کد خبر: ۳۳۱۰۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی:
«دکتر محمد اصغرزاده» افزود: فعالیت دامپزشکی به سمت بهداشت و سلامت جامعه است؛ از 480 میلیارد تومان چه میزان برای پیشگیری هزینه شده است؟
 

حکیم مهر - اجرای طرح تحول نظام سلامت یک دستاورد بزرگ برای کشور است، اما این طرح برای بهبود، نیازمند برخی بازنگری‌ها است که در این بین دامپزشکی نیز توجه نظام تحول سلامت به این حوزه را خواستار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بیشترین توجه در این طرح به حوزه درمان معطوف شده و تقدّم پیشگیری بر درمان و توجه به حوزه بهداشت در این طرح بیشتر دیده می‌شود.

سازمان دامپزشکی نیز در بحث فراورده‌های خام دامی نظارت آن را برعهده داشته و با توجه به اینکه درصدی از بیماران بستری در بیمارستان‌ها را بیماری‌هایی با منشا مشکلات غذایی تشکیل می‌دهند، این امر اهمیت کار دامپزشکی است را می‌رساند.

این سازمان با توجه به اینکه در حوزه پیشگیری از ارکان این امر بوده به این نکته تاکید دارد که باید در طرح تحول سلامت درصدی از اعتبارات این طرح به حوزه دامپزشکی تعلق گیرد تا بتواند در کاهش بیماری‌ها کمک کند.

در میزگرد ایسنا با حضور معاونین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دامپزشکی خراسان‌جنوبی به بررسی این موضع پرداخته شد.

«دکتر محمد اصغرزاده» معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی در این میزگرد اظهارکرد: دامپزشکی سازمانی حاکمیتی و تنها مرجع دارای صلاحیت اظهار نظر در بحث مواد خام دامی در مصرف داخلی و صادرات است.

وی افزود: فعالیت دامپزشکی در حوزه سلامت و بهداشت دامی با واکسیناسیون مراقبتی، بهداشت و سلامت عمومی و امنیت غذایی است.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در طول سال 2 میلیون نفر در اثر مصرف مواد غذایی ناسالام از بین می‌روند، تصریح کرد: از حوزه‌های فعالیت دامپزشکی فرآورده‌های خام دامی است که نظارت از تولید تامصرف به عنوان مهم‌ترین حوزه توسط این سازمان انجام می‌شود.

49 درصد بیماری‌های انسانی بیماری مشترک بین انسان و دام است

اصغرزاده ادامه داد: از مهم‌ترین بحث‌هایی که اشتراک نظر با علوم پزشکی داریم، بیماری‌های مشترک است که از 1700 بیماری انسانی 49 درصد آن بیماری مشترک بوده که متولی آن به دامپزشکی برمی‌گردد.

وی افزود: براساس آمار وزارت بهداشت 60 درصد بیماری‌های بیمارستانی بر اثر غذای ناسالم و فروارده‌های ناسالم و بیماری‌های مشترک است که این امر اهمیت کار دامپزشکی است را می‌رساند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سالانه 480 میلیارد تومان از صرفه‌جویی نفت و انرژی به طرح تحول سلامت داده شده است، گفت: با توجه به اینکه دامپزشکی نیز متولی بحث بهداشتی است، خواستاریم تا مبلغی از این اعتبار در اختیار دامپزشکی قرار داده شود تا نظارت بر فرآوده‌های خام دامی افزایش و تعداد افراد مریض کاهش و سرانه هزینه کرد برای هر انسان در تخت بیمارستای را پایین آوریم.

اصغرزاده ادامه داد: برای هر انسان درگیر تب مالت برآورد هزینه درمانی 1 میلیون تومان است که این بیماری نیز در بدن انسان مانده و بیرون نمی‌رود و کاهش آمار بیماری تب مالت نیازمند هزینه‌های دامپزشکی در این زمینه است.

وی عنوان کرد: فعالیت دامپزشکی به سمت بهداشت و سلامت جامعه است و از 480 میلیارد چه میزان برای پیشگیری هزینه شده است؟

طرح تحول سلامت طرح درمان محور بوده و حوزه پیشگیری را شامل نمی‌شود

معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پیشگیری بعد از چند سال نتیجه آن نشان داده می‌شود، تاکیدکرد: طرح تحول سلامت طرح درمان محور بوده و حوزه پیشگیری را شامل نمی‌شود و پیشگیری بیشتر در قالب آموزش بوده که این امر را دامپزشکی نیز انجام می‌دهد.

اصغر زاده تصریح کرد: دامپزشکی نیز متولی بهداشت بوده که اگر در این زمینه هزینه شود، نتیجه آن کاهش تلفات انسانی و بیماران بستری است.

وی یادآور شد: به پیشنهاد سازمان اگر 3 تا 5 درصد از طرح تحول به دامپزشکی تعلق گیرد در ادامه شاهد آثار این امر خواهیم بود که چه میزان تعداد بیماران کم خواهد شد.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان‌جنوبی طرح تحول سلامت متاسفانه برای خود وزارت بهداشت پیش بینی شده است، عنوان کرد: دامپزشکی و علوم پزشکی از متولیان بیماری مشترک بوده و اگر با هم کار و برنامه داشته باشند کاهش بیماران را شاهد خواهیم بود.

مسائل بهداشتی نیاز به تغییر نگرش دارد

«دکتر مهدی زنگویی» معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهارکرد: نظام تحول سلامت در حوزه معاونت درمان بوده، اما در گوشه‌ای از نظام چشم داشتی به معاونت بهداشتی نیز داشته است.

وی با اشاره به اینکه مسائل بهداشتی نیاز به تغییر نگرش دارد، افزود: در بررسی و مشکلات بهداشتی درمانی در دولت تدبیر و امید، مشکلات بیماران برد آن بیشتر از مسائل بهداشتی بوده است.

زنگویی ادامه داد: کسانی که درگیر این قضیه بوده‌اند، افراد نيازمند جامعهز جمله بیماران صعب العلاج با هزینه‌های سنگین دارویی هستند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در این طرح همچنین وضعیت ساختمانی بیمارستان‌ها نیز با گذشته بسیار متفاوت شده است.

زنگویی اظهارکرد: در دولت تدبیر امید دست روی مسائل بهداشتی گذاشته شده که الحق و انصاف کار و انتخاب خوبی بوده و نتیجه آن سریع تر حاصل شده است.

درمان زود بازده و نتیجه آن سریع‌تر دیده می‌شود

وی یادآور شد: درمان زود بازده و نتیجه آن سریع‌تر دیده می‌شود در مسایل بهداشتی نیز هزینه شده اما برد آن در بحث درمان بیشتر است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجندبیان کرد: در عین حضور پزشک و ماما در روستاها، نیازمند بهبود برخی استانداردها نیز بوده‌ایم که در نظام تحول سلامت کمک شد، امكانات پانسیون‌ها و مراکز بهداشتی بروز شود.

زنگویی افزود: علی رغم اینکه مجوز جذب نیروها محدود است، با توجه به مجوزها نظام تحول سلامت طی دو مرحله  130نفر جذب شدند.

وی اضافه کرد: معانت بهداشتی در این زمینه بیشتر از این ظرفیت نداشته و ظرفیت درمان جای خالی آن بیشتر از قسمت‌های دیگر بوده است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجندگفت: فعالیت‌های بهداشتی و پیشگرانه در محدوده کاری ما در حال انجام بوده و بازخورد آن دیده می‌شود و نوعی از بازخورد آن را بصورت غیرمستقیم دامپزشکی نیز شاهد بوده است.

زنگویی اظهارکرد: اگر انسانی در بحث بیماری مشترک دچار بیماری شود، ما متولی بحث انسانی آن می‌شویم.

درمان اولویت‌های اول طرح تحول سلامت است

وی با اشاره به اولویت بندی‌های طرح تحول سلامت ادامه داد:معاونت بهداشتی در این زمینه بیشتر از این ظرفیت نداشته و ظرفیت درمان جای خالی آن بیشتر از قسمت‌های دیگر بوده است.

وی در اولویت بندی این طرح معاونت های مختلف گنجانده شده و بحث پیشگیری نیز در اولویت‌بندی معاونت بهداشت گنجانده شده که جزئی از یک معاونت محسوب می‌شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری تغییر نگرش نیاز است و این کار زمان بر بوده ادامه داد: مسائل بهداشتی خیلی سخت بوده و تغییر نگرش زمانی که بعمل منتهی شود زمان زیادی می‌برد.

زنگوئی خاطرنشان کرد: آموزش و به مرحله اجرا رساندن این امر کار سختی و زمان بر است چراکه آموزشی که الان داده می شود نتیجه آن شاید 10 تا 20سال دیگه نشان داده شود.

می‌توان به عنوان یک پیشنهاد، توجه به حوزه دامپزشکی در طرح تحول نظام سلامت را نیز پیگیری کرد تا این طرح به صورت جامع‌تری به موضوع سلامت جامعه بپردازد.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
برادر من مگه فرانسه وساير كشورهاي اروپايي دامپزشكي دولتيشان چقدر پرسنل دارد كه ما اينجا. بيش از ٤٠٠٠ هزار دامپزشك داريم هر موقع صحبت پول مي شود مي گوييد به سازمان دامپزشكي بدهيد موقع پروانه داروخانه مي شود مي گوييد oie مي گويد در اروپا نداريم اقاي دكتر خلج هر موقع كوچك سازي كردي و تعداد دامپزشكان دولتي اندازه هلند يعني ٧٠ نفر شد انموقع داروخانه دامپزشكي را مثل اروپا حذف كنيد
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
فکر میکنید کسانی که طرح سلامت رو جلو بردند فکر نکردند که شعار پیشگیری بهتر از درمان هم در برنامه قرار بدند؟
از یک بچه ابتدایی هم بپرسید بهتون میگه چه برسه به کسی که تحصیلات عالیه داشته باشه...

برای گرفتن بودجه هم دست و پا نزنید
دامپزشك دولتي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
وزارت بهداشت با همين بودجه خوب هم هنوز كلي خلل و فرج جهت درمان بيماران دارد و كلي بيمار هنوز منتظر درمانهاي ارزان هست.اين حرفها درسته از سر دلسوزيه ولي نهايت اون به جايي نميرسه و مايه شرمساري دامپزشكي ميشه.
واقعا دوست دارم بدونم كي و كجا و با چه منطقي گفته"٦٠درصد بيماران بيمارستاني ناشئ از غذاي ناسالم است"؟؟؟
يكبلر هم از دكتر جهانپيماه نقل قول شده بود كه ايشون گفته بودند ٦٠درصد بيماران بيمارستاني بيماران مشترك انسان و دام هستند.
واقعا جاي تعجب دارد.
واقعا معاون سلامت يه استان نبايد هر حرف و إظهار نظر غير منطقي رو تكرار كنه.اول تدبير بعد گفتار
پاسخ ها
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
جناب دکتر دامپزشک محترم.
شما قبول دارید که بسیاری از بیماریهای مشرک دامی و انسانی باعث بیمار شدن انسانها میشه؟ شما چرا به درصدش توجه میکنید . حتی اگر یک بیماری از دام به انسان باشه ارزش هزینه کردن جهت جلوگیری آنرا نداره. با عرض معذرت, از شما بعنوان کارشناس بیماریهای دامی بعیده.
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
جناب دکتر دامپزشک محترم.
شما قبول دارید که بسیاری از بیماریهای مشرک دامی و انسانی باعث بیمار شدن انسانها میشه؟ شما چرا به درصدش توجه میکنید . حتی اگر یک بیماری از دام به انسان باشه ارزش هزینه کردن جهت جلوگیری آنرا نداره؟ با عرض معذرت, از شما بعنوان کارشناس بیماریهای دامی بعیده.
(بخاطر علامت سوال مثل اینکه یکی از دوستان اشتباه برداشت کردن.)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
دكتر جهان پيما رو هم به زور هستند چه برسه به جهان پيماه ولي دامپزشك دولتي عزيز اگر بر مبناي تئوري هاي دولتي جلو برويم كلا در سازمان دامپزشكي سه تا بيماري داريم تب برفكي و آنفلوانزا و وي اچ اس بقيه كه بيماري نيستن تازه اينا هم كه گفتيم گاهي هستن گاهي نيستن شما خودشو ناراحت نكن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
ما چطور توقع داریم که سیستم مدیریتی کشور و وزارت بهداشت نگاه منطقی و مناسبی را به حوزه دامپزشکی داشته باشد، وقتی که خود ما در بخش های مختلف دامپزشکی ارزیابی خوبی از عملکرد یکدیگر نداریم. نمونه اش همین خبر نشست اخیر سازمان نظام و اخراج آقایان دکتر عباسی و هاشم زاده از جلسه است.
من قضاوتی در خصوص اینکه کی مقصر است را ندارم، ولی این واقعه دلیلی بر عدم رعایت محدوده ها و عدم احترام به نظرات یکدیگر است و آنوقت از دیگران چه انتظار!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
ان شخصی که میگه ارزش هزینه کردن نداره امیدوارم بزودی تب کریمه بگیری تا بفهمی هزینه کردن ارزش داره یا نداره یا حداقل امیدوارم بروسلوز بگیری یکم درد بکشی تا بفهمی بیماری مشترک یعنی چه!!!
پاسخ ها
پرستار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
سلام.دوست عزیز .
من گفتم ....نداره؟(به علامت سوال توجه نکردید)
همکار خراسان جنوبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
1
دوستان عنایت کنن اضافه کار وماموریت معوقه همکارا رو پرداخت کنن.بعدا درخصوص اخذ اعتبارات از بهداشت اقدام کنند.
نظر شما
ادامه