کد خبر: ۳۳۰۵۹
 

رییس مرکز هماهنگی امور استان های دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: آزمون کارشناسی ارشد و دکترای همه دانشگاهای کشور اعم از آزاد، دولتی، غیرانتفاعی در قالب یک آزمون متمرکز برگزار می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجتبی علوی فاضل» روز پنجشنبه در شانزدهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان که در محل دانشگاه آزاد اهواز برگزار شد، بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش و قانون مصوب تحصیلات تکمیلی بنا شد که آزمون کارشناسی ارشد و دکترای همه دانشگاها در مرحله ثبت نام و برگزاری آزمون متمرکز شود.

وی با اشاره به اهمیت چگونگی هزینه کرد بودجه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: باید صرفه جویی در هزینه ها مد نظر قرار بگیرد و این کار در همه حوزه های آموزشی، فرهنگی، عمرانی دانشگاه آزاد اعمال شود.

رییس مرکز هماهنگی امور استان های دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: باید با ارتقاء سیستم از هدر رفت منابع جلوگیری شود و تا زمانی که حق موظفی اعضای هیات علمی دانشگاه پر نشده است از حق التدریسی ها استفاده نشود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر کاهش اتکا به شهریه است که باید با جدیت دنبال شود و این وابستگی تا 40درصد باید کاهش داده شود.

علوی فاضل بیان کرد: در حال حاضر میزان کاهش وابستگی به شهریه به 16درصد رسیده اما می توانیم هدف 40درصد کاهش وابستگی را نیز محقق کنیم.

وی با اشاره به روند کاهش تعداد دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی گفت: این اتفاق فقط مختص دانشگاه آزاد نیست و در حال حاضر پنج درصد ظرفیت دوره های دانشگاه های دولتی و روزانه خالی است یا در برخی مقاطع کارشناسی در رشته ریاضی ظرفیت دانشگاه خالی است.

رییس مرکز هماهنگی امور استان های دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: وقتی در دانشگاه دولتی متقاضی از ظرفیت کمتر است، به طور حتم در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ظرفیتهای خالی بیشتر می شود.

وی گفت: برای احیاء رشته های کم متقاضی در سال جاری با کاهش شهریه ها موافقت شده است.

وی ادامه داد:بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تا پنج سال آینده در همه جای کشور به خاطر افت جمعیتی که ناشی از سالهای 70 تا 75 است با کاهش دانشجو رو به رو هستیم و امیدواریم در شش سال آینده دوباره منحنی رشد ما متعادل شود.

علوی فاضل خاطرنشان کرد: بر اساس سند آمایش آموزش عالی وزارت علوم نرخ رشد در دانشگاه آزاد اسلامی 3.9 دهم درصد، دانشگاه دولتی 10 درصد، پیام نور 24 درصد و غیر انتفاعی 31 درصد است.

وی بیان کرد: در دوره ای رقیب های کاذبی برای دانشگاه آزاد ایجاد شد که بخشی از ظرفیت دانشگاه آزاد را خالی کرد.

رییس مرکز هماهنگی امور استان های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از مشکلات ما دانشگاه هایی هستند که متولیان آن ها در آموزش عالی تصمیم گیرنده هستند و نمی گذارند دانشگاه آزاد رشد کند.

وی تصریح کرد: همه ادارات نیز یک دانشگاه علمی کاربردی تاسیس کرده اند که این اتفاق رسالت دانشگاهی را تحت الشعاع قرار می دهد.

علوی فاضل گفت: باید از رقابت های دور از شأن فضای دانشگاهی دور شویم تا دانشگاهها به سمت کیفیت بروند.

وی در ادامه تصریح کرد : یک هزار و 122نیروی مازاد در دانشگاه آزاد استان خوزستان وجود دارد که بار اضافه ای را بر بودجه تحمیل می کند.

وی گفت: در استان خوزستان نقاط بحرانی مازاد نیرو مثل شوشتر، دزفول و اهواز وجود دارد و فشارهایی که به دانشگاه می آید به مجموعه آموزشی عالی نیز وارد می شود.

در ادامه این نشست رییس دانشگاههای آزاد اسلامی خوزستان با ارایه گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد در خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 105هزار دانشجو، یک هزار و 500 عضو هیات علمی تمام وقت، 61عضو هیات علمی نیمه وقت و 6هزار و100مدرس حق التدریس در استان داریم و سهم دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در میان موسسات عالی به 17درصد می رسد.

بهرام لک توضیح داد: بیشترین تعداد دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در خوزستان متعلق به واحد اهواز است و روند جذب دانشجو در دوسال اخیر در مقطع کارشناسی کاهش داشته است اما در مقطع تحصیلات تکمیلی رو به افزایش است.

وی با اشاره به تعداد مقالات منتشر شده این دانشگاه اظهار کرد: امسال 120 مقاله این دانشگاه ثبت و منتشر شده که از لحاظ سخت گیری ها کیفی نسبت به سال قبل تعداد آن ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طرح های پژوهشی برون دانشگاهی ما از 60 طرح گذشته است گفت: امسال 110 طرح پژوهشی برون دانشگاهی در این دانشگاه اجرا شده است.

وی با مقایسه بودجه سال 1394 این دانشگاه نسبت به سال 1395گفت:در سال 94 تقریبا تحقق 88 درصدی بودجه را از محل درآمدهای شهریه ای و غیر شهریه ای داشته ایم.

وی افزود: با توجه به درآمدهای شهریه ای و غیر شهریه ای از مجموع 351 میلیارد تومان درآمد استان در سال 95، حدود 82 درصد آن از محل شهریه و 18 درصد آن از محل غیر شهریه تامین می شود و افزایش هزینه ها در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 20درصد است.

 
 
نظر شما
ادامه