کد خبر: ۳۲۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام ارزش غذایی مرغ منجمد را به مراتب بالاتر از مرغ گرم دانست و گفت: بیش از 13.8 درصد گوشت مرغ جهان به شکل منجمد تجارت و مصرف می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مجید غلامی» درباره فرهنگ مصرف مرغ منجمد در ایران و مقایسه آن با جهان افزود: میزان تولید گوشت مرغ در دنیا حدود 110 میلیون تن است که حدود 14 میلیون تن معادل 13.8 درصد آن به شکل منجمد تجارت می شود.

وی با اشاره به این که مردم کشورهای مختلف به دلیل مشغله های کاری نسبت به غذاهای آماده اقبال نشان می دهند، اظهار داشت: بنابراین در کشورهای توسعه یافته و اتحادیه اروپا مرغ منجمد در غذاهای آماده (فست فود) به وفور استفاده می شود.

این مقام مسوول در شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این که مرغ منجمد باوجود تلاش های دولت و با وجود پرداخت هزینه های بالا برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ زنده، کشتارگاه اتوماتیک و فرآیند انجماد و در نهایت تولید محصول سالم و قیمت مناسب برای مصرف کنندگان از اقبال خوبی برخوردار نیست، گفت: انتظار می رود فرهنگ مصرف مرغ منجمد همانند کشورهای پیشرفته در کشور ما نیز نهادینه شود و برخی ادعاهای عام گرایانه مبنی براین که مصرف «مرغ یخی» خوب نیست، کنار گذاشته شود.

غلامی اضافه کرد: اکنون مرغ منجمد با وجود سلامت و فرایندهایی که رخ می دهد، با قیمت 48 هزار ریال درب مغازه و برای مصرف کننده 51 هزار ریال عرضه می شود.

به گفته وی، مرغ منجمد به دلیل سپری کردن مراحل مختلف انجماد با حفظ ارزش غذایی (پروتئینی) و رعایت مسائل بهداشتی (احتمال کاهش بیماری ها) به مراتب از گوشت مرغ گرم سالم تر است و مصرف کنندگان می توانند با اطمینان استفاده کنند.

وی یکی دیگر از مزایای مرغ منجمد را طولانی بودن مدت زمان نگهداری محصول نسبت به گوشت گرم عنوان کرد و افزود: مرغ منجمد را می توانیم در زمان های طولانی نگهداری و مصرف کنیم، این درحالیست که گوشت مرغ گرم به دلیل تازه خوری دارای مدت زمان نگهداری کمتری است.

به گفته غلامی، عرضه مرغ گرم در فصل گرما و محیط باز می تواند فسادپذیری سریعتری داشته باشد و احتمال انتقال بیماری ها را افزایش دهد.

وی براین باور است که مردم در فصل تابستان بهتر است مرغ منجمد که سالم و بهداشتی است، مصرف کنند.
مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی با بیان این که برخی مردم براین باورند که مرغ منجمد همان مرغ یخی است، اضافه کرد: در روش انجماد، مرغ وارد کشتارگاه های صنعتی که دارای خط دو تخلیه اتوماتیک هستند، می شود و تمامی امحا و احشام از لاشه مرغ خارج و محصول بدون هیچ رنگ پریدگی و شکستگی استخوان وارد مسیر انجماد می شود.

به گفته غلامی، در این روش تمامی مراحل به صورت بهداشتی براساس آیین نامه و دستورالعمل 34 ماده ای سازمان دامپزشکی کشور رعایت می شود.

وی ادامه داد: در فرایند انجماد مرغ در مراحل مختلف وارد پیش سرد، تونل انجماد و سردخانه دارای برودت منفی 18 درجه سانتیگراد می شود و به سلول های ماهیچه ای فرصت داده می شود تا با حفظ ترکیبات مایع پروتئینی داخلش منجمد شود.

به گفته غلامی، در غیر این صورت اگر مسیر یخ زدگی را طی کند به طور قطع این سلول ها تحمل سرما را ندارند و دیوار سلولی پاره و ترکیبات پروتئینی خارج می شود و زمانی که شما می خواهید از یخ زدگی خارج کنید تمام ترکیباتش از بین رفته و شما فقط فیبر می خورید.

انجماد بدان معناست که گوشت مرغ در مراحل مختلف به تدریج در دماهای مختلف به انجماد می رسد و مصرف آن نیز باید با فرایند ذوب انجام شود.

مرغ یخی به این معنی است که محصول در یک تغییر فیزیکی در شرایط یخچال به یخ زدگی برسد.

غلامی مراحل مصرف مرغ منجمد را نیز فرایند ذوب در مدت 24 ساعت برشمرد و اظهار داشت: در مقابل فرایند انجماد باید مصرف کنندگان مراحل ذوب (دیفراست) را سپری کنند که در این روش شب قبل از مصرف مرغ منجمد باید در فضای یخچال و پس از آن در فضای محیط آشپزخانه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: روش دیگر ذوب گوشت استفاده از آب سرد است که به ازای هر نیم ساعت آب محفظه ظرف باید تعویض شود تا با تبادل حرارتی گوشت از انجماد خارج شود.

به گزارش ایرنا، سالیانه بیش از دو میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه تولید می شود که هر ساله بخشی از این مرغ به منظور تنظیم بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره سازی می شود تا در صورت نیاز به بازار عرضه شود.

اکنون در سطح کشور حدود 32 کشتارگاه خط دو (تخلیه اتوماتیک) موجود است که از این تعداد 28 کشتارگاه فعال هستند اما کشتارگاه های مجهز به ماشین آلات قطعه بندی مرغ در کشور نزدیک پنج مورد است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
0
گرامی این نگاه بد به مرغ منجمد یک راه کار تدافعی تولیدکنندگان مرغ در برابر شرکت پشتیبانی هست که جز ضربه زدن به صنعت طیور و پر کردن جیب اش به چیز دیگه ای فکر نمی کنه.تولیدکننده باید مردم را از مصرف مرغ منجمد بترسونه وگرنه قیمت مرغ از این هم پایین تر میاد.شما نگران جیب خودتی یا سلامت مردم؟
نظر شما
ادامه