کد خبر: ۳۲۶۶۰
 

نشست ستاد کنترل بیماری تب برفکی دام استان مرکزی روز پنجشنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و برخی از مدیران اجرایی این استان در اراک برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار استان مرکزی در این جلسه اظهار کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های فوق العاده عفونی و واگیر دار دامی به خصوص در نشخوارکنندگان شامل گاو، گوساله، گوسفند و بز است که شیوع آن در بین دام ها خسارت های اقتصادی جبران ناپذیری را در بین دام ها به همراه دارد .

«ظفر افشون» افزود: دامپزشکی استان مرکزی پارسال توانست با اجرای اقدام های بهداشتی، ضد عفونی دامداری ها و واکسیناسیون دام ها بیماری تب برفکی را در بین جمعیت دامی استان کنترل و از بروز خسارت بیشتر به جمعیت دامی استان جلوگیری کند .

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال شیوع بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی استان نیاز است دامدارن برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری ضمن همکاری با دامپزشکی برای اجرای واکسیناسیون به اصول بهداشتی، قرنطینه ای و کنترل تردد دام ها توجه ویژه داشته باشند .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این نشست گفت: این نشست با هدف هماهنگی هر چه بیشتر اداره های تابعه استانی با استانداری برای مقابله شیوع احتمالی تب برفکی برگزار شده است .

«دکتر محسن شانقی» با یادآوری اجرای دو مرحله واکسیناسیون تب برفکی در بین جمعیت دام سنگین در استان مرکزی افزود: به دلیل بهادار بودن واکسن این بیماری در بین جمعیت دام سنگین این مراحل مورد استقبال دامداران قرار نگرفت و در هر مرحله حدود 60 درصد دام های استان در برابر بیماری تب برفکی واکسنه شدند .

وی ادامه داد: بر این اساس 40 درصد دام های استان مرکزی به دلیل دریافت نکردن واکسن بیماری تب برفکی در برابر این بیماری حساس هستند و در ماه های اخیر به دلیل سرد شدن هوا و مقاومت ویروس این بیماری در این وضعیت احتمال شیوع این بیماری در استان وجود دارد .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: نیاز است برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری در استان اعتباری برای تهیه و اجرای واکسیناسیون رایگان در مرحله سوم دام های سنگین در اختیار این اداره کل قرار گیرد که در غیر این صورت شاهد انتشار بیماری و مشکلات سال گذشته خواهیم بود

 
 
نظر شما
ادامه