کد خبر: ۳۲۵۴۴
 

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران، از صفر شدن صادرات دام سنگین در نیمه دوم سال خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران گفت: متاسفانه به دلایلی صادرات دام سنگین از ایران طی دو ماه گذشته به صفر رسید.

«منصور پوریان» با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۱۰۰ راس گوساله به کشورهای مختلف صادر شده، افزود: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد حداقل ۲۰ هزار راس گوساله در این مدت از کشور خارج شود، اما با توجه به آمارها هنوز فاصله بسیار زیادی با برنامه از پیش تعیین شده داریم.

به گفته پوریان، یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات دام سنگین، مسائلی است که باید ریشه آن را در عراق جست‌وجو کرد. زیرا از یک طرف آنها در تعیین عوارض گمرکی، کارشکنی می‌کنند و از طرف دیگر، قیمت تولید ایران بسیار بالاست و برای تاجر به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: تمام این شرایط در حالی اتفاق می‌افتد که کشوری مانند برزیل، از هزاران کیلومتر دورتر، محصول خود را با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم به عراق ارسال می‌کند، اما دام سنگین ایران که اغلب از خوزستان به عراق منتقل می‌شود، با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در مقصد به فروش می‌رسد. ضمن اینکه فاصله آنها از ۶۰ کیلومتر تجاوز نمی‌کند.

این نماینده بخش خصوصی، ادامه داد: در حال حاضر، بازار داخلی نیز ثبات چندانی ندارد و در حالی که صادرات صفر شده، اما روز به روز قیمت گوشت گوساله افزایش می‌یابد.

پوریان معتقد است در شرایط عادی، گوشت گوسفند حداقل باید ۱۵ هزار تومان از گوشت گوساله گران‌تر باشد، اما اکنون این فاصله به حدود ۶ هزار تومان تقلیل یافته و عاملان گرانی گوشت نیز به کسی پاسخگو نیستند.

وی گفت: اکنون انباشتگی در دامداری‌های کل کشور، حداقل به ۲۰۰ هزار راس می‌رسد و روز به روز وزن گوساله‌ها افزایش می‌یابد. در حالی که افزایش وزن به بیش از ۴۵۰ کیلوگرم برای دامدار از نظر اقتصادی، صرفه ندارد.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران، ضمن انتقاد مجدد از طرح دونرخی شدن گوشت قرمز، عنوان کرد: این طرح چند سال پیش در برزیل به اجرا درآمد و متعاقب آن قرار شد که این محصول، ۳ قیمت متفاوت داشته باشد، اما بعد از چند ماه به دلیل رکودی که در بازار به وجود آمد، طرح شکست خورد و دوباره قیمت‌ها به حالت اول برگشت.

پوریان افزود: بنابراین چنین طرحی در ایران نیز شکست خواهد خورد و عاملان گرانی گوشت، نمی‌توانند اهداف خود را پشت این طرح پنهان کنند.
 
 
نظر شما
ادامه