کد خبر: ۳۲۸۰۵
 

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: یک قطعه جغد کمیاب از نوع ماهیخوار که به دلیل مشکل گوارشی در پرواز ناتوان بود پس از بهبودی کامل در منطقه خائیز رهاسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «روح الله عزیزی» اظهار داشت: یک قطعه پرنده شکاری از نوع جغد ماهیخوار که به علت بیماری و ناتوانی در پرواز تحت مراقب بود پس از تیمارداری و بهبودی در منطقه حفاظت شده خائیز رهاسازی شد.

عزیزی تصریح کرد: این پرنده شکاری کمیاب در حاشیه دریاچه و رودخانه مارون واقع در منطقه حفاظت شده خائیز در حالی که بیمار بود توسط باغبان سد مارون و محیطبان منطقه رویت شده بود.

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه افزود:با ارجاع این پرنده به دامپزشکی در شهرستان بهبهان و بررسی اولیه بروی آن وضعیت ظاهری و بال‌هایش سالم بوده، ولی مشکل گوارشی تشخیص داده شد.

عزیزی با بیان اینکه پرنده مذکور به یک تیم بازپروی پرندگان وحشی در شهرستان اهواز جهت تیمارداری و مداوای آن تحویل داده شد افزود: پس از تیمارداری و توانایی پرواز کردن در طبیعت و زیستگاه منطقه حفاظت شده خائیز رهاسازی شد.

این مسؤول درمورد ویژگی‌های جغد ماهیخوار گفت:جغد ماهیخوار یک گونه از تیره جغدان معمولی است که شبیه شاه بوف است و اساساً از ماهی تغذیه می‌کند و گونه‌ای نادر و بسیار کمیاب است.

عزیزی با اشاره به اینکه در ایران 13 گونه جغد وجود دارد جغد ماهیخوار را از نادرترین آنها برشمرد.

به گفته عزیزی زیستگاه اصلی این پرنده شرق ایران است و برای اولین بار در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شده که نشان دهنده غنای زیستی بالا دراین منطقه است.

وی افزود:این پرنده در نزدیکی سواحل دریا، جنگل‌های پست کنار رودخانه و دریاها به سر برده و در میان سنگها سوراخ درختان و لانه‌های متروک آشیان می‌سازد.

 
نظر شما
ادامه