کد خبر: ۳۲۵۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی اکبر کریمی / نماینده اراک
 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی با جدیت پیگیری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «علی‌اکبر کریمی» ظهر امروز در نشستی با فعالان حوزه دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به حساسیت بالای فعالیت در عرصه دامپزشکی اظهار داشت: آثار گسترده و تلاش‌های سازمان دامپزشکی در زمینه تضمین و تامین سلامت مردم و بهداشت دامی بسیار قابل تاکید است.

وی افزود: مجموعه فعالیت‌های اقتصادی حوزه دامپروری شامل از پرورش دام و طیور از زیرشاخه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شوند که نقش موثری در اقتصاد جامعه ایفا می‌کنند، مبلغ دریافتی از ارزش افزوده محصولات دامی رقم قابل توجهی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس اخباری که تاکنون منتشر شده دریافته‌ایم که بیماری‌های ناشی از دام خساراتی میلیاردی به بسیاری از کشورها وارد کرده و به دنبال آن فعالیت‌های پر رونقی همچون گردشگری نیز متوقف شده است.

ایجاد خسارات سنگین در کشور بر اثر مبادلات دامی کشورهای مجاور

کریمی ادامه داد: رفتارهای ناآگاهانه و غیرعمدی کشورهای مجاور در مبادلات دامی سبب ایجاد خساراتی سنگین در کشور می‌ شود، زیرا در کشورهای مجاور مسائلی مانند جنگ و نبود ثبات حاکمیتی برای برنامه‌های بهداشت دام رایج است، زندگی در محیطی پر ریسک و مخاطره ساز شرایط کاری فعالان عرصه دامپزشکی را دشوار می‌سازد.

وی عنوان کرد: استان مرکزی به لحاظ تولید دام و طیور از قطب‌های تولید مواد پروتئینی محسوب می‌شود و در کشور مطرح است، تداوم این عرصه نیازمند فعالیت مداوم چرخه دام و طیور است.

تاسیس کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی باید با جدیت دنبال شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نبود کشتارگاه صنعتی در استان برای کشتار دام و طیور سبب از دست دادن بخش عمده‌ای از ارزش افزوده محصولات دامی می‌شود، مسئله تاسیس کشتارگاه صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید با جدیت دنبال شود.

کریمی بیان کرد: احداث کشتارگاه صنعتی در استان سبب حفظ و توسعه اشتغال در این عرصه و تولید ثروت و ارزش افزوده می‌شود، همچنین احداث چنین مکانی زنجیره‌های محلی استان مرکزی در زمینه دامپروری را احیاء می‌کند البته این طرح نیازمند حمایت جدی و سرمایه‌گذاری است.

سازمان دامپزشکی موظف به ارتقاء سطح اطلاعات علمی و پزشکی نسبت به شیوع بیماری‌ها است

وی افزود: افزایش تولیدات دامی به شیوه صنعتی باید گسترش یابد، سازمان دامپزشکی نیز موظف به ارتقاء سطح اطلاعات علمی و پزشکی به نسبت به شیوع بیماری‌ها است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان عنوان کرد: تاکید بر تولید محصولات ارگانیک داریم، زیرا ارگانیک نبودن تولید طیور سبب شده تا نتوانیم محصولاتمان را به خوبی در بازارهای خارجه ارائه دهیم و این در صورتی است که تولیداتی مازاد مصرف داخلی در این زمینه داریم، با تلاشی مضاعف می‌توانیم تولید ارگانیک را نهادینه کنیم و سلامت مردم را ارتقاء دهیم.

شانقی / معاون دامپزشکی استان مرکزی 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه ۸ کارخانه تولید دارو، سرم، واکسن دامی در استان مرکزی احداث شده است، گفت: ابتلا به تب برفکی در استان مرکزی کاهش ۲۳ درصدی داشته است.

دامپزشکی از لحاظ تامین اعتبار و نیرو وضعیت مناسبی ندارد

«دکتر محسن شانقی» ظهر امروز در دیدار با نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در اداره دامپزشکی استان مرکرزی با ارائه گزارش عملکردی از فعالیت‌های این مجموعه اظهار داشت: اقدامات دامپزشکی تاثیر موثری در زمینه تامین امنیت غذایی دارد که با این حال از لحاظ تامین اعتبار و نیرو وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: اقدامات این مجموعه در بعد بهداشتی در قالب تامین بهداشت دام، کنترل بیماری‌های دامی، خوراک دام، واکسینه دام و کنترل جابه‌جایی دام که با بهداشت عمومی رابطه‌ای مستقیم دارد تعریف شده است، صنعت دامپزشکی پس از صنعت نفت بیشترین مقدار سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از پست‌های اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی خالی است

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: اداره‌کل دامپزشکی تعداد 283 پست در سطح استان دارد که بسیاری از پست‌های این مجموعه خالی از مسئول و کارمند است.

وی ادامه داد: استان مرکزی دارای 330 هزار راس دام سنگین و یک میلیون و 800هزار دام سبک بوده که به این منظور تعداد 8کارخانه تولید دارو، سرم، واکسن و سایر محصولات احداث شده است.

شانقی ادامه داد: مجموعه دامپزشکی استان مرکزی تعداد 49 کلینیک، بیمارستان و درمانگاه را در اختیار دارد و درحال حاضر تعداد 135 فرد در زمینه مایه‌کوبی در این مجموعه فعالیت دارند، مجموعه دامپزشکی تعداد 3هزار و 680 واحد مرتبط با دام را تحت نظر گرفته است.

کاهش 33 درصدی برفکی نسبت به سال گذشته

وی عنوان کرد: میزان تب برفکی در استان مرکزی نسبت به سال گذشته کاهش 23درصدی داشته است که در 4ماه گذشته تنها چهار کانون تب برفکی مشاهده شده، همچنین نسبت مبتلایان انسانی به تب مالت نیز به نسبت افزایش واکسینه این بیماری کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیماری طیور در سطح استان مرکزی نسبت به 30سال گذشته کاهشی 52درصدی و تلفات طیور به نسبت جوجه‌ریزی کاهشی 90درصدی را داشته است، همچنین صادرات دام و فرآروده‌های خام دامی نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته 32درصد افزایش یافته است.

شانقی بیان کرد: صادرات دام و محصولات دامی در سال‌گذشته مبلغی بالغ بر 45میلیون دلار به ثبت رسیده و باید گفت که استان مرکزی در این زمینه پیشرو بوده است، استان مرکزی از لحاظ موقعیت استقرار شرایط مناسبی برای دامپروری دارد اما جابه‌جایی دام به این منطقه معضلات بزرگی را برای ما ایجاد می‌کند.

وی افزود: از عمده مشکلات این مجموعه که درخواست برطرف‌سازی آنها را داریم می‌توان به تامین اعتبار، احداث کشتارگاه صنعتی، پرداخت اعتبار در راستای تصویه حقوق معوقه پرسنل و نبود نیروی انسانی اشاره داشت.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
0
پس کشتارگاه طیور ، درنامرغ و درسا چی هستن ؟
نظر شما
ادامه