کد خبر: ۳۳۰۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به مشاهده چند نمونه تلفات طیور ناشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، از مرغداران و روستائیان خواست هر گونه تلفات طیور را به واحدهای دامپزشکی گزارش کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امیرحسین بهداد» با اشاره به اینکه این بیماری از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور ما شده است، گفت: در بیشتر کشورهای دنیا تلفات ناشی از ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

وی گفت: در کشور ما نیز در استان هایی چون تهران، البرز، مرکزی و کرمانشاه نمونه هایی از این بیماری گزارش شده است و در آذربایجان شرقی نیز سه واحد مرغداری تا زمان حاضر درگیر شده و بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده انجام شده است .

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر به این بیماری مقاومند و علائم ظاهری ندارند، گفت: توصیه جدی می شود مردم از شکار و خرید این پرندگان خودداری کنند .

وی با بیان اینکه اگر یک واحد صنعتی آلوده شود تمام پرندگان آن واحد را معدوم می کنیم، گفت: همچنین در شعاع 3 تا 10 کیلومتر از آن واحد اقدامات پیشگیرانه شدیدی اعمال می شود .

وی گفت: واکسن این بیماری برای پرندگان وجود دارد اما چون سیاست جهانی ریشه کنی این بیماری است، پرنده ها در واحدهای صنعتی واکسیناسیون نمی شوند و در برخی کشورها هم که واکسیناسیون انجام شده با شکست روبرو شده است .

بهداد با اعلام اینکه بیماری آنفولانزای حاد پرندگان در آذربایجان شرقی تحت کنترل است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، اظهارکرد: تنها دلیل نگرانی همکاری نکردن و بی توجهی واحدهای مرغداری و سایر اقشار به ویژه روستائیان در خصوص انجام اقدام های پیشگیرانه است .

وی انجام اقدامات قرنطینه ای، جلوگیری از رفت و آمدهای زائد به محل نگهداری طیور، ممانعت از ورود پرندگان مهاجر و معدوم سازی شانه های تخم مرغ آلوده را مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد .

بهداد با توجه به خسارت قابل توجه این بیماری، گفت: بیمه مرغداری ها و یا تمدید آن برای جبران خسارت احتمالی در صورت شیوع بیماری موضوعی است که باید مرغداران توجه جدی به آن داشته باشند .

مدیرکل دامپزشکی استان بر لزوم بی توجهی مردم نسبت به برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی تاکید و اظهارکرد: شایعاتی مبنی بر نخریدن مرغ به دلیل احتمال آلوده بودن فرآورده های مرغی به هیچ عنوان صحت ندارد و محصولات بسته بندی و بهداشتی عرضه شده در مراکز مورد تایید دامپزشکی مشکلی ندارد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
خرید دان از مکان های مطمئن و دور از بیماری مهم است که لطفا تاکید شود .
نظر شما
ادامه