشاورزی در مرزها: این سخنان وزیر محترم کشاورزی در حضور تجار و بازرگانان سیستان و بلوچستان بود که در آن صراحتاً انتقال دام زنده از مرزهای سیستان به سایر شهرهای کشور را ممنوع و خط قرمز اعلام نمودند. در آستانه شیوع مجدد بیماری تب برفکی، شاید این حمایت وزیر کارساز باشد و از شیوع بیماری جلوگیری گردد؛ مسئله ای که شواهد روزهای اخیر در کشتارگاه ها خلاف آن را ثابت می نماید. اصولاً هیچ گونه تجزیه و تحلیلی از وضعیت رخ داده در مورد این بیماری در سال گذشته منتشر نشد که بتوانیم در خصوص موثر بودن یا نبودن سیاست های پیش روی سازمان قضاوت داشته باشیم بنابراین پیشنهاد می شود: دفتر مراقبت بیماریهای دامی سازمان گزارش جامعی از وضعیت سال گذشته و تمهیدات اتخاذ شده برای امسال بصورت مبسوط و مکتوب منتشر نماید و همچنین توصیه های لازم را برای جلوگیری از شیوع و احیاناً مراقبت های لازم در صورت شیوع به دامداران داشته باشد تا همانند سال گذشته با وضعیت نوشدارو پس از مرگ سهراب مواجه نشویم. مابقی سخنان وزیر محترم جهاد جنبه تامین بازار داشت که ارتباطی به ما دامپزشکان پیدا نمی کند.

 2- سازمان دامپزشکی کشور پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک: عملکرد معاون محترم مدیریت و توسعه منابع سازمان دامپزشکی کشور با توجه به لوح دریافت شده ریاست سازمان دامپزشکی از رئیس جمهور آنقدر درخشان بوده است که منجر به دعوت از رئیس سازمان بر روی سن جهت دریافت لوح شود و مطمئناً در راستای شفاف سازی هرچه بیشتر این نوع عملکرد قابل تقدیر است. متاسفانه این عملکرد درخشان سازمان دارای آسیب هایی است که شاید به گوش مسئولین سازمان نرسیده باشد؛ ما دامپزشکان بخش خصوصی یکی از بهره برداران این سامانه ها هستیم و از سوی دیگر همه با هم در ارتباط؛ متاسفانه سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در استان های مختلف تفسیر به رای می شود و مسئولین ادارات استانی، هر یک به قدر درک خود از این سامانه ها عمل می نمایند که آسیب بزرگی برای سامانه ها می باشد، بنابراین پیشنهاد می شود: معاونت محترم سازمان دامپزشکی کشور التفاتی نموده و دستور یکپارچه سازی نحوه انجام عملیات در استان ها و شهرهای مختلف را صادر نمایند و در صورتی که نیاز به مستندات در این زمینه بود، همکاران در استان های مختلف می توانند این مدارک را جهت رسیدگی ارائه نمایند.

 3- مخاطرات ناشی از حمل روده غیر اورژینال بر بهداشت عمومی: نشستی به منظور فرآوری صحیح روده اورژینال در کشتارگاه های دام کشور با حضور مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، انجمن کشتارگاههای صنعتی دام کشور و روسای ادارات نظارت برخی استانها برگزار شد. همانگونه که ملاحظه می فرمائید، جای خالی نماینده مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاههای دام و مسئولین فنی بهداشتی کارگاههای سورت روده که صاحب نظرترین افراد در این زمینه می باشند، کاملاً به چشم می آید. هیچ یک از دوستانی که در این جلسه حضور دارند و در تصاویر مشخص است، تجربه کار به عنوان مسئول فنی در این بخش ها را ندارند و مسئولین انجمن صنفی کشتارگاههای دام و سورت روده نیز تکلیفشان مشخص است. همچنان ما نیز امیدواریم خروجی این جلسه چیزی بر علیه بهداشت عمومی جامعه و همکاران مسئول فنی نباشد.

 4- سفر دو روزه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به مازندران و همچنین سفر ایشان به استان اراک: ناگفته پیداست که این سفرها در راستای بیماری آنفلوآنزای پرندگان صورت گرفته است و سازمان نیز در اطلاعیه های قبلی خود و همچنین اطلاعیه اخیر خود تاکید موکدی بر عدم شکار پرندگان مهاجر داشته است، ولی در تصاویر منتشر شده در مورد این خبر تمامی پرنده هایی که معاون محترم سازمان در شهرستان جویبار بازدید نمودند، از نوع وحشی و مهاجر است که نشان از توجیه نبودن مردم در این خصوص دارد. این توجیه نبودن حاصل کافی نبودن فعالیت سازمان دامپزشکی کشور در راستای اطلاع رسانی عمومی است و این کمبود اطلاع رسانی بالقوه می تواند منجر به ضرر و زیان جبران ناپذیر به تولید کنندگان و مرغداران در شهرهای شمالی گردد؛ اگر تا کنون منجر نشده باشد. به نظر می رسد وجود مدیر کل محترم دفتر طیور سازمان برای همراهی با معاون محترم سازمان در اینگونه سفرها ضروری باشد. آقای دکتر رضائیان زاده همچنین از بندر امیر آباد در راستای کنترل صادرات و واردات نیز بازدید به عمل آوردند، ولی با دامپزشکانی که در این زمینه ها در استان مازندران فعالیت دارند، دیداری نداشتند. همچنین سفر دیگر ایشان به استان مرکزی نیز در راستای همین سیاست و به منظور گوشزد نمودن لزوم تخصیص اعتبار به دامپزشکی در راستای یماری آنفلوآنزا صورت گرفته است. بعدها مقاله مفصلی در خصوص نیازهای اولیه سازمان دامپزشکی در خصوص مقابله با بحران ها خواهیم نوشت و اثبات خواهیم نمود که سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل استان ها قبل از اعتبارات، نیازمندی های مهم دیگری دارند تا برمبنای آن استانداری ها موظف باشند تا زیر ساخت ها را فراهم آورند.

 5- اطلاعیه شماره سه سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان: متاسفانه به واقعیت پیوستن شایعات اتفاق افتاد و ظاهراً این بار اخبار منتشر شده از سوی تمام افرادی که به نوعی هیچ مسئولیتی در سازمان دامپزشکی کشور نداشته، ولی در خصوص آنفلوآنزا مصاحبه نموده بودند، درست از آب در آمد؛ همانند گفته های دکتر گویا که تعداد آلودگی های استان تهران را برخلاف 4 مورد سازمان، 9 مورد اعلام نمودند و یا آلودگی در سایر استان ها که توسط دکتر طلاکش مشاور سازمان اطلاع رسانی شده بود، بنابراین پیشنهاد می شود: با توجه به اینکه هر استان دارای یک مدیر کل دامپزشکی است و مسئولیت کنترل و مراقبت از بیماریها در استان را برعهده دارند، شایسته است این مدیران کل بجای مشاور و ... اجازه مصاحبه با رسانه ها قبل از سایر عزیزان نامرتبط را داشته باشند تا هم از عملکرد خود دفاع داشته باشند و هم براین اساس اعتماد جامعه را در راستای کانال مناسب و مورد اعتماد مردم جامعه در زمینه رخدادهای دامپزشکی داشته باشند و در انتها با هماهنگی استانداری استان متبوعشان، زمینه های اطلاع رسانی عمومی یا تخصصی را فراهم آورند؛ این مسئله به حرفه ای بودن نزدیکتر است و در صورتی که این روش را نمی پسندند، همانند گذشته ضمن ممنوع کردن مصاحبه افراد نامربوط، این مسئولیت برنامه ریزی شده و بر عهده ریاست سازمان و یا معاونت مربوطه و یا حداقل  مدیر کل دفتر طیور سازمان باشد. در مجموع باید گفت انتشار اخباری که بعدها توسط افراد نامربوط کامل شود، از اعتبار عملکردی سازمان می کاهد و شایسته نیست.

 6- هشدار جدی سازمان دامپزشکی کشور نسبت به آنفلوآنزای پرندگان: برنامه گفتگوی خبری 18:30 مدیر کل محترم دفتر طیور سازمان اولین انعکاس رسانه ای سازمان دامپزشکی کشور در خصوص انتقال هشدارها به جامعه بود. با توجه به فرمایشات ایشان که از دهه سوم آبان بیماری را داشته ایم و بیش از یک ماه بعد با جامعه سخن می گوئیم آن هم در قالب یک گفتگوی خبری کوتاه، چندان دیپلماسی فعالی به نظر نمی رسد و بیشتر به رفع تکلیف می ماند. حال که مدتهاست اعلام درگیر شدن به بیماری را داشته ایم، با توجه به وجود کارشناسان حاذق در دفتر طیور سازمان و استان ها و ادارات دامپزشکی شهرستان ها، آیا بهتر نیست اجازه انجام مصاحبه را حداقل برای استان های درگیر صادر نمود تا این عزیزان مسئولیت آموزش عمومی جامعه را بر عهده بگیرند تا علاوه بر شناساندن اهمیت حرفه دامپزشکی در این زمان های حساس، از پتانسیل های رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری و رسانه های اجتماعی بهره برداری کنیم؟ البته این مدیر کل سازمان چند روز بعد در یک برنامه رادیویی نیز همین سخنان را تکرار نمودند و به نظر می رسد هنوز سازمان دامپزشکی کشور برنامه مدونی در خصوص تعامل با جامعه در زمینه بهداشت واحد ندارد؛ البته امیدوارم دیدگاه بنده اشتباه باشد و تکذیبه ای در این خصوص از سوی سازمان منتشر گردد.

 7- فصل فراموش شده بیماری آنفلوآنزای پرندگان: همانگونه که همه ما دامپزشکان از آن اطلاع داریم، مفهوم بهداشت واحد فصل مشترک سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست ایران می باشد و همانگونه که قبلترها ریاست سازمان دامپزشکی کشور اعلام نمودند، منبع ویروس جدید منتشر شده در کشور از اکوسیستم حیات وحش بوده است، ولی چگونه است که مدیر کل دفتر طیور سازمان و یا مسئولین سازمانی با مدیران وزارت بهداشت جلسه گذاشته اند، ولی سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس آن که از قضا معاون رئیس جمهور نیز می باشد را برای برگزاری جلسه فراموش نموده اند؟ بنابراین پیشنهاد می شود با فوریت هرچه تمامتر جلسه ای با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر بهداشت و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با همراهی مدیران مرتبط برگزار گردد و کلیه موارد مشترک به بحث گذاشته شود و خروجی آن در قالب یک سند مشترک منتشر گردد. به هر حال همکاران دولتی محترم، منبع بیماری در حیاط وحش است و شما از مسئولین آن غافل شده اید.

 8- جلسه مشترک سازمان دامپزشکی کشور و دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: این جلسه مشترک که در اصل از برنامه های جنبی نشست مدیران کل سازمان دامپزشکی کشور بود، مطابق با آنچه که در خبر منتشر شده بر روی پورتال سازمان دامپزشکی کشور آمده، به آشنایی این دو گروه با یکدیگر محدود شد و هیچ خروجی مشترکی بر روی خبرگزاری ها و یا حتی پورتال سازمان از آن منتشر نگردید، بنابراین پیشنهاد می شود: قبل از برگزاری چنین نشست هایی، هدفی برای آن تعیین گردد و رایزنی های لازم برای تحقق این اهداف قبل از برگزاری جلسه در سطح مدیران و کارشناسان دو دستگاه صورت گیرد و در این جلسات نتایج این رایزنی ها اعلام گردد. یکی از فصول مشترک می توانست مباحث اطلاع رسانی باشد و یا انجام تحقیقات مشترک که متاسفانه صحبتی از آنها به میان نیامده است. این بهانه های انجام فعالیت های مشترک، بدون برنامه ریزی خاصی یکی پس از دیگری از میان می رود و ما همچنان در جلسات به پروژه "من آنم که رستم بود پهلوان" می پردازیم و گزارشاتی به یکدیگر می دهم که طرف مقابل کاملتر آن را در اینترنت می یابد. باز هم در این بند تکرار می نمایم که غایب بزرگ این جلسه سازمان حفاظت محیط زیست بود که متاسفانه مغفول واقع شد، در حالیکه نزدیکی بیشتر و بی واسطه تری با ریاست جمهوری دارد و از طرفی مسئولیت کنترل منشاء ویروس را نیز بر عهده دارد.

 9- حضور سازمان دامپزشکی کشور در نمایشگاه الکامپ: نمایشگاه الکامپ که هر ساله در کشور و با محوریت مخاطب عام در کشور برگزار می گردد، در برگیرنده خدماتی است که عموم جامعه از آن بهره برداری می نمایند. هرچند نفس شرکت سازمان در این نمایشگاه با ارزش است، ولی عدم ارتباط نمایشگاه با جوهره وجودی سازمان مقداری نامتعادل به نظر می رسد. بسیاری از نمایشگاه ها وجود دارد که با ایمنی مواد غذایی مردم سر و کار دارد و مردم بسیاری از آن بازدید می نمایند، آن هم با هدف بهداشت و سلامت که سازمان می تواند در آن شرکت نماید، همانند نمایشگاه محصولات غذایی و یا نمایشگاه محصولات ارگانیک؛ به هر روی با توجه به اخبار منتشر شده در سایت سازمان، یکی از بندهای این خبر بود که مخاطب عام تری داشت و آنهم سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده بود، هرچند این سامانه هم کاملاً درست معرفی نشده بود، چرا که قبلاً سازمان اعلام نموده بود که محصولات خام دامی هم از طریق این سامانه قابل ردیابی اند که در متن خبر نامی از آن برده نشده بود، بنابراین پیشنهاد می شود: توضیحات و نحوه استفاده از سامانه هایی که کاربرد عمومی در جامعه دارند و در سازمان دامپزشکی کشور مستقر است، در قالب بروشوری برای عرضه در چنین نمایشگاه هایی و همچنین توزیع در جامعه از سوی سازمان به زیور طبع آراسته گردد تا هدف سازمان که همانا شناساندن فعالیت های خود به جامعه است، محقق گردد. البته در این نمایشگاه مسئولین کشوری تا حد وزیر از غرفه سازمان بازدید نمودند که قابل تقدیر است، ولی سامانه های سازمان دامپزشکی که در این خبر تشریح گردیده، عمدتاً مخاطب عام ندارد. البته تصاویر منتشر شده در این خبر حاوی نکات ظریفی برای اهل فن می باشد که پرداختن به آن در حیطه تخصص ما دامپزشکان نیست و به همین مقدار اشاره بسنده می کنیم.

سازمان نظام دامپزشکی کشور:

 1- انفجار و سکوت..........: هیچ گاه خبر انفجار در دفتر ریاست جمهوری را در اوایل انقلاب از یاد نخواهم برد؛ اتفاقی که در حوزه دامپزشکی در سازمان نظام افتاد، برای من تداعی گر آن انفجار است؛ درخواست خروج از جلسه آقای دکتر عباسی مدیر کل محترم دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور از سوی اعضای شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی کشور کاملاً ناغافل و سهمگین بود. هنوز که هنوز است، مشابه رزمنده ای که گلوله توپ در چند قدمی اش منفجر می شود، گوش هایم در حال سوت کشیدن است، در حالی که شاهد بی اعتنایی محض رؤسای نظام دامپزشکی برخی از استان ها که از قضا دارای بیشترین آمار مسئولین فنی هستند، می باشیم، این اقدام شورای مرکزی نظام تمام این چند سال بیکاری این آقایان را جبران نمود. همین ابتدا باید اعلام نمایم که به هیچ عنوان شخص حقیقی آقای دکتر عباسی مد نظر این نوشته ها نیست و از قضا تا جایی که پرس و جو نموده ایم و نزدیکان اطلاع داده اند، از قضا ایشان از همکاران بخش دولتی محترم و با کمالات بوده و سابقه بسیار درخشانی در سال های گذشته دارند و بر همین اساس برای تک تک ما واجب الاحترام می باشند، ولی بنا به فرموده رهبر معظم که مشکل ما مردم آمریکا نیست بلکه دولت آمریکاست، باید عنوان کنیم که مشکل ما شخص آقای دکتر عباسی نیستند، بلکه سیاست هایی است که به دست ایشان در حرفه دامپزشکی پیاده می شود. یک جایی این دوستان و همکاران دولتی باید با بازتاب واقعی تصمیماتشان در سطح حرفه و جامعه روبرو شوند و این بازتاب در جلسه شورای مرکزی سازمان نظام اتفاق افتاده است. برای من و بسیاری از همکارانم حسرت بزرگی بود گوش نمودن به سخنان وزیر بهداشت در حمایت از همکاران بخش خصوصی و دولتی خویش و حسرت بزرگتر آنکه رئیس سازمان ما و مدیر کل آن نه تنها این دیدگاه را سرلوحه خویش قرار نداده اند، بلکه بخشنامه ها و سیاست هایی را پیاده می نمایند که جز فقیرتر و ضعیف تر شدن همکارانشان و ضربه به سلامت جامعه عایدی برای کشور نداشته است. باور بفرمایید اگر بدانیم که این حقوق های ناچیز که به دامپزشکان پرداخت می شود مانع بزرگی برای صنعت ایجاد می نماید، جمع بزرگی از ما حاضر است این درآمد را از راههای دیگر که بسیار بسیار آسانتر به دست می آید تامین نماید و دست از دغدغه بهداشت عمومی جامعه بردارد، ولی می دانیم که مشکل حقوق های ما نیست، بلکه مانعی به نام جلوگیری از تخلفات عدیده و خلاقانه است که تمامی هم و غم بسیاری از دلواپسان دلال ضد بهداشت را بر آن داشته تا این آخرین مانع تخلف را از جلوی پای خود بردارد و در این میان ما فکر می کنیم که آقای دکتر عباسی نیز با این دلواپسان همراه شده اند که بر همین اساس یا ما نیازمند صحبت با ایشان برای رفع سوء تفاهم احتمالی هستیم و یا ایشان نیازمند بازنگری در تصمیمات نهاد متبوع خود هستند که به هر روی جز با گفتگو حل نخواهد شد و شاید این رویداد تلنگری باشد تا ایشان از دیدگاه ما مسئولین فنی نیز به ماجرا نگاهی بیاندازند و مدیریت امور را به متولی اصلی آن که همانا سازمان نظام دامپزشکی است بسپارند که با سخت گیرانه ترین نگاه ها نیز منطقی تر از رفتار کنونی به نظر می رسد. پیشنهاد می کنم ریاست محترم سازمان و مدیر کل ایشان آقای دکتر عباسی که هیچ گاه در جمع مسئولین فنی افتخار حضور به ما نداده اند، مکانی را تعیین نمایند تا بدون واسطه ما برای دستبوسی شرف حضور بیابیم و یک ساعتی وقت با ارزششان را برای ما دامپزشکان مسئول فنی هدر دهند؛ باور کنید جای دوری نمی رود به هر حال ما که از مریخ نیامده ایم، ما هم زاده همین آب و خاکیم و حق و حقوقی داریم که مغفول واقع شده است.

مابقی خبرهای سازمان نظام در برابر این انفجار نابود شده و من چشمم به سمت خبر دیگری نمی رود؛ امیدوارم بخشیده باشد.

جامعه دامپزشکان ایران:

 1- تسهیلات جامعه دامپزشکان برای استفاده از پیست های اسکی: بر اساس آنچه که در پایگاه اطلاع رسانی جامعه دامپزشکان منتشر شده، همکاران عضو جامعه می توانند از تسهیلاتی که جهت رفاه حال اعضاء در این پیست ها در نظر گرفته شده استفاده کنند و متعاقباً این تسهیلات اعلام خواهد شد. خبر مسرت بخشی بود، مخصوصاً برای قشری از دامپزشکان مثل ما که بزرگترین تفریحمان منچ و مارپله بوده است ما که حتی دست گرفتن Pole و Skate رو هم بلد نیستیم. به هر حال برای دامپزشکانی که می توانند از این تسهیلات استفاده کنند آرزوی لذت مضاعف داریم، البته اگر این قشر از همکاران به تسهیلات نیاز داشته باشند.

 2- تسهیلات ویژه بیمه آسیا برای بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان با پیگیریهای جامعه دامپزشکان: مسئولین فنی دامپزشکی از اساس با چنین تصمیمی که سازمان نظام دامپزشکی گرفته بود مخالف بودند و در همین زمینه مکاتباتی را هم انجام دادند که برای مطالعه بیشتر بر روی وب سایتشان موجود است و با توجه به اتحاد سنتی مسئولین فنی با ترکیب فعلی جامعه دامپزشکان، این خبر و این نوع تفاهم نامه برای مسئله ای که دوستان نزدیکشان از آن رضایت ندارند، کمی عجیب به نظر می رسد.

 3- برگزاری نشست ماهانه اعضاء هیئت مدیره جامعه دامپزشکان و نشست هماهنگی کنگره طب حیوانات همراه: در گزارش ارائه شده به وضعیت بغرنج همکارانمان در حیطه مسئولین فنی که مهمترین مسئله روز بود، هیچ اشاره ای نشده بود و نتایج جلسه قبل که با حضور دکتر عباسی از سازمان و دکتر عزیزی از مجلس برگزار شده بود، مطرح نگردیده بود. در خصوص کنگره طب حیوانات همراه نیز باید منتظر ماند و نتیجه این مسابقه کنگره سواری را در آینده نزدیک دید.

نبض رسانه های اجتماعی:

 1- شطرنج بازی آقای دکتر قدیری از انجمن خوراک دام ایران: با توجه به مسئله روی داده در سازمان نظام دامپزشکی، ایشان یکی از سازمان های شبه دولتی را به شکستی سخت در بازی شطرنج تهدید نمودند و عنوان نمودند که این اتفاق صورت گرفته جزو نقشه های بازی ایشان بوده که برای دامپزشکان کشیده اند و در آینده شکست مفتضحانه ای برای این سازمان شبه دولتی و دامپزشکان پیش بینی نمودند! همچنین ایشان حرکت صورت گرفته در نظام را زشت و وقیحانه نام برده اند و در صورتی که بازارهای واسطه گری اجازه بدهد و ایشان وقت کنند چرایی و پیامدهای این رشادت بس ناجوانمردانه را برایمان تشریح خواهند نمود؛ به هر حال شب دراز یلدا هیچ چیز بهتر از قصه ای خیالی خوشایند نیست و از اینکه جای مادر را برایمان پر می کنند، از ایشان سپاسگزاریم!

 2- اختتامیه جشنواره فیلم های آموزشی 300 ثانیه ای در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که به همت انجمن علمی دانشجویی دامپزشکی ایران  یکم دی ماه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار می گردد، از جمله مهمترین عناوین رسانه های اجتماعی دامپزشکی بود که جلب توجه نمود.
 
 توضیح حکیم مهر:
به اطلاع کلیه خوانندگان ارجمند می رساند، مطالب مطرح شده در این بخش، نظر شخصی نویسنده بوده و موضع رسمی حکیم مهر محسوب نمی گردد.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
اقای دکتر گیلمکش
دوهفته غیبت داشتید!
کجا تشریف داشتید
دلمون برای تحلیل هایتان تنگ شده بود
علی
|
United States of America
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
دکتر گیلگمش عزیز
با سلام و عرض ادب
در عنفوان انقلاب اسلامی ایران خصوصا سال 1360 که طبعا مد نظر شماست، هیچ انفجاری در دفتر ریاست جمهوری رخ نداده، بلکه به ترتیب در دفتر حزب جمهوری اسلامی و سپس در دفتر نخست وزیری در تاریخ 7تیر و 8شهریور سال 60 انفجار رخ داده است.
البته ارتباط این 2 حادثه بسیار مهم تاریخ معاصر با موضوع دکتر عباسی حداقل از نظر بنده اغراق آمیز است، صد البته تحلیل ذهنی شما محترم است.
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
جناب علي عزيز
سلام و احترام بنده را نيز پذيرا باشيد
ممنون از زماني كه براي همفكري اختصاص داديد
حق مطلب را شما درست تر بيان نموديد، بله عبارت حزب بجاي رياست كاملا درست است و حاصل اشتباه در انتقال مكتوب افكار با سرعت بالا براي جلوگيري از فراموشي بود ولي هرچند تفسير بنده را اغراق آميز يافته ايد، گذر زمان مشخص خواهد كرد كه اين براي اولين بار در تاريخ دامپزشكي است كه نمايندگان بخش خصوصي عذر بدنه قانونگذار را به نشانه اعتراض به نحوه تعاملشان از جلسات خود خواسته اند و همچنين شاهد خواهيم بود كه اين آغاز سر فصل جديدي از نحوه تعاملات بخش خصوصي و دولتي است كه در سايه گسترش فرهنگ گفتگو ايجاد شده است.
تصور نفرماييد كه اين فرهنگ فقط در سازمان نظام مركز وجود داشته است، خير، فرهنگ بالاي آقاي دكتر عباسي در ترك جلسه توام با ناراحتي از وضعيت پيش آمده كه در چهره شان پيداست نشان از سعه صدر بالاي ايشان دارد كه اميدواريم با عقلانيت موجود در دو طرف اين كدورت منجر به دوستي پايداري گردد.
در مجموع ميزان اغراق را گذر زمان مشخص خواهد كرد، نه نظر من و شما
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
با تشکر از کامنت گذاری شما جناب دکتر نکات جالبی رو مطرح فرمودید که بسیار عالی بود.

در ماجرایی که منجر به اخراج جناب دکتر عباسی هم شد هنوز خیل عظیمی از همکاران دامپزشک مسئول فنی شخص ایشان رو باعث اصلی میبینند و در گفته ها شما به خوبی ذکر کردید که این یک جریانی است که به نام یک فرد عنوان شده، ایشون عملکرد حرفه ای رو به نمایش گذاشتند که درست نبود ایشون رو از جلسه اخراج کنند. از طرفی هم نظام برای گرفتن حقوق مسئولین فنی با درصد گرفتن ازشون هم کمکی نمیتونه با این روش بکنه به قول قدیمی ها مورچه چیه که کله پاچه اش چی باشه. متاسفانه نظام هم در مسائل پیش آمده ماده 19 هم بی تقصیر نیست. این مساله با خون هم حل نمیشه و باید گفتگو کنند.

درجلسه منهدم شده بحث آموزش مطرح شده که از Tracking مطرح کردند که ما در امریکا و کانادا و استرالیا آموزش رو به صورت Full tracking میبینیم، اصل موضوع عالیه ولی جای کار داره موضوعی که کمترین هزینه رو در برنامه داره بحث PBL یا Problem-based learning هست که باید بهش توجه بشه ولی مشکل اصلی دانشگاه است. منابع دانشکده ها یکی نیست و بعضی از دانشکده ها هم بیمارستان ندارند یا فعال نیستند، بخوایم هم شبیه به بورس اراسموس دانشجو ها رو بین دانشکده ها منتقل کنیم هم با این سیستم آموزشی به مشکل برمیخوریم، این برنامه شبیه یک میوه کالی میمونه که به زور به خورد دانشجو بدبخت میخوان بکنند، باز همون آش و همون کاسه...

جامعه هم شبیه به کاریکاتور میمونه، دستشون درد نکنه خبرش حداقل دلمون رو شاد کرد. به مانند بعضی از شرکت هایی که اویزون هستند مثل مپنا و قرارگاه خاتم و... حداقل به فکر تسهیلاتی باشند که دسترسی عموم دامپزشکان مقدور باشه و در دوره امتداد داشته باشه و مقطعی نباشه.

سایکوپاتولوژی دلالان دلواپس در هرج و مرج ساختن نهفته است، که تا الان موفق بودند و باید بگم اهرم های قوی در اختیار گرفته اند. در خصوص صحبت های دکتر م.م.ق اگر درست خاطرم باشه جایی فرمودند که نزدیک به 19 هزار میلیارد تومن ماده 19 به صنعت ضرر زده (البته اگر اسمش رو صنعت بذاریم) که با اعداد و رقم های موجود همخوانی نداشت این رقم خیلی درشته که اصلا جور درنمیاد به کامپیوتر هم میدیم مگه با من هم شوخی داری.... وارد جزئیات نمیشم ولی با این حال حرف های ایشون رو جدی بگیرید. ایشون هم جریان هستند... کسی که برای جایگاه خودش کمترین تلاش رو کرده در قاعده مثلث قرار داره.
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
شيوع انفلوانزاي فوق حاد و عنوان تراژدي عدم کنترل بيماري ازطرف سازمان دامپزشکي کشور بزودي تلفيق اين سازمان بعنوان زيربخش معاونت مقتدراموردام رقم ميخورد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
1
فی الواقع تا این اندازه در جریان وقایع ارگانهای دامپزشکی قرار نگرفته بودیم.مرسی حکیم جان
ناشناس
|
Finland
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
گیلمکش حرف نداری
نظر شما
ادامه