کد خبر: ۳۲۸۸۷
 

مدتی است استفاده از ماده شوینده وایتکس درون شیر خام توسط عرضه‌کنندگان لبنیات فله‌ای جهت افزایش مدت ماندگاری این فرآورده خام دامی دهان به دهان در بین همشهریان می‌گردد. عده‌ای این خبر را تنها یک شایعه می‌دانند و عده‌ای دیگر با استناد به دیده‌ها و شنیده‌های خود آن را واقعیت می‌دانند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح قزوین، برای پاسخ به این سوال بحث برانگیز خبرنگار صبح قزوین گفتگویی با مدیرکل دامپزشکی استان قزوین داشته تا پاسخ این سوال را از زبان وی جویا شود.

وجود وایتکس در شیر را تکذیب می‌کنم

«دکتر سید بهمن نقیبی» در این گفت‌وگو با اشاره به بررسی‌ها انجام شده می‌گوید: با آزمایشاتی که بر روی نمونه‌های ارسالی از سوی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است، وجود نگهدارنده‌های شیمیایی در شیر خام را تکذیب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تخلفات ممکن است در حوزه‌های مختلف اتفاق بیفتند، اضافه می‌کند: وجود نگهدارنده‌های شیمایی در موارد خاص نیازمند ارائه سند و مدرک است، اما به شکل عمومی مستندات خاصی برای این موضوع وجود ندارد.

این مسئول ادامه می‌دهد: آزمایشاتی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی با نام تقلبات شیر انجام می‌شود، بیش از 6 هزار آزمون با این عنوان در سطح استان انجام شده است که صراحتاً استفاده از وایتکس را در شیرخام رد می‌کند.

سلامت لبنیات فله‌ای تحت نظارت هیچ سازمانی نیست

نقیبی تصریح می‌کند: عرضه‌کنندگان شیر خام و لبنیات فله‌ای نه از اداره بهداشت و نه از اداره دامپزشکی هیچ گونه مجوزی ندارند و سلامت این نوع فراورده‌های خام دامی تحت نظارت مستقیم سازمانی نیست و عرضه شیر فله از نظر دامپزشکی اکیدا ممنوع است، اما با این وجود پایش‌های تصادفی از این مراکز انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه عرضه شیر خام معضل موجود در تمام کشور است، اظهار می‌کند: شیر خام ممکن است در برهه‌ای از زمان بدون هیچگونه آلودگی به دست مصرف کنندگان برسد و در زمان دیگر به علت سهل انگاری در مراحل نگهداری و عرضه، آلوده باشد و سبب ایجاد بیماری‌هایی در انسان شود.

تضمینی برای سلامت دائمی لبنیات فله‌ای وجود ندارد

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین،‌ عنوان می‌کند: باید یک نهضت همگانی برای جلوگیری از خام فروشی و خرید محصولات خام دامی در بین مردم راه بیفتد.

نقیبی با اشاره به میزان سلامت محصولات خام دامی ادامه می‌دهد: با آزمایش‌های انجام شده بر روی لبنیات فله‌ای از جمله شیر، بستنی،‌ پنیر کوزه‌ای و خامه، به جز یک مورد از موارد ارسالی از سوی دانشگاه علوم پزشکی، سایر نمونه‌ها از لحاظ بیماری تب مالت سالم بودند اما همانطور که گفته شد تضمینی بر سلامت این نوع فرآورده‌ها وجود ندارد و امکان آلودگی آن به علت سهل انگاری فروشندگان وجود دارد.

شیرپاستوریزه یا شیر فله‌ای؟

وی در خاتمه به مقایسه ارزش غذایی شیرهای فله‌ای و شیرهای پاستوریزه پرداخت و گفت: مشکلات عمده شیر با جوشاندن حل می‌شود، اما سایر مواد مفید در شیر نیز با این نوع سالم‌سازی سنتی از بین می‌رود اما در شیرهای پاستوریزه در یک مدت زمان بسیار کوتاه شیر داغ شده و میکروب‌های موجود از بین می‌روند و سایر مواد مغذی آن نیز حفظ خواهد می‌شود.
 
 
نظر شما
ادامه