کد خبر: ۳۲۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر گیلگمش:
بسیاری از رفتارهای مردم این سرزمین ریشه در اتفاقات گذشته دارد و صد البته که باید به آنان حق داد که برای حفظ جان خود از هیچ تلاشی فروگذار ننمایند، ولی در این میان برخی از رفتارهای همه ما نیاز به اصلاح و بازنگری دارد ...
 

تحلیل وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته سی و سوم سال 1395

دکتر گیلگمش

 

این کشور از دیرباز تا کنون فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است و در تمام این سال هایی که گاهی با عزت همراه بوده است و گاهی چنان گرد مرگ بر روی آن پاشیده شد که کسی تصور نمی کرد دوباره سر از این خاکستر برآرد، دوباره جوانه زدن و حرکت و بالندگی را از ابتدا آغاز کردن، تجربه نا آشنایی برای آن و ساکنین آن نیست. بسیاری از رفتارهای مردم این سرزمین ریشه در اتفاقات گذشته دارد و صد البته که باید به آنان حق داد که برای حفظ جان خود از هیچ تلاشی فروگذار ننمایند، ولی در این میان برخی از رفتارهای همه ما نیاز به اصلاح و بازنگری دارد؛ در واقع داشتن رفتارهای اشتباه چندان غریب نیست و همه ما با آن تلاقی داشته ایم، ولی ندانستن داشتن رفتارهای اشتباه درد بزرگی است که به نخوت ختم می شود و مسلماً حاصلی جز سقوط برای صاحبان آن در پی نخواهد داشت. این مقدمه را نوشتم تا دوستان از کنکاش در احوالات شخصی یکدیگر دست بردارند و چونان انسان های متمدن با یکدیگر به بحث و گفتگو بنشینیم. برخی از نوشته های دوستان سمت و سوی نژاد پرستی و جایگاه پرستی دارد و نظراتشان در خصوص عدم پذیرش سخن از جانب فرد ناشناس، در بدوی ترین جوامع توسعه نیافته هم اکنون مورد پذیرش نیست و پیشنهاد می کنم که تا فرصت از دست نرفته نسبت به بازنگری در آن اقدام نمایند. قصد من از این نوشتار ایجاد و برانگیختن حس مطالبه گری در همکاران و حس پاسخگو بودن به مسئولین است و در این میان تو خواه پند گیر و خواه ملال... مابقی اغراض و تمایلاتی که برخی پیشگویان و منجمان همکار تصور نموده اند، بیشتر به نظرات شخصی آنان نزدیک است و نه چیز دیگر. از اطاله کلام بگذریم و برسیم به وقایع هفته گذشته:

سازمان دامپزشکی کشور:

 1- اطلاعیه شماره یک سازمان دامپزشکی کشور در خصوص رخداد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تهران: باور بفرمایید ابتدا که انتشار این اطلاعیه به گوشم خورد باور نکردم، ولی وقتی به چشم خودم این خبر و اطلاعیه را بر روی پورتال سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان تهران دیدم تا انتهای خبر به احترام این کار بزرگ رئیس سازمان و مدیر کل دامپزشکی استان تهران ایستادم. بار دیگر رئیس سازمان و مدیر کل استان تهران بر شفافیت خود در مبارزه با آنفلوآنزای طیور تاکید نمودند، مدیر کل و رئیس سازمانی که چنین تصمیم شجاعانه ای علیرغم خطری که برای جایگاه آنان دارد را می گیرند و ضمن هماهنگی با کلیه دستگاههای ذیربط، مخاطرات موجود در کشور را گوشزد می نمایند، شایسته احترام ایستاده هستند. باور کنید تملقی در کار نیست، چون هیچ یک از این عزیزان را تا کنون از نزدیک زیارت نکرده ام، ولی این رفتار فقط در کشورهایی اتفاق می افتد که نسبت به سلامت جامعه و منطقه متعهد هستند و رفتاری کاملاً حرفه ای است که در کشورهای پیشرفته اتفاق می افتد.

دنبال نمودن این خبر در سایت سازمان دامپزشکی کشور و نیز عدم رخداد مورد جدید در منطقه و استان نشان از عملکرد سریع  و بدون فوت وقت مدیر کل دامپزشکی استان تهران و ریاست سازمان داشت که جای تقدیر و تشکر از این عزیزان دارد. تمامی همکارانی که دروس بیماری های عفونی را پاس کرده اند، می دانند که در چنین رخدادهایی دو مرجله اصلی وجود دارد: اول کنترل کانون که به لحاظ خسارات عظیمی که این بیماری وارد می سازد، خود کار بزرگی است و دوم کنترل عدم شیوع بیماری در منطقه که دقت بالای قرنطینه ای را می طلبد.

در همین راستا برگزاری دوره های آموزشی سریع در برخی ادارات کل که بیشتر از آموزش، جنبه هماهنگی بخش دولتی و خصوصی را بر عهده داشت، از دیگر فعالیت های در خور تقدیر استان تهران و برخی از دیگر استان ها بود.

با این حال با مطالعه خبر بر روی پورتال سازمان ذکر چند نکته خالی از لطف نیست، بنابراین پیشنهاد می شود:

1-1) تشکیل ستاد آنفلوآنزا و اعلام شماره های تماس این ستاد و همچنین انتشار متن جلسات این ستاد از جمله مواردی است که بر روی پورتال سازمان جای آن خالی به نظر می رسد. این ستاد علاوه بر صورتجلسات می بایست انتشارات دیگری برای سایر جمعیت های هدف همچون کارمندان سازمان و ادارات کل، همکاران بخش خصوصی از طریق سازمان های مردم نهاد، مرغداران و صنایع وابسته و در انتها عموم مردم جامعه همچون گروههای در معرض خطر همچون افراد مسن و جوان و افراد با نقص ایمنی داشته باشد.

1-2) در صورتی که اطلاعیه ای به این شکل که جنبه بهداشت عمومی جامعه انسانی نیز در آن مستتر است منتشر می شود و از مردم درخواست گزارش تلفات نامتعارف روستایی و صنعتی را داریم، بهتر است در همان خبر تنظیمی اطلاعات تماس استان ها و سازمان به تفکیک منتشر شود، چرا که مسلماً مردم جامعه شماره تلفن های سازمانی ما را به خاطر نخواهند داشت.

 1-3) هرچند می دانیم که به منظور جلوگیری از تشویش اذهان عمومی تصویری از عملیات معدوم سازی مذکور منتشر نگردیده است، ولی بهتر است برخی از کانال های رسمی نسبت به انتشار محدود این تصاویر اقدام نمایند تا مردم بدانند که این موضوع علاوه بر مرغداران برای جامعه نیز مخاطره آمیز است.

 1-4) ارائه نکات بهداشتی لازم برای رعایت نکات بهداشتی در خصوص جمعیت های انسانی هدف همچون مرغداران، کارگران مرغداری، شاغلین صنعت مرغداری و همچنین روستائیان محترم از جمله پیشنهاداتی است که می توان به روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور ارائه نمود.

 1-5) رخداد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور برای سازمان دامپزشکی کشور حکم فاجعه منا برای وزیر بهداشت را دارد و مشابه آن رخداد پیشنهاد می شود تا رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن حضور در منطقه نسبت به ایجاد اطمینان خاطر در ذهن مردم اقدام نمایند، چرا که این موضوع علاوه بر ایجاد اطمینان بیشتر در مردم موجبات دلگرمی کارکنان استانی را نیز فراهم می آورد؛ مشابه آنچه وزیر بهداشت در فاجعه منا در کشور عربستان انجام دادند و این حرکت ایشان ارزشمند بودن مردم و سرنوشتشان را برای آنان مسجل نمود.

 1-6) تفکیک و جداسازی وظایف قرنطینه ای از دفتر طیور و دخیل نمودن دفتر قرنطینه سازمان با توجه به آشنایی بیشتر این عزیزان با اصول قرنطینه دامپزشکی در بعد ملی، منطقه ای و بین المللی و لزوم پرداختن بیشتر به این موضوع در قالب کتابچه های بازنگری شونده در بازه های زمانی سالیانه، مشابه آنچه که در مورد دستورالعمل های دفاتر دام و طیور سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد.

 1-7) یافتن راه حلی برای جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان بر روی تولید و صادرات محصولات خام دامی همچون برگزاری جلسات و یا تماس های تلفنی با همتایان رئیس سازمان در کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و ... و اطمینان بخشی به آنها در خصوص کنترل شده بودن بیماری در کشور ایران، ارائه گزارشات و نتایج این نشست ها و تماس های تلفنی به جامعه هدف جهت دنبال نمودن تاثیر گذاری آنها.

 1-8) تداوم ارائه اخبار و اطلاعات در خصوص رخداد بیماری و رویدادهای آتی یکی از مهمترین فعالیت هایی است که می توان در این زمان انجام داد. از زمان انتشار اطلاعیه شماره 1 سازمان دامپزشکی تا کنون اطلاعیه دوم یا خبر دیگری در این خصوص منتشر نشده است و این بی اطلاعی برای جامعه مناسب به نظر نمی رسد.

 1-9) تقویت سازمان دامپزشکی کشور در سه حوزه مرتبط با این بیماری یعنی بعد تشخیص (آزمایشگاه)، بعد درمان (عملیات کلینیکی) و بعد اپیدمیولوژیک (کنترل و قرنطینه) از جمله اهدافی است که که ریاست محترم سازمان و مدیران کل سازمان می توانند در این برهه زمانی خاص آن را دنبال نموده تا برای انجام اینگونه وظایف خطیر با مشکل اعتباری و انسانی مواجه نباشند. همچنین در این معادلات نحوه تعامل دامپزشکان بخش خصوصی و سازمان های غیر دولتی مرتبط با دامپزشکی را با سازمان دامپزشکی کشور در نظر داشته باشند، چرا که مدتهاست بسیاری از امور اصلی برون سپاری گردیده است.

سازمان نظام دامپزشکی:

 1- رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه دامپزشکی تنها در صلاحیت سازمان نظام دامپزشکی است: پس از مصاحبه معاونت محترم امور درمان دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی کشور ددر اطلاعیه ای ضمن تشکر از سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وجود حساسیت در زمینه های درمانی و دارویی، هرگونه برخورد با تخلفات صنفی و حرفه ای دامپزشکان را تنها در صلاحیت خود دانست که به نظر می رسد این حق منطبق بر بندهای 19 و 20  قانون تاسیس سازمان نظام می باشد و در انتهای این اطلاعیه بر لزوم جلوگیری از اقدامات فراقانونی سازمان دامپزشکی کشور تاکید شده است و همچنین به استحضار ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور نیز رسیده است.

واقعاً کامنت خاصی جز نقطه چین نمی توان برای این خبر داشت، چرا که این نحوه تعامل هر روز بر شکاف عمیق فیمابین سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور خواهد افزود و هیچ مرهمی جز عمل دقیق بر مبنای قانون برای آن متصور نیست، چرا که عوارض این اختلاف جز ضرر و زیان برای بخش خصوصی نخواهد بود و در این میان عده ای در حال سوء استفاده از این اختلافات هستند که امیدواریم به زودی این اختلافات مرتفع گردد.

 2- توضیحاتی در خصوص آنفلوآنزای فوق حاد طیور در کانال تلگرامی سازمان نظام: هر چند در دنیای امروزه رسانه های اجتماعی برای مردم جامعه سهل الوصول تر می باشند، ولی قسمتی از مخاطبین این سازمان در این رسانه اجتماعی عضو نیستند، آن هم به این علت که در راستای جمعیت هدف کانال موصوف نمی باشند، بنابراین پیشنهاد می گردد تا سازمان نظام دامپزشکی کشور همزمان با انتشار اطلاعات آنفلوآنزای فوق حاد در کانال تلگرامی خود، این اطلاعات را بر روی وب سایت خود نیز منتشر نماید تا علاوه بر ایجاد محتوای تخصصی، دسترسی به آن برای افراد عادی جامعه نیز امکان پذیر باشد.

جامعه دامپزشکان ایران:

خبر خاصی نبود. البته با توجه به اقدام شایسته جامعه دامپزشکان ایران برای برگزاری نشست مشترک بررسی وضعيت ماده ١٨ و ١٩ آيين‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی با حضور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی، انتظار می رفت نتایج این نشست و پیگیری ها برای اطلاع بیشتر مسئولین فنی بهداشتی منتشر می شد.

نبض رسانه های اجتماعی:

 1- راه اندازی کانال اختصاصی علوم غذا و ایمنی مواد غذایی: حرکتی شایسته از سوی یکی از چهره های مطرح حوزه بهداشت مواد غذایی کشور آقای دکتر آراسب دباغ مقدم؛ هرچند سابقه آشنایی از نزدیک را با ایشان ندارم و این از کم سعادتی اینجانب می باشد، ولی به جرأت می توان گفت که یکی از قطعات مهم پازل دامپزشکی که در زمینه ارتباط با مردم کمبود آن احساس می شد، توسط یکی از مناسبترین افراد ایجاد و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. با نگاهی به اولین مطالب منتشر شده در آن می توان از دقت و وسواسی که در ارائه مطالب به کار می رود، کم و بیش با سطح تفکر ذهن مدیر آن آشنا شد. بنده به سهم خود ضمن تبریک به این همکار خلاق و خوش فکر، برای ایشان و تیمشان آرزوی موفقیت روز افزون دارم؛ بدون شک گسترش مطالب این کانال، البته با ذکر منبع و نویسنده و ضمن کسب اجازه، نقش مهمی در شناخت جامعه از حرفه دامپزشکی خواهد داشت چرا که رعایت حقوق مولفین در رسانه های اجتماعی از اصول اولیه حرفه اطلاع رسانی می باشد.

 2- عدم وجود بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان جدید دامپزشکی: بسیاری از بی اخلاقی های حرفه ای و همچنین نزاع های بسیاری از همکاران تلاش برای بقاء می باشد (البته در این میان انسان های زیاده خواهی هم وجود دارند که علاوه بر سهم خود، تلاش برای خوردن و به دست گرفتن سهم دیگران را نوعی افتخار می دانند؛ طرفه آنکه انتظار دارند همین استثمار شدگان، به خاطر این از خودگذشتگی از آنها سپاسگزار هم باشند و صد البته که گذر زمان تمامی این خیانت ها را آشکار خواهد نمود). بسیاری از عزیزانی که در این خصوص مسئولیت داشته اند و تلاشی برای حل آن ننموده اند، در ایجاد این سوء رفتار همکاران در فضای مجازی سهیم بوده اند و نمی توانند از مسئولیتی که بر دوش داشته اند شانه خالی کنند، همانند کسانی که زمانی مدیریت گسترش رشته دامپزشکی در وزارت علوم را برعهده داشته اند و... کاش امکان پذیر بود برخی از این بزرگواران را در این رسانه های اجتماعی عضو نمود و آنها را موظف به خواندن درد دل های همکاران از اقصی نقاط کشور نمود؛ مطمئناً عرق شرم بر جبین این عزیزان می نشست، هر چند ما همچنان راضی به مکدر شدن خاطر این عالیجنابان خاکستری نبوده و نیستیم.

 3- حضور و اظهار نظر برخی از همکاران سابق که از این رشته خارج شده و در حرفه دیگری مشغول شده اند: برخی از همکاران بنا به دلایل شخصی یا اجتماعی فعالیت در حرفه دامپزشکی را رها نموده و وارد سایر حرفه ها یا تجارت ها شده اند، ولی همچنان از دو موضع با همکاران دامپزشک برخورد می کنند: موضع اول کسانی هستند که بنا به هر دلیلی از یکی از سازمان های متولی این حرفه همچون سازمان دامپزشکی یا سازمان نظام برخورد نزدیک از نوع سوم داشته اند و اکنون تمام تلاش خود را برای کوبیدن آن سازمان ها و اثبات بی ارزش بودن رشته دامپزشکی به کار می گیرند و در این راه از متقاعد کردن هیچ رهگذری فروگذار نمی کنند. موضع دوم کسانی هستند که باز در این رشته فعالیت بخش خصوصی ندارند، ولی داعیه دار نماینده بودن برای فعالان واقعی بخش خصوصی هستند و تصور می فرمایند که بهتر از دامپزشکان فعال کنونی قدرت تفکر و تعمق در مسائل را دارند.

از این دو دسته عزیزان خواهشمندیم دست از سر بخش خصوصی واقعی دامپزشکی بردارند تا این رشته به اتکاء حرفه ای گری بتواند مشکلات خود را که عمده آن حاصل انقطاع نسل قدیم و جدید است، رفع کند و به سمت بالندگی حرکت نماید.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
کامنت گذاری عالی بود جناب دکتر،
سازمان برنامه و بودجه کم کاره داره به همین دلیل اعتبارات برای مقابله با این مسائل در کشور با برنامه ریزی صحیح اجرا نشده و از طرفی همچنان اکثر سازمان ها به صورت جزیره ای فعالیت میکنند.
چرا از سازمان مدیریت بحران کشور حرف نمیزنم به این دلیل هستش که خودش بحران زده است، نمیتونند کاری انجام بدند.
وجود بیماری airborne مثل آنفولانزا در ایران بر بدن زخمی سازمان دامپزشکی این پیام رو باید بده که اگر نخواهند سیستم مدیریتی خودشون رو تقویت کنند در آینده نه چندان دور این سازمان توانایی کمر راست کردن را نخواهد داشت...

جناب دکتر در گذر زمان افراد بیشتری همراهیتان خواهند کرد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
تحلیل رسانه های اجتماعی عالی بود اقای دکتر و هرچه از بی اخلاقی های حرفه ای گفته شود،تمامی ندارد.....
نظر شما
ادامه