کد خبر: ۳۲۹۱۴
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
با شرکت 2157 نفر در این نظرسنجی:
94.07 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی (2029 نفر) خواستار انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت بودند و تنها 5.93 درصد (128 نفر) با این انتقال مخالف بودند ...

حکیم مهر - پس از گذشت 8 روز از آغاز نظرسنجی حکیم مهر درخصوص انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، در مجموع 2157 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.

نتایج نظرسنجی قابل تأمل بود. 94.07 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی (2029 نفر) خواستار انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت بودند و تنها 5.93 درصد (128 نفر) با این انتقال مخالف بودند.

 

به نظر می رسد، افکار عمومی جامعه دامپزشکی کشور با توجه به مزایایی که این انتقال خواهد داشت، نظر قاطع خود را در این خصوص اعلام نموده است و حال نوبت مسئولین و متولیان دامپزشکی کشور است که چنانچه احترامی برای نظرات صنفی قائل هستند، برای اقدام در این زمینه پیشقدم شوند.

البته در خصوص انتقال سازمان دامپزشکی کشور از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت (که بحث این نظرسنجی نبوده است) نظرات متفاوتی وجود داشته و برخی از صاحب نظران، انجام آن را بدون فراهم آوردن زمینه های از قبل پیش بینی شده و در شرایط فعلی به صلاح دامپزشکی نمی دانند و ما نیز در این نظرسنجی قصد ورود به آن را نداشته ایم؛ اما در خصوص انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت مزایای بسیار زیادی بر آن مترتب بوده و می تواند به بهبود وضعیت صنفی کمک شایان توجهی نماید.

در طی سال های گذشته به همه ما ثابت گردیده است که وزارت علوم نتوانسته است آنچنانکه باید و شاید، گسترش پذیرش بی رویه دانشجوی دامپزشکی را در کشور کنترل نماید و افزایش روزافزون دانشکده های دامپزشکی در دانشگاه های دولتی و آزاد مؤید این ادعاست، ولی وزارت بهداشت توانسته است این روند را در دانشگاه های زیرمجموعه خود و حتی دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی کنترل نماید.

در حال حاضر همه صاحبنظران اتفاق نظر دارند که عامل اصلی شرایط بد معیشتی فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی، پذیرش بیش از حد دانشجو و افزایش بی رویه دانش آموختگان دامپزشکی است. اگر همه شرایط آموزشی، صنفی و مدیریتی مرتبط با دامپزشکی را هم بهبود ببخشیم، ولی نتوانیم جلوی پذیرش سونامی وار دانشجوی دامپزشکی را بگیریم و روند فعلی ادامه یابد، مطمئن باشید که شرایط معیشتی دانش آموختگان این رشته روز به روز بدتر خواهد شد؛ به نظر می رسد تنها ارگانی که در حال حاضر می تواند این پدیده نامیمون را کنترل نماید، وزارت بهداشت باشد.

البته منافع دیگری نیز در این انتقال وجود دارد که در مقاله قبلی (اینجا) به تفصیل به آن اشاره نمودیم.

امیدواریم مسئولین و متولیان دامپزشکی کشور، نیم نگاهی هم به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی در بخش خصوصی داشته باشند که کمرشان زیر بار مشکلات صنفی و معیشتی در حال له شدن است.

 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
2
تبریک به همبستگی ملی دامپزشکان و دانشجویان از بابت نتیجه بسیار قطعی این نظرسنجی. بعنوان یک دامپزشک از بدنه دامپزشکان نظرم این است اگر انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد به بهداشت نیز به نظرسنجی گذاشته شود، نتیجه ای مشابه بدست خواهد آمد. سوال این است کرسی نشینان در وزارت علوم، روسای قوم دانشگاه آزاد و سازمان نشینان آیا به این خواسته قاطع بدنه دامپزشکان احترام خواهند گذاشت و یا در ده سال بعد حکیم مهر این نظرسنجی را دوباره تکرار خواهد کرد؟؟؟
دکتر بهنام
|
Italy
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
9
1
انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت یعنی بدبخت تر شدن دامپزشک ها.
توی وزارت بهدشت دامپزشک هیچ جایگاهی نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
2
به نظر شما این اقلیت 128 که احتمالا از افراد داخل مجموعه هستن، آیا غیر از جنبه مادی و ... توجیه علمی برای مخالفت شان دارند،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
من به شخصه در این نظر سنجی به انتقال دامپزشکی به زیر مجموعه وزارت بهداشت رای مثبت دادم که به نظر میرسد دیگر دوستان هم با همین هدف شرکت نموده اند.
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
1
0
با انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت موافقم ولی اگه روزی قرارباشه سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل بشه این امر باید با اخذ قول کتبی و مستند منوط به عدم ورود رشته های گروه پزشکی به این حوزه صورت بگیره. وگرنه داروخانه ها از دامپزشکان گرفته خواهد شد و به دارو سازها داده میشه. بازرسی گوشت به رشته های بهداشت سپرده میشه. مسئولیت فنی کارخانجات مواد غذایی به رشته های تغذیه و بهداشت داده میشه و ... در نتیجه منجر به بیکاری بیشتر بچه های گروه دامپزشکی میشه . اول باید جایگاه دامپزشکان و سایر رده ها باید به رسمیت شناخته بشه بعد انتقال صورت بگیره وگرنه انتقال بدون هماهنگی مساوی با بیکاری بیشتر خواهد بود. پزشکان همیشه به دنبال منافع و بدست آوردن بازارهای جدید برای رشته شون هستن پس باید این انتقال با هوشیاری و دقت کامل انجام باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
واقعیت را بپذیریم دوست من. در بسیاری از کشورها دامپزشکان وقتی از دانشکده فارغ التحصیل میشوند، دامپزشک می شوند و کارشان طبابت است و دیگر کاری به سوسیس و کالباس و مرغ منجمد ندارند. چون رشته های موازی برای این خدمات که کارشناس هستند و لازم نیست دکتر باشند وجود دارد. علل گرایش فارغ التحصیلان دامپزشکی در ایران به کارهای غیر کلینیکی از جمله مسئول فنی شدن در وهله اول نداشتن توانایی و مهارت لازم برای تشخیص و درمان بیماری های حیوانات بوده و در مرحله دوم نبودن فرصت شغلی در زمینه طبابت در این حیطه می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
3
1
128 نفر احتمالا از بزرگان و آگاهان و با تجربه هاي دامپزشكي هستند و عواقب انتقال به بهداشت را البته بيشتر (سازمان دامپزشكي ) را بهتر مي دانند . و موافقان به احتمال زياد از جوانان و كم تجربه هستند كه عقده پزشكي هنوز در افكارشان تاثير گذار است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
باشه شما همچنان فکر کنید 2000 آدم دارن اشتباه میکنن و تنها شما 128 تا درست فکر می کنید...
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
لطفا نام این 128 نفر و مشخصات کامل این بزرگان! و اظهارنظر آنها را پس از سخنان وزیر محترم بهداشت منتشر نمایید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
1
در وپاسخ به دوستی که تصور میکنند همکارانی که در بخش مسیولیت فنی بهداشتی مشغول ارائه خدمت هستند. دارای سواد یا توان طبابت نیستند باید عرض کنم کاملا اشتباه میکنند. بنده 13 سال مشغول به کار کلینیکی بودم . و در این مدت فقط 6 یا 7 سال اول یعنی از سال 1377 تا سال 1384 وضع درآمدم خوب یا به عبارتی تامین کننده رفاه برای بنده و خانواده ام بود. یادم میاد چند سال اول کار کلینیکی وقت سر خاراندن نداشتم. ولی از سال 84 به بعد سیل فارغ التحصیلان دامپزشکی. وارد شده به بازار کار ونیز وضع بد اقتصادی بوجود امده برای دامداران. امکان ادامه کار دامداری را ناممکن و در نهایت جمعیت دامی رو به افول گذاشت و بعضی عوامل دیگر که توضیح شان وقت گیر است منجر به کسادی روز افزون کار درمانی دامپزشکی شد و در نهایت به ناچار از شهر خود در استان مازندران مهاجرت کرده و هم اکنون در استان مرکزی 5 سالیست که مسئول فنی و بهداشتی هستم. و جالب اینکه وضعیت طبابت در این استان هم دقیقا مشابه استان مازندران میباشد.و بنده به محض اینکه حس کنم وضع در آمدی بخش کلینیکی روبه بهبود است مطمئن باشید که کار طبابت دامپزشکی را دهها بار بیش از مسئولیت فنی بهداشتی جهت ادامه فعالیت کار دامپزشکی ترجیح میدهم.
دامپزشك متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
1
0
با سلام
وقتي ما إمكانات آموزشي ضعيف داريم چه وزارت علوم چه بهداشت؟
پزشكي در ايران ريشه داره به همين دليل قويه و نياز عمومي است ولي دامپزشكي نيازي تخصصي است
فربد دانش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
0
دوستي كه ميگن اوضاع دامپزشكي بدتر ميشه يعني چه ؟؟؟
مگر بدتر از اين هم ميشه..خدا شاهده همكاراي دامپزشك فارغ اتحصيل سال ٨٠ هنوز بيكارند
ايا بدتر از اين داريم كه عملا مرغدار به دامپزشك بگه مهرتو بزار و ماهي ٦٠٠ تومن بگير و خودت حظور فيزيكي نداشته باش
ايا بدتر از فقير بودن دامپزشكان هم داريم ؟؟؟
ترسو بدبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
1
مشکل اصلی همه کشور بر می گردد به فساد در کل ارکان جامعه ما،تا وقتی که راه سوئ استفاده افراد دارای قدرت سیاسی باز است و هر کسی از موقعیت شغلیرخود بدون انکه پاسخ گو باشد هر کاری می کند ،و وجدان کاری و اخلاقی مرده ،هیچ چیزی درست نمی شه ،خداوند لعنت کند کسی را که یک شبه ظرفیت دانشگاهها را دو برابر کرد و کیفیت اموزشی را در کشور نابود کرد.افرادی پستهای مدیریتی را بدست می اورند که عضو باند یا گروه سیاسی باشند و جاه طلب و دنبال مقاصد شخصی و گروهی باشند.
...................................... سازمان بدون اجازه وزیر حتی اب هم نمی خورد ،و غلام حلقه بگوش جهاد کشاورزی شد ،و حتی قادر به تدوین برنامه های تخصصی خود نیست
..............................................................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
0
0
چه کنیم که ام الفساد و المشکلات, ........................ یعنی فی النهایه از ماست که بر ماست.
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
0
1
حکیم جان
نمی شه که آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارتخانه بهداشت و درمان قرار بگیره ولی بازارکار و فارق التحصیل دامپزشکی ( سازمان و نظام دامپزشکی ) زیر مجموعه وزارتخانه جهاد باشند
اینجوری که دامپزشکا بیشتر سرگردان می شوند
باید کل مجموعه (آموزش- سازمان - نظام دامپزشکی) زیرنظر وزارتخانه بهداشت قرار بگیره

این سیستم که دامپزشکی تو بیشتر کشورهای دنیا زیرمجموعه وزارتخانه جهاده خوب تو آن بیشتر کشورهای دنیا پاییه اقتصادشون برعکس ایران منابع غیر نفتی هست و سیستم سالم اقتصادی دارند ولی ایران همه خوب می دانیم چه خبره یکی از دلایل بهانه بعضیا تو موندن دامپزشکی زیرمجموعه جهاد مشخصه منافع شخصی هست تا منافع عموم دامپزشکا
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
1
0
عزيزان ،باورکنيد با رفتن به زير مجموعه وزارت بهداشت ما دامپزشکان عقده پزشکيمان حل نميشود ،ارزش دامپزشک به خدمتش است،جامعه ايينه تمام نماي عملکرد است از خودتون بپرسيد برا چند درصد مردم خدمت ميکنيد مهونقدروجهه اجتماعي داريد ،،دروزارت بهداشت دامپزشک دراخرين رتبه اداري وفني است.
پاسخ ها
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
دوست عزیز الان دامپزشکیه از هم پاشیده تو وزارتخانه جهاد هیچ رتبه ای اداری و فنی نداره که اول باشه یا آخر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
1
1
وزارت بهداشت پزشک محور است هیچ ارزشی را برای سایر رشته ها نمیدهد حالا چه رسد به دامپزشکی
حالا که اینطور شد بره زیر نظر وزارت صنعت معدن تجارت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
لطفا یک بار دیگر سخنان وزیر محترم بهداشت را بخوانید و این تصور اشتباه را که صاحبان منافع کلان با وضعیت فعلی دروغ پردازانه پخش می کنند، تصحیح بفرمایید.
مستجابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
0
با سلام خدمت همه همکاران موافق ومخالف می خواهم عرض کنم که متاسفانه از خیلی وقت ها پیش در انجام امورات مختلف موضوع مطالعات جامع را کاملا فراموش کرده ایم بدون هیچ مطالعه لازم تصمیم می گیریم در ده، بیسن ، سی شهر یا استان دانشکده دامپزشکی ایجاد بکنیم بدون ان که ظرفیت بازار کار را ، یا اشاتید ولوازم مورد نیاز را ، یا سطح علمی فنی وکارائی فارع التحصیلان را ، ویا اماده سازی بخشی که باید کار بکنند را و.....مطالعه بررسی وسنجیده باشیم از نتایج کارهای کشور های موفق اخذ معلومات کرده باشیم نتیجه ان میشود که امروزه می بینید بقول ان همکارمان به همکار جوان ما می گویند نیازی به حضور فیزیکی شمانیست مدرکت را بگذار اخر ماه بیا 600 تومان بگیر ویا خیلی از این گونه مثال ها چون خشت اول بد نهاده شده حال سازمان دامپزشکی بخاطر ایجاد اشتغال بدون هیچ مطلعه ای انان را باشتباه سوق داده بطرف داروخانه دامپزشکی ویا مسئول فنی و....که امروهعلیرغم انکه حدود 1700 نفر در داروخانه ها کار می کنند (که نیازی به تحصیل شش ساله ندارد) واز طرفی هم بقول ان همکار مان ترس ان را داریم که اگر به وزارت بهداشت برون داروساز ها ولیسانسیه های تغذیه و.....کار دامپزشکان را هم بگیرند ویاخیلی چیز های دیگری که بدون مطالعه صورت گرفته که در روز های اول علی الظاهر مشکلی را مثلا حل کرده ولی بعد از سال ها معایب ومشکلات عمده ای را اید کرده است سخن کوتاه الغرض این نطر سنجی هم باید برمبنای یک مطالعاتی صورت گیرد صرف یک اعلام عمومی واخذ نظرات 2 یا3 هزار نفر ضرورت لازم است ولی کافی نیست شایسته است ابتدا یک مطالعات اساسی در این زمینه صورت گیرد سپس نتایج این مطالعات به نحو مناسب در اختیار همکاران گذاشته شود ودر جهات مثبت ومنفی ان مباحثی مطرح گردد تا زمینه اماده نظر سنجی گردد ضمن احترام به همه همکاران در حکیم مهر وشرکت کنندگان محترم در نظر سنجی وارزوی نهادینه شدن مطالعات در اذهان دست اندر کاران دامپزشکی وبا ارزوی سلامتی وپیروزی همکارات محترم
نظر شما
ادامه