کد خبر: ۳۲۹۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: بخش قابل توجهی از دامپزشکان از امنیت شغلی و حقوق کافی بهر‌ه‌مند نیستند ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: باید سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت غذا، صلابت لازم را در اجرای آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدرضا صفری» امشب در حاشیه سفر به کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات سازمان نظام دامپزشکی در زمینه مقابله و پیشگیری از بیمار فوق‌حاد پرندگان به عنوان یکی از اعضای ستاد مقابله با این بیماری‌ها، تاکید جدی بر گزارش‌دهی موارد مشکوک است.

وی تصریح کرد: شناسایی درست و به موقع عامل خطر و اقدام سریع برای کنترل و پیشگیری و نهایتاً ریشه‌کنی یکی از مهم‌ترین نیازها در پیشگیری و مقابله با هر نوع بیماری است.

شناسایی بیماری و گزارش‌دهی آن جزء وظایف بخش خصوصی است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اضافه کرد: شناسایی بیماری و گزارش‌دهی آن جزء وظایف بخش خصوصی است که ما این تاکید را در کل کشور کرده‌ایم که مطابق وظیفه قانونی و حرفه‌ای، هر مورد مشکوک را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند تا این سازمان اقدامات لازم را در تائید و یا رد آن انجام دهد.

صفری اظهار کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد بیماری‌های دام و طیور از دیگر رسالت‌های سازمان نظام دامپزشکی در هر استانی است که دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی لازم نیز در این راستا انجام گرفته است.

همکاری سازمان نظام دامپزشکی با سازمان دامپزشکی در زمینه قرنطینه

وی افزود: دیگر همکاری سازمان نظام دامپزشکی با سازمان دامپزشکی در زمینه قرنطینه است که در برخی استان‌ها از ما خواسته شده تا از ظرفیت بخش خصوصی برای آنها استفاده شود و اعلام‌ آمادگی‌های لازم نیز در این خصوص انجام شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه در جاهایی که نیاز به استقرار قرنطینه‌ عام و یا اختصاصی باشد، این سازمان ورود کرده و اقدامات لازم را انجام داده است.

به گفته این مسوول، در همه حوزه‌های حرفه‌ای دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی حضور دارد برای اینکه بیماری به درستی شناسایی، پیشگیری و کنترل شود.

صفری خاطرنشان کرد: البته انتظار داریم در سطح ملی دستگاه‌های مسوول همکار باشند، کما اینکه وزیر جهاد کشاورزی همکاری بسیار خوبی برای جلوگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا داشته است و نهادها و سازمان‌های دیگر نیز به خوبی ورود پیدا کرده‌اند.

راه‌اندازی فستیوال NGO  های تخصصی در کردستان

وی از راه‌اندازی فستیوال ان.جی‌.او.های تخصصی در کردستان خبر داد و گفت: رشد و توسعه هر کشور و منطقه بدون مشارکت مردم اتفاق نمی‌افتد و توسعه را انسان‌های توسعه یافته شکل می‌دهند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: با یک بررسی می‌توان دید هر استانی که در بحث اقتصاد، اشتغال و غیره از سایر استان‌ها جلوتر است به خاطر مشارکت بالای مردم بوده است.

صفری افزود: نهادهای حد واسط که می‌توانند بین مردم و حاکمیت قرار بگیرند و حضور مردم را در عرصه را سازماندهی کنند، سازمان‌های مردم نهاد مانند نظام دامپزشکی، نظام مهندسی ساختمان، نظام کشاورزی هستند که مبتنی بر قانون و در مجلس شکل گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: گروه‌های تخصصی به نمایندگی از مردم مدیریت شهر را در دست بگیرند، قطعاً تاثیرگذار خواهند بود و بر همین اساس کردستان با وجود مسؤولان پای کار و مردم فرهنگی که دارد می‌توانیم یک فستیوال از نهادهای تخصصی مثل نظام‌ها داشته باشد تا این سازمان‌های مردم نهاد بتوانند کارکردهای و پیشنهادهای خود را برای توسعه کشور و استان ارائه کنند.

وی گفت: این مهم می تواند سنگ‌بنای خوبی برای تبدیل کردستان به پایلوت پیشقراول حضور گروه‌های مردم نهاد در فرآیند توسعه باشد.

مهم‌ترین هدف آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی تضمین سلامت غذا است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی به آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: این آئین‌نامه براساس قانون ماده 21 قانون نظام دامپزشکی نوشته شده است و مواد متعددی دارد و مهم‌ترین هدف آن در یک فرآیند صفر تا 100 تولید تضمین سلامت غذا است.

صفری اضافه کرد: در آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی برای تضمین نهایی سلامت غذا بر حضور مسؤولان فنی و بهداشتی در واحدهای تولید تاکید شده است و برای اینکه نظارت بهینه بر فعالیت این مسؤولان فنی و بهداشتی وجود داشته باشد، جلوگیری از وابستگی مالی آنان مورد توجه قرار گرفته است.

نباید ترس از آینده شغلی و قطع حقوق مانع از نظارت دقیق مسؤولان فنی و بهداشتی در واحدهای تولیدی شود

وی تخصص و شجاعت را از ویژگی‌های لازم برای مسؤولان فنی و بهداشتی در واحدهای تولیدات غذایی عنوان کرد و افزود: نباید ترس از آینده شغلی و قطع حقوق مانع از نظارت دقیق مسؤولان فنی و بهداشتی در واحدهای تولیدی شود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: این ماده بر همین اساس نوشته شده و قرار بر این بود دستورالعملی برای اجرای آن تعیین شود.

سازمان دامپزشکی باید صلابت لازم را در اجرای آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی داشته باشد

صفری اظهار کرد: اینکه امروز در شرایطی هستیم که این آئین نامه اجرا نمی‌شود، باید سازمان دامپزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت غذا، صلابت لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی گفت: امنیت شغلی کارشناسان در مراکز و رتبه‌بندی و تائید صلاحیت کارشناسان بهداشتی نیز به عهده سازمان نظام دامپزشکی است.

هیچ چاره‌ای جز اجرای این آئین‌نامه نداریم/ وزیر جهاد کشاورزی متولی اجرای این ماده است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه ما هیچ چاره‌ای جز اجرای این آئین‌نامه نداریم، گفت:‌ اگر این مهم در کشور اجرا نشود آسیب‌پذیری‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، اصلاً کم نمی‌شود.

صفری با تاکید بر اینکه نگرانی جدی بین کارشناسان بهداشتی وجود دارد و ما این موضوع راه بارها و در جلسات متعدد به سازمان دامپزشکی مورد تاکید قرار داده‌ایم، گفت: وزیر جهاد کشاورزی متولی اجرای این ماده است که امیدواریم با یک تصمیم صحیح و تاکید بر نظارت بهینه و مشورت و هم‌فکری کارفرمایان این موضوع به نحو احسن اجرایی شود.

تب تاسیس دانشگاه و جذب دانشجو نوعی علم فروشی و مدرک‌فروشی شده است

وی در ادامه به آمار بالای بیکاران فارغ‌التحصیلان در رشته دامپزشکی، گفت: تب تاسیس دانشگاه و جذب دانشجو نوعی علم فروشی و مدرک‌فروشی شده است که عامل آفت بزرگ بیکاری است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: این اتفاق خوبی نیست که در هر نقطه از کشور بدون توجه به نیازهای واقعی، بخش‌های مختلف و بدون توجه به ظرفیت‌های که مرکز آموزش عالی باید داشته باشند صرفاً برای اینکه منابع مالی را جذب کنیم و پایدار بمانیم یک دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

صفری گفت: در شان یک کشور نیست که با علم و دانش اینگونه رفتار شود، چون متاسفانه ما با توسعه نامناسب و بدون محاسبه مراکز عالی روبه‌رو بوده‌ایم و البته دامپزشکی جزو رشته‌هایی است که هنوز آسیب آن بزرگ نشده، ولی نگرانی ما جدی است.

وی به وجود تعداد قابل توجه در سطح کشور گفت: در این بخش مکاتبات انجام شده کمیته قانون افزایش بهره‌وری که هر سال چه میزان نیاز به دامپزشک داریم که وزارت علوم تا حدودی به این مهم تمکین کرده است که این روند در سطح دانشگاه‌های دولتی امیدوارکننده است.

دانشگاه آزاد تابع تصمیمات کمیته قانون افزایش بهره‌وری نشده است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی تصریح کرد: دانشگاه آزاد هر چند عضو کمیته است، ولی تابع تصمیمات کمیته نشده است، اما در مورد تعداد دانشگاه‌ها اقدام قابل تقدیری انجام داده است.

صفری افزود: ساماندهی پذیرش دانشجو و نظارت بر تعداد دانشگاه‌ها و محتواهای آموزش با توجه به نیاز امروز بخش‌هایی که با آن درگیر هستیم آموزش‌ها متنوع‌تری را داشته باشند، از دیگر مباحث مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال کار سخت‌تر است، گفت: چرا که در حوزه اشتغال از یک سو هم باید توان و مهارت‌های همکاران بعد از فارغ‌التحصیلی را ارتقا دهیم که در حال حاضر نیز به همین منظور در حوزه صلاحیت‌های حرفه‌ای اقداماتی در دست اجرا دهیم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی از تعریف ساختار 18 نوع فعالیت دامپزشکی در کشور خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما همکارهای غیره حرفه‌ای به عنوان سایر رده‌ها در سطح کشور است.

بخش قابل توجهی از دامپزشکان از امنیت شغلی و حقوق کافی بهر‌ه‌مند نیستند

صفری با اشاره به اینکه 16 هزار نفر از 35 هزار عضو سازمان نظام دامپزشکی را دامپزشکان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: در حوزه همکار دامپزشک، بیکاری زیادی در کشور نداریم، اما چون از 16 هزار دامپزشک عضو نظام دامپزشکی در کشور، بخش قابل توجهی از آنها به عنوان کارشناس و غیره در واحدهای تولیدی فعالیت می‌کنند، از امنیت شغلی و حقوق کافی بهر‌ه‌مند نیستند.

وی گفت: در ماده یک قانون سازمان نظام دامپزشکی هم رسالت دفاع از حقوق صنفی همکاران در قبال خدمتی که ارائه می‌دهند و هم دفاع از حقوق کسانی که از همکاران خدمت دریافت می‌کنند را دارند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی افزود: در همین راستا هیئت‌های بدوی انتظامی با 5 نفر عضو در استان‌ها و هیئت‌های عالی انتظامی در کشور با عضویت 7 نفر شکل گرفت و در مورد شکایت‌هایی که در خصوص نحوه کارکرد همکاران انجام می‌گیرد رسیدگی می‌کنیم.

اعتراضات تجدید نظر در سطح ملی رسیدگی می‌شود

صفری با بیان اینکه اعتراضات تجدید نظر در سطح ملی رسیدگی می‌شود، اضافه کرد: در موضوع رسیدگی به اعتراض‌های تجدیدنظر عقب بودیم ولی امروز به جایی رسیده‌ایم که تنها یک پرونده رسیدگی‌ نشده داریم.

وی اظهار کرد: آخرین پرونده‌‌ای که دیروز بررسی کردیم مربوط به مهر ماه امسال بود این در حالی است که دو سال پیش در زمان آغاز دور دوم فعالیت‌های شورا پرونده‌های سال 88 بررسی می‌کردیم.

صفری در مورد اینکه بیشترین درصد شکایت‌های صورت گرفته در مورد کدام حوزه است، افزود: هنوز درصد بندی نمی‌توانیم بکنیم، اما پرونده‌هایی که اخیراً با آن مواجه هستیم در مورد دامپزشکی حیوانات خانگی است که بیشتر به مباحثی همچون نحوه درمان، تجویز دارو و غیره مربوط می‌شود.

بخش زیادی از شکایات از شیوه عملکرد داروخانه‌ها، اشکال در دستورالعمل‌ها و ضوابط است

وی گفت: از شیوه عملکرد داروخانه‌ها بیشترین شکایت‌ها را داریم و برداشت ما این است بخش زیادی از این شکایت‌ها اشکال در دستورالعمل‌ها و ضوابط است که بسیار قدیمی است که متناسب با نیاز روز نیست.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی خاطرنشان کرد: دو روز پیش جلسه‌ای با حجت‌الاسلام احمدی میانجی معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز شوراهای حل اختلاف در محل قوه قضائیه داشتیم که با تشکیل نخستین شورای حل اختلاف تخصصی دامپزشکی موافقت شده است.

صفری افزود: دستور تشکیل شورا صادر شده اولین شورا از هفته آینده در سازمان نظام دامپزشکی با حضور قاضی و افراد معتمد مستقر می‌شود و به صورت تخصصی در بحث رسیدگی به پرونده‌های دامپزشکی است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
1
متاسفانه خود نظام دامپزشکی، یعنی سازمان متبوع دکتر صفری، هم صلابتی ندارد.
جز اجبار دامپزشکان به پول دادن و آزار و اذیت و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
سلام متاسفانه نظام دامپزشكي نتوانست انتخابات نظام را برگزار كند واين مرز بندي خصوصي ودولتي كه ايشان تاكيد دارند ضربه زدن به كل دامپزشكي است دراغلب نقاط كشور بخش دولتي وخصوصي با هم همكاري ودارند فعاليت ميكنند اميدواريم اين همكاريها به سطوح بالاي مديريتي تسري پيدا كنند
نظر شما
ادامه