کد خبر: ۳۲۶۵۳
 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حواشی مربوط به مصرف پالم در فرآورده‌ای لبنی منجر به کاهش مصرف شیر و لبنیات و ورشکستگی ۳۰ درصد از دامداری‌های کشور شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «عباس پاپی زاده» در خصوص عوارض درازمدت حواشی مربوط به مصرف روغن پالم بر بخش کشاورزی کشور اظهار کرد: پخش اخبار مربوط به مصرف پالم در فرآورده‌های لبنی در کشور منجر به کاهش مصرف شیر و لبنیات و ورشکستگی 30 درصد از دامداری های کشور شد.

وی با بیان اینکه سالانه 750 هزار تن روغن پالم به کشور وارد می شود که تنها 25 تا 30 هزار تن آن در لبنیات مصرف می‌شود، افزود: رسانه‌ها تنها روی مصرف پالم در فرآورده های لبنی تمرکز کردند، اما اعلام نمی‌شود که 720 هزار تن روغن پالم وارداتی دیگر کجا مصرف می‌شود؟

نماینده مردم دزفول در مجلس ادامه داد: باید در نظر داشت که در مواد غذایی دیگری مانند روغن سرخ‌کردنی و پخت و پز، از پالم استفاده شده، به طوری که 60 تا 70 درصد روغن مصرفی کشور از پالم است.

به گزارش تسنیم اواسط سال 93 بود که هاشمی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برخی شرکت‌های لبنی در تهیه محصولات خود از روغن پالم استفاده می‌کنند. البته وزیر بهداشت تنها به طرح این موضوع بسنده نکرد و به شرکت‌های متخلف هشدار داد که اسامی آنها را به مردم اعلام خواهد کرد.

هرچند نام این شرکت‌ها هیچ‌وقت اعلام نشد اما این خبر در ماه‌ها و حتی سال‌های آینده مصرف لبنیات را در کشور کاهش داد و مردم قدرت تشخیص خود را برای انتخاب فرآورده‌های لبنی عاری از روغن پالم از دست دادند.

تداوم این شرایط و عدم اطمینان برخی افراد به مصرف فرآورده‌های لبنی مانند ماست که امکان استفاده از روغن پالم در آنها وجود دارد باعث کاهش مصرف بیشتر شد و حتی بخشی از افراد به سمت مصرف لبنیات سنتی رفتند.

این کاهش مصرف فرآورده های لبنی و پایین آمدن سرانه مصرف ناشی از این حواشی و همچنین رکود و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که دامداری های کشور نیز با کاهش تقاضا برای خرید شیر خام روبه‌رو باشند به‌طوری‌که پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز معتقد است که ورشکستگی 30 درصد از دامدارای های کشور به خاطر حواشی روغن پالم بوده است.

 
 
نظر شما
ادامه