کد خبر: ۳۲۴۵

حکیم مهر - خبرگزاری مهر گزارش داد : ازدیاد جمعیت سگهای ولگرد که بنا به گفته برخی مسئولان به دو هزار و 250 سگ در مناطق مختلف شهر رشت می رسد باعث نگرانی شهروندان شده و مردم نسبت به عملکرد شهرداری در این زمینه شاکی هستند.
سگ از جمله اولین حیواناتی است که به وسیله بشر اهلی شد و به نوعی انسان برای بهتر زیستن، این حیوان باوفا را به خدمت گرفت اما اگر زندگی این حیوان به درستی مدیریت نشود از حیوانی مفید به موجودی بسیار مضر تبدیل و می تواند گزند و زیان جسمی، روحی و مالی را به انسان وارد کند، این موضوع زمانی خود را نشان می دهد که سگ ولگرد محسوب شود.

یکی از شهروندان رشتی در این باره به خبرنگار مهر گفت: وجود سگهای ولگرد در برخی از نقاط شهر رشت آسایش مردم را برهم زده است اما متاسفانه هنوز به طور جدی در رابطه با رفع این مشکل هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

محمد علیپور افزود: با وجود اینکه سگها آزادانه در برخی خیابانها و کوچه ها تردد می کنند، معلوم نیست که چرا دستگاه های مربوط نسبت به جمع آوری سگهای ولگرد اقدام نمی کنند.

وجود سگهای ولگرد سلامت و آسایش شهروندان را به مخاطره می اندازند

همچنین یک شهروند رشتی که خود را کارمند معرفی می کند، در این باره گفت: وجود سگهای ولگرد در برخی از نقاط این شهر، سلامت و آسایش ساکنان این منطقه را به خطر انداخته است.

حسین اسدی افزود: سگهای ولگرد در نیمه های شب وارد کوچه ها و خیابانهای داخل شهر می شوند و ساکنان شهرکهای تازه ساز و محلات حاشیه ای بیشتر از دیگر شهروندان از وجود این حیوان، آزار و اذیت می شوند.

وی ادامه داد: سگهای ولگرد با پاره کردن کیسه های زباله و پخش آنها در کوچه، سبب آلوده شدن محیط نیز می شوند.

این شهروند یاد آور شد: با توجه به زیاد بودن این حیوانات، احتمال ابتلای افراد به بیماریها از جمله هاری و کیست هیداتیک به واسطه تماس با سگ و یا سگ گزیدگی بسیار بالاست و مسئولان امر باید نسبت به اتلاف این حیوان خطرناک بیش از پیش تلاش کنند.

یکی دیگر از شهروندان اظهار داشت: سگهای ولگرد در رشت سلامت مردم را تهدید می کنند و افزایش این حیوان در سالهای اخیر مشکلات زیادی را برای مردم مناطق حاشیه ای این شهر ایجاد کرده است.

مرجان محمدی افزود: سر و صدای این سگها آسایش مردم را سلب کرده و بارها این موضوع به مراکز بهداشت و شهرداری اعلام اما گویا اقدام اساسی صورت نگرفته و همچنان شاهد تردد و سر و صدای سگها هستیم.

یک کارشناس مسائل شهری در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: طرح اتلاف سگهای ولگرد با توجه به نوع برنامه، نگرش مردم، نوع وضعیت زندگی شهروندان، تک اجرایی بودن نحوه طرح، بین بخشی بودن مراتب اجرا، نیاز استمرار هر ساله آن از جمله برنامه های پیچیده و دشوار تامین سلامت است که باید با مدیریت ارشد شهری و نظارت کافی و خاص صورت گیرد.

احمدی عزیزی افزود: اجرای این برنامه با توجه به اهمیت موضوع و انتقال بیماریها از سگ به انسان و مشکلات روانی که بدین وسیله ایجاد می شود، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

سگهای ولگرد باعث انتقال۱۰۰ نوع بیماری به عنوان میزبان واسطه هستند

وی در ادامه وجود زباله ‌ها و پراکندگی آنها در سطح شهر، عدم ساماندهی مناسب زباله ‌ها و همچنین داشتن باغهای زیاد را از مهمترین عوامل تجمع سگهای ولگرد در برخی از مناطق شهر رشت عنوان کرد و گفت: ساماندهی و دپوی زباله ‌ها در مکانهای مناسب معضل سگهای ولگرد را تا حدود زیادی مهار می کند.

به هر حال سگ صاحبدار به سگی گفته می شود که قلاده گذاری شده و با دریافت واکسن های سالانه و قرص ضدانگل از طرف دامپزشکی به اصطلاح شناسنامه بهداشتی دریافت کرده باشد، در غیر این صورت حتی اگر به ظاهر هم صاحبدار باشد اما از نگاه بهداشتی، این سگ ولگرد محسوب و باید معدوم شود.

یک کارشناس مسائل بهداشتی با اشاره به انتقال بسیاری از بیماری ها از سگ به انسان گفت: سگهای ولگرد باعث انتقال بیش از ۱۰۰ نوع بیماری به عنوان مخزن و میزبان واسطه هستند که مهمترین آنها هاری، کیست هیداتیک، سالک، تب کریمه کنگو و بیماری های روده ای و انگلی است.

ارسلان بخشی پورافزود: حیوان گزیدگی توسط سگها نیز خطر ابتلا انسان به بیماری هاری را در پی دارد که این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و باید فرد سگ گزیده بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تحت مراقبت ویژه نظیر دریافت واکسن ضد هاری و تزریق سرم قرار گیرد.

وی وجود سگهای ولگرد را یک خطر بزرگ برای سلامت مردم عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع و سلامت مردم کلیه خدمات اعم از واکسیناسیون و قلاده گذاری و صدور شناسنامه بهداشتی سگها باید به صورت رایگان انجام شود.

این کارشناس مسائل بهداشتی ضرورت واکسیناسیون کلیه سگها را یاد آور شد و گفت: برخی افراد بنا به دلایلی در منزل، باغ، محله و ویلاها اقدام به نگهداری سگ می کنند که دامپزشکی از وجود آن مطلع نیست بنابراین این صاحبان سگها هستند که باید برای امر مهم واکسیناسیون سگها و دریافت شناسنامه بهداشتی اقدام کنند.

2250 قلاده سگ ولگرد در رشت زیست می کنند

رئیس شورای شهر رشت نیز گفت: از حدود چهار هزار قلاده سگ در رشت، هزار و 750 سگ خانگی و دارای شناسنامه بوده و بقیه سگها ولگرد محسوب می شوند.

محمد رضا قاسمی با اشاره به رویه جدید شهرداری در برخورد با سگهای ولگرد افزود: در سنوات گذشته سگهای ولگرد به وسیله غذای مسموم و سلاح گرم از بین می رفتند اما پس از عضویت ایران در کنوانسیون حمایت از حیوانات، تغییراتی در برخورد با این حیوان ایجاد شده است.

وی اظهارداشت: برای این کار تعدادی سلاح بیهوش کننده از خارج کشور وارد شده و پس از جمع آوری سگهای ولگرد از سطح شهر آنها را به مکانی که ویژه نگهداری آنهاست، منتقل می کنند.

رئیس شورای رشت ادامه داد: پس از انجام آزمایشات، در صورت سالم بودن سگها،از آنها نگهداری و در غیر اینصورت با روشهای خاصی از بین می روند.

وی یاد آور شد: شهرداری رشت برای انجام این مهم زمینی با وسعت شش تا هفت هکتار و اعتباری افزون بر سه هزار و 500 میلیون ریال پیش بینی کرده که این پیشنهاد باید در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود.

به هر حال سگهای ولگرد موجب آلودگی محیط و همچنین انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان هستند که این مسئله باعث نارضایتی و نگرانی مردم از سلامت شهر می شود که مسئولان شهری باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
 

نظر شما
ادامه