کد خبر: ۳۲۴۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

شورای سلامت کهگیلویه باز هم مصوبه‌های ساماندهی کشتارگاه دهدشت را تکرار کرد تا این واحد کشتار دام همچنان نقل محفل باقی بماند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان ظهر امروز در حالی با گذشت چند ماه از نشست قبلی تشکیل جلسه داد که طبق معمول کشتارگاه کلیدواژه اصلی این شورا بود.

وضعیت بهداشتی کشتارگاه دهدشت که واحد مشترک دو شهرستان کهگیلویه و چرام است در گفته مسؤولان چنان اسفبار و بحرانی توصیف شده که حتی هشدارهای بی‌شمار شورای سلامت نتوانسته بار فاجعه را کم کند و هر روز به تعداد مشکلات و نقایص موجود افزوده هم شده است.

تیرماه سال 94 بود که شورای تأمین و متولیان بهداشت از کشتارگاه سرکشی داشتند و در همان بازدید مقرر شده بود شهرداری نواقص را طی بازه زمانی یک ماهه رفع کند.

با این وجود هنوز هم در شورای سلامت همان مشکلات و مواردی مطرح می‌شود که سال‌های گذشته مکرر بیان شده بود و طرح 31 مورد غیر بهداشتی کشتارگاه در نشست امروز نشان می‌دهد هیچ اقدامی در رفع مشکلات انجام نشده است.

سید غفار شفایی به تازه‌ترین بازدید کارشناسان بهداشت محیط از کشتارگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در بازدید آبان ماه 31 مورد غیر بهداشتی و نقص در کشتارگاه مشخص شد.

شفایی با بیان اینکه در شورای سلامت مقرر شده بود مسایل مربوط به کشتارگاه تا پایان شهریور انجام شود، اضافه کرد: برخی از نواقص چنان جزئی است که اعتبار خاصی هم نیاز ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تصریح کرد: مصوبه‌های شورای سلامت در ساماندهی کشتارگاه تاکنون جامه عمل نپوشانده است.

بازگویی مشکلات کشتارگاه که باعث برانگیختن خشم امام جمعه دهدشت شده بود قریب به دو ساعت از شورای سلامت را به خود اختصاص داد؛ «حجت‌الاسلام سید نصیر حسینی» با بیان اینکه کشتارگاه مایه ننگ منطقه شده است اظهار داشت: چند سال است عرضه ساماندهی یک واحد کشتارگاه را نداریم این چه وضعی است که مسؤولان ما دارند.

امام جمعه دهدشت افزود: ساختمان کشتارگاه تخریب و کشتار در فضای باز انجام شود بهتر از وضع نامطلوبی است که هیچ گاه سر و سامان نمی‌یابد.

حسینی تصریح کرد: زشت است برای مسؤولان و توهین است به مردم،مگر چقدر زحمت و هزینه دارد؟ کار کردن عرضه می‌خواهد.

وی با بیان اینکه با گذشت چند سال از تکرار مشکلات کشتارگاه عرضه ساماندهی وجود نداشته است،خطاب به متولیان امر گفت: بگویید نمی‌توانیم کار انجام دهیم و خیال همه را راحت کنید.

حسینی بیان کرد: اگر نمی‌توانیم دو واحد ساختمان را بسازیم باید کاسه و کوزه‌مان را جمع کنیم،فاتحه همه چیز را باید خواند، تکرار مصوبه توهین به جلسات و توهین به مردم است.

امام جمعه دهدشت با اشاره به تداوم مشکلات کشتارگاه ادامه داد: کشتارگاهی که هیچ نظارتی بر آن نمی‌شود و هیچ بهداشتی رعایت نمی‌شود محلی برای ورود سگ‌های ولگرد است باید تعطیل شود.

حسینی افزود: با شرایط موجود مردم ترجیح می‌دهند گوشت را از بیرون خریداری کنند.

محمد طاعتی رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه نیز خواستار پایان بخشیدن به مصوبه‌های کشتارگاه شد و گفت: وقتی رفع مشکلات متوجه شهرداری است و شهردار هر بار برای پیگیری مصوبه‌ها صحبت از وضعیت مالی شهرداری می‌کند جای گریه دارد چکار باید کرد.

طاعتی افزود: فرماندار شهرستان به عنوان رئیس شورای سلامت،امام جمعه و اعضای شورای سلامت یک بار برای همیشه راهکاری ارائه دهند که وضع موجود خاتمه پیدا کند.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه افزود: قانون گفته کشتارگاه باید صنعتی باشد شهردار توانایی مالی ندارد ما هم چهار سال است جلسه می‌گیریم و مصوبه روی کاغذ می‌آوریم و مطلب بیان می‌کنیم اما در اجرا مشکل داریم.

طاعتی با بیان اینکه تاکنون بیش از 40 نشست بهداشت و سلامت برای کشتارگاه برگزار شده است تصریح کرد: باید چاره‌اندیشی کرد و کشتارگاه مشترک دو شهرستان را به نتیجه رساند.

علی پوزش فرماندار کهگیلویه نیز رفع مشکلات کشتارگاه را در نبود منابع مالی منحصر ندانست و با بیان اینکه در این سال‌ها اعتباراتی به این واحد اختصاص داده شده بیان کرد: به غیر از 50 میلیون تومان اعتبار مصوب چرام در سال 91 همه اعتباراتی که تاکنون برای کشتارگاه در نظر گرفته شده از کهگیلویه بوده است.

وی با اشاره به مشترک بودن این واحد کشتارگاه بین دو شهرستان چرام و کهگیلویه گفت: لازم است مسؤولان چرام هم در این مورد همیاری داشته باشند.

فرماندار کهگیلویه، اعتبار سال جاری کشتارگاه را 246 میلیون تومان دانست و یادآور شد: برای اجرای پروژه‌ها نباید منتظر تخصیص اعتبار ماند و عدم تخصیص را بهانه کرد بلکه با مناقصه یا به صورت امانی کار باید انجام شود .

رئیس شورای سلامت کهگیلویه با اشاره به واحدهای غیر مجاز کشتار دام در ورودی‌های دهدشت گفت: اگر اتاق پیش‌سرد کشتارگاه راه‌اندازی شود مشکل بهداشتی این قصابی‌ها هم حل خواهد شد.

پوزش، تعطیلی کشتارگاه را منوط به تشکیل کمیسیون تخصصی و تعیین بازه زمانی یک ماهه در برطرف کردن مشکلات دانست و گفت: این کمیسیون متشکل از دادستان،محیط زیست،منابع طبیعی،شبکه بهداشت،نیروی انتظامی،دامپزشکی و شهرداری هفته آینده تشکیل و موارد را بررسی کارشناسی می‌کند.

فرماندار کهگیلویه افزود: در صورتی که کمیسیون تعطیلی کشتارگاه را صلاح بداند در شورای تأمین مورد طرح و اعلام نظر قرار خواهد گرفت.

داریوش پاداش معاون فرماندار چرام نیز با بزرگنمایی خواندن مشکلات کشتارگاه گفت: به رغم همه مشکلات اما آوردن چنین مواردی مشکل را بزرگ کرده و بار روانی برای مردم ایجاد می‌کند.

وی، نسبت به تأمین بخشی از هزینه‌های کشتارگاه قول همکاری داد و افزود: آمادگی خود را برای همکاری در حوزه امنیتی و کاری در این راستا اعلام می‌داریم.

مسعود احتشام رئیس شبکه بهداشت و درمان چرام نیز با بیان اینکه عزم جدی برای برطرف شدن معضل کشتارگاه وجود ندارد گفت: به اجرا گذاشتن روش نیمه صنعتی با کمترین امکانات درست می‌شود.

وی افزود: هر چند بیان نواقص بحرانی در کشتارگاه بر سلامت روحی مردم تأثیر منفی می‌گذارد اما نمی‌توان نادیده هم گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان چرام با بیان اینکه عیب بحرانی مشکلات جدی برای مصرف کننده به همراه دارد تصریح کرد: در شرایط فعلی مضرات ادامه کار در کشتارگاه از فعالیت آن بیشتر است.

به گزارش فارس، شهردار دهدشت از واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی و تعهد پیمانکار مبنی بر تقبل تمامی مسایل بهداشتی کشتارگاه خبر داد این در حالی است که با ابقای مشکلات موجود پیمانکار حتی برای پاسخگویی به علل اجرایی نشدن مصوبه‌ها یا برنامه‌های رفع مشکلات در شورای سلامت حضور نداشت.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
اصلا اسمی از اداره دامپزشکی برده نشده اصلا دعوتشون نکرده تو جلسه شورای سلامت عجججب....
نظر شما
ادامه