کد خبر: ۳۲۷۵۹
 

یکی از نمایندگان بخش خصوصی طیور کشور، جزئیات اجرایی شدن طرح کاهش سن کشتار مرغ را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، دبیر انجمن ملی طیور امروز با اعلام این خبر گفت: از ابتدای آذرماه، کشتارگاه‌ها موظف شده‌اند تا لاشه‌های بالاتر از ۲,۲ کیلوگرم را بسته‌بندی نکرده و آنها را به واحدهای قطعه‌بندی تحویل دهند.

«سعید اصغری‌فرد» افزود: مرغداران نیز مجاب شده‌اند تا مرغ زنده را با وزن متوسط ۲,۶ کیلوگرم به کشتارگاه بفرستند؛ به عبارتی، لاشه‌ها بین ۱.۸ تا ۲.۲ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح کاهش سن کشتار، هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده است، عنوان کرد: اجرای واقعی طرح، دست‌کم به پنج ماه زمان نیاز دارد تا هم مردم برای خرید مرغ سایز آمادگی پیدا کنند و هم مرغداران، بتوانند مراحل تولید را با شرایط جدید وفق دهند.

به گفته اصغری‌فرد، وقتی سن کشتار کاهش یابد، متعاقبا دوره‌های جوجه‌ریزی افزایش یافته و احتمال می‌رود به‌عنوان مثال از ۳,۵ دوره در سال به چهار دوره برسد. بنابراین سهم جوجه‌ریزی‌ها افزایش یافته و تقاضا برای خرید این نهاده بالا خواهد رفت. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت جوجه یکروزه، حدود یک‌هزار و ۷۰۰ تومان بوده و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سهم قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: بنابراین در حال اتخاذ تدابیر ویژه‌ای هستیم تا مشکلات احتمالی حاصل از تقاضای بیشتر جوجه یکروزه را مرتفع و تولیدکنندگان را در راستای اجرای طرح، یاری رسانیم.

دبیر انجمن ملی طیور معتقد است: برخی قیمت جوجه یکروزه را هدف گرفته‌اند و می‌گویند در صورت افزایش تقاضا ممکن است که این نرخ، مانعی برای تولیدکنندگان باشد. در حالی که باید اعتراف کرد، پارامترهای دیگری نیز برای بهره‌وری بیشتر و کاراتر شدن واحدهای پرورشی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بهبود ضریب تبدیل از ۲,۱ به ۱.۸ اشاره کرد.

اصغری‌فرد بیان کرد: وقتی ضریب تبدیل به ۱,۸ برسد، حداقل ۳۰۰ گرم از مصرف دان کاهش یافته و با در نظر گرفتن قیمت یک‌هزار و ۴۰۰ تومان برای خوراک، حدود ۴۲۰ تومان در تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ، صرفه‌جویی می‌شود.

وی یادآور شد: حتی در برخی واحدها پرت خوراک تا ۱۰ درصد یعنی ۴۰۰ گرم برای هر بار خوراک‌دهی اتفاق می‌افتد که جلوگیری از این مسئله نیز می‌تواند در بالا رفتن بهره‌وری مؤثر باشد.

از نظر این نماینده بخش خصوصی، بهتر است به جای متهم کردن قیمت بالای جوجه یکروزه، ارتقای بهره‌وری و نوسازی را ملاک عمل قرار داده و با این ترفندها از قیمت محصول نهایی کاست.

 
 
نظر شما
ادامه