کد خبر: ۳۲۴۱۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
دکتر گیلگمش:
باور کردن این نکته که یک حرکت کوچک می‌تواند آغازی باشد بر حل نقیصه بزرگی که در جامعه کنونی کشور ایران وجود دارد، به میزان زیادی انرژی مثبت برای من فراهم می‌سازد و به اندازه آلپروزولام 100 آرامش‌بخش است ...
 

تحلیل وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته سی ام سال 1395

دکتر گیلگمش

 

باور کردن این نکته که یک حرکت کوچک می تواند آغازی باشد بر حل نقیصه بزرگی که در جامعه کنونی کشور ایران وجود دارد، به میزان زیادی انرژی مثبت برای من فراهم می سازد و به اندازه آلپروزولام 100 آرامش بخش است. موج نوشتن به هر قسم و مرتبه ای که باشد امری خجسته و میمون است، حتی اگر نوشته ای پر از کینه و حسد و یا پر از تعریف و تمجید باشد. به نظر می رسد در صورتی که این فرهنگ که ضرورت امروز جامعه ایران است در خاورمیانه هم گسترده می شد، شاهد این همه جنگ و خونریزی قومی قبیله ای نبودیم؛ قومیت های خلق الساعه ای که به فراخور نیاز سیاست های کشورهای دور دست و همچنین نا آگاهی و جهل موجود در منطقه پدیدار و ناپدید می شوند؛ تفکراتی همچون طالبان و داعش.

همین جا لازم است از نویسندگانی همچون دکتر صفری، دکتر کهرام، دکتر انصاری فرد، دکتر جاوید لامعی، دکتر میرزمانی، دکتر لطفی زاده، دکتر قمریان، دکتر یادگاری، آقای قلاوند و سایر عزیرانی که نامشان نوشته نشد، قدردانی نمایم که این سبک از هم اندیشی افکار را گسترش می دهند و آن را با همکاران خود به اشتراک می گذارند و امیدوار باشم که سایر عزیزانی که هنوز در مرحله کامنت نویسی، آن هم نه کامنت نقادانه بلکه کینه توزانه و تهدیدگر، گیر کرده اند ارتقا یافته و به مرحله نویسندگی نائل شوند تا قدم بعدی را همه با هم و محکم تر و رو به جلو برداریم. کاش این فرهنگ گسترش می یافت و روزی می رسید که از آن بجای اسلحه استفاده می شد. از حکیم مهر که پایه گذار این فرهنگ در حرفه دامپزشکی بوده اند تشکر می کنم و همچنین اذعان دارم که ایجاد و نگهداری این ارتباط دو سویه علاوه بر هزینه نیاز بسیار زیادی به سعه صدر و تحمل مرارت های بسیاری دارد که نیازمند حمایت های سازمان های متولی این حرفه است؛ سازمان هایی که اکنون به رقابت با یکدیگر می پردازند و در این میان این حرفه دامپزشکی است که اعتبار خود را می بازد و بی ارزش می شود.

نگاهی کوتاه و گذرا به وضعیت فعلی این حرفه یأس و ناامیدی سهمگینی را بر پیکره تازه واردان این حرفه می کوبد، چنانکه ممکن است تا آخر عمر حرفه ای خود نتوانند سر بلند کنند و در این میان هرکس تقصیر را متوجه دیگری می سازد، دانشگاهی که تدریس را به عنوان شغل می نگرد، محققی که کار اجرایی می نماید، کارشناس دولتی که سیاست می کند، بخش خصوصی که بی تفاوت است و سازمان های غیر انتفاعی که بنا به سیاست صاحبان برنامه ریز آنها فقط و فقط کار انتفاعی می نمایند.

صراحتاً و بدون پرده عرض می کنم که دانشکده های دامپزشکی، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی، جامعه دامپزشکان ایران و حتی موسسات خصوصی همچون کشتارگاه ها و بسته بندی ها و کارخانجات تولید دارو و ... موظف هستند که بنا به حیطه عملکردی خود در امر تولید محتوی علمی و عملی و کاربردی حرفه دامپزشکی با سطوح مختلف دانش مخاطب سرمایه گذاری نمایند و در این زمینه قانون گذار نیز بستر قانونی را برای آنان فراهم ساخته است و تنها نقصی که در حال حاضر وجود دارد، عدم عمل به قانون است که گریبان حرفه را گرفته است. نگاهی به محتوی موجود در پورتال این سازمان ها و موسسات و دستگاه ها می بینیم که هنوز اندر خم وظیفه اطلاع رسانی متوقف شده اند که پله اول ایجاد محتوی است و هنوز نمی توان امید داشت که این سازمان ها و نهادها طی ده سال آتی به این مرحله از پیشرفت دست یابند و امیدوارم که دست از سیاست های تولید محتواهایی با مضمون "من آنم که رستم بود پهلوان" دست بردارند و فکری به حال نیاز امروزی جامعه نمایند.

دست از اطاله کلام برداریم و به نکته گذاری های هفته بپردازیم:

سازمان دامپزشکی کشور:

1- نامه دکتر روحانی نژاد و تعیین ضرب العجل برای اجرای مفاد دستورالعمل ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی: مهمترین خبر سازمان دامپزشکی کشور این هفته بجای تهران از مشهد خارج شد، نامه شماره 24819 مورخه 9/8/1395 اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نامه بسیار مهمی بود که امیدهای مسئولین فنی بهداشتی را زنده کرد و نشان داد که چگونه مدیران کل استان ها می توانند علاوه بر مدیریت بخش دولتی، گامی هم در رفع مشکلات بخش خصوصی داشته باشند.
آنچه که در این میان موجبات حیرت نگارنده را فراهم کرد، عدم انتشار خبر این نامه در پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی استان تهران بود، در صورتی که صدور این نامه برای همکاران شاغل به عنوان مسئول فنی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و ارتباط مستقیمی با حقوق ایشان خواهد داشت، ولی برخی از بزرگوارانی که حتی خبر درگذشت همکاری را که ارتباطی هم به صنفشان ندارد (ضمن احترام به فعالیت های حرفه ای ارزشمند دکتر فرهنگ مهر) را در رسانه های اجتماعی مربوط و نامربوط و پورتال خود نشر می دهند، از خیر انتشار این نامه گذشتند. البته به نظر می رسد علت اصلی این مسئله عدم سازگاری متن نامه با سیاست های کلی فعلی سازمان دامپزشکی کشور باشد.

2- نشست های رئیس سازمان دامپزشکی کشور با هیئت های خارجی: مطمئناً تمامی کشورهای دنیا به دنبال تامین منافع خود در تعامل با دیگر کشورهای دنیا می باشند و در این راه از برگزاری هر نشست مشترکی استقبال می کنند تا راه های تعامل را بیابند و بر روی آن سرمایه گذاری زمانی و اعتباری نمایند. نمونه آن همین نشست های مشترک با کشورهای اروپایی همچون دانمارک، هلند، فرانسه و حتی کشورهایی همچون نامیبیا می باشد. در همین راستا پیشنهاد می شود ریاست محترم سازمان سفری به کشورهایی که از آنها بیماری به کشور منتقل می شود داشته باشند و سرفصل هایی را که امکان تعامل بیشتر برای مقابله با بیماری ها و یا شرایط تهدید کننده زیستی فراهم می سازند، بررسی نمایند تا امنیت زیستی بیشتری را برای کشور فراهم نمایند. به هر روی قرار نیست که فقط منافع کشورهای دیگر تامین شود، در این راستا می توان به سفر به کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، گرجستان، آذربایجان و ... اشاره نمود و همچنین ایشان می توانند در قالب توافق نامه مشترکی به اهداف از پیش تعیین شده دست یابند.

3- بازدید از شرکت واکسن سازی بخش خصوصی و غرفه موسسه رازی در نمایشگاه دام و طیور: رئیس سازمان دامپزشکی کشور و تیم همراه از شرکت واکسن سازی پسوک در استان البرز بازدید نمودند. هرچند در خبر منتشر شده در سایت سازمان این خبر بدون نام بردن از شرکت منتشر شد، ولی به هر روی این شرکت و مدیران نام آشنای آن آنقدری معروف هستند که بدون نگاه به تصاویر و صرفاً با شنیدن تیتر خبر این واکسن ساز متعهد کشور را حدس زد. خبر تولید واکسن تب برفکی در این شرکت مایه مسرت و خوشحالی است و جای تبریک به آقای مهنذس زندیه و همکاران وی و همچنین به مدیران دارویی کشور دکتر مهدوی نژاد و خانم دکتر محمودان و آقای دکتر رجب دارد که تلاش هایشان در قالب حمایت از بخش خصوصی واقعی به بار می نشیند و امیدواریم نظاره گر ثمره این تلاش ها در قالب تولید واکسن بومی باشیم.

بازدید از غرفه موسسه رازی و طرح موضوع واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما همراه با دکتر پزشکیان نماینده مجلس و دکتر رکنی معاون محترم وزیر نیز بیشتر به آشتی کنان آقای دکتر خلج با موسسه رازی پس از مشکلات پیش آمده فیمابین در اثر بیماری تب برفکی شباهت داشت تا بازدید.

پیشنهاد: رئیس محترم سازمان باید مد نظر داشته باشند که در هر برهه ای شرکت ها و موسسات به فراخور توانایی و مدیریت خود کارهای قابل تقدیر و همچنین اشتباهاتی را مرتکب می شوند که قدر مسلم سیاست سیاه یا سفید مطلق دیدن سیاست مناسبی نمی تواند باشد و نشان از بازخورد نامناسب سنسورهای رئیس سازمان که همانا مدیران وی هستند دارد، به عنوان مثال شرکت هایی بودند که در اوج تحریم های خارجی که علیه کشور اعمال می شد و همچنین تحریم های خود خوانده برخی نمایندگان شرکت های خارجی در داخل ایران از سازمان حمایت نمودند و اجازه ندادند تا کشور با مشکل تامین واکسن مواجه گردد، ولی متاسفانه به محض عبور از مشکل سیاست سازمانی تغییر کرد و رفتار نامناسبی با همان ها صورت گرفت. همین رویه در مورد موسسه رازی نیز اتفاق افتاد، به همین دلیل رئیس محترم سازمان می بایست مد نظر داشته باشند که به تمامی آلترناتیوهای خود اجازه فعالیت در فضای رقابتی را بدهد و تلاش برای جهت دهی فعالیت های آنان را داشته باشد زیرا که به هر روی اینها همه سرمایه های یک کشور است و شایسته نیست که از میان رفته یا صدمه ببیند و انتظار دارند تا ضمن مدیریت مدبرانه، امکان پیشرفت و تعامل برای همه آنان فراهم گردد. مخلص کلام اینکه ریاست محترم سازمان نباید اجازه دهند که سیاست های کلان سازمانی و کشوری تحت تاثیر روش های فردی قرار بگیرد، چرا که مشکلات منبعث از این نوع تعامل مدیران رده میانی فقط گریبانگیر سازمان نخواهد بود و به زبان ساده تر تعطیل شدن و یا ورشکست شدن هر یک از شرکت های فعال در حرفه دامپزشکی شکستی برای سازمان دامپزشکی محسوب می شود بنابراین دقت در انتخاب مدیران میانی که در سمت های فنی فعالیت می نمایند بسیار حائز اهمیت است و در این میان به نظر می رسد مدیران دفتر دارویی سازمان هرچند با اشکالات قابل اغماض، ولی سیستم بدون تنشی را پایه گذاری نموده اند که انتظار ادامه و تقویت این روش ضمن رفع اشکالات موجود از مهمترین سیاست های آتی سازمان خواهد بود.

4- تاکید دکتر هاشم زاده معاونت محترم تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی بر تربیت دامپزشک با کفایت و لزوم برنامه ریزی آموزشی نوین: بسیار نکته سنج و دقیق مشکل اصلی تازه فارغ التحصیلان و همچنین سیستم آموزشی بازنگری نشده کشور را مطرح نمودند و امیدواریم که فقط به عنوان نمودن بسنده نشود و مهارت هایی را که در حال حاضر کشور به آنها نیاز دارد و همچنین مشخصه های آن را برای سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور تبیین نمایند تا توجه به این معضل مهم فقط به سخن نباشد. هیچ سازمانی بهتر از سازمان نظام دامپزشکی و در کنار آن سازمان دامپزشکی کشور نمی تواند مشکلات موجود در حرفه را تجزیه و تحلیل و رمز گشایی نماید.

همچنین پیشنهاد می شود سازمان دامپزشکی کشور در مورد کارشناسان خود نیز همین رویه را در پیش بگیرد و به تقویت دانش آنها و همچنین هدایت آنها به سمت کسب تخصص های مورد نیاز عملیاتی سازمان دامپزشکی کشور همت گمارد، مسئله ای که پس از رفتن دکتر دستور از سازمان دامپزشکی کشور به بوته فراموشی سپرده شد.

متاسفانه این عدم تطبیق در مورد کارایی فارغ التحصیلان دامپزشکی با بازار کار فقط به دانشجویان دکتری عمومی ختم نمی شود و فارغ التحصیلان دوره های تخصصی وضعیت به مراتب اسفناک تری دارند و متاسفانه در سازمان دامپزشکی کشور نیز به دلیل همین عدم کفایت علمی و عملی در برخی افراد، صدمات جبران ناپذیری به بخش خصوصی در زمینه تصمیم های خلق الساعه این عزیزان وارد می شود؛ بر همین اساس سازمان دامپزشکی کشور می بایست از میان کارشناسان خود افراد حاذقی را برای کسب مهارت ها و تجربه های کاربردی حاکمیتی انتخاب و برای دوره های تخصصی کاربردی و نه دوره های تخصصی دانشگاهی اعزام نماید و از توان آنها استفاده نماید، البته به شرطی که این سیستم نیز به سیاست زدگی و باند بازی ختم نشود.

 5- برگزاری جلسه فنی اجرایی بهداشت و سلامت زنجیره تولید شیر و مواد لبنی: این جلسه در غیاب مجری اصلی این طرح که دارنده حکم رئیس سازمان در زمینه ارتقاء کیفیت شیر است، یعنی آقای دکتر حاج اکبری صورت گرفت. ایشان که پس از سمت مدیر کلی امور اداری به این مقام منصوب شده اند، با وجود گذشت یکسال از داشتن این سمت، گزارشی از اقدامات سازمان در این خصوص برای مخاطب خاص یا عام منتشر ننموده اند و گویا علت این امر ماموریت های خارجی مکرر ایشان می باشد و پیشنهاد می کنیم با توجه به حساس بودن این موضوع برای جامعه، پس از مراجعت از ماموریت نسبت به ارائه گزارش یکساله به مخاطبان خود اقدام نمایند تا همانند سایر قسمت ها که مورد توجه ویژه وزارت بهداشت است، به سرنوشت نامناسبی ختم نشود.

 6- بررسی روند صدور مجوزهای واردات نهاده های دامی و واگذاری صدور مجوز توزیع داروهای وارداتی به ادارات کل دامپزشکی: از اینکه سازمان دامپزشکی کشور دیپلماسی فعالی در زمینه بررسی و نظارت بر روند واردات و صادرات دارد جای خوشحالی دارد، ولی به نظر می رسد که اصل موضوع از دید سازمان و برخی مدیران آن مغفول مانده است چرا که دارو و نهاده وسیله هایی برای تامین بهداشت و سلامت دام های کشور است و در چهارچوب عملیاتی سازمان در ردیف ابزارهایی قرار دارند که در نیل به اهداف مثمر ثمر خواهند بود؛ البته نه اینکه امر شایسته ای نباشد، بلکه این اخبار نشان از میزان فعالیت مدیر کل مربوطه دارد که شایسته تقدیر است، ولی پیشنهاد می کنم با توجه به بی تجربه بودن استان ها در زمینه این صدور مجوزها و احتمال اعمال نظرهای شخصی و سلیقه ای، نظارت پیشرفته ای حداقل برای یک سال بر روی آنها اعمال گردد تا دانشی را که طی سالیان سال در سازمان دامپزشکی کشور متمرکز شده بود، بتوان به آنها انتقال داد و یا فوکال پوینتی را برای همین منظور بصورت رسمی و در سایت و اخبار معرفی نمود تا در زمانی که اختلاف نظری پدید آمد حرف نهایی را بزند، چرا که تجربه نشان داده در مدیریت های کوچکتر تمایل به امور خارج از قاعده بیشتر می شود.

7- افتتاح نمایشگاه بین المللی دام، طیور ، فرآورده های لبنی و صنایع وابسته: این نمایشگاه با حضور رئیس محترم سازمان، دکتر پزشکیان و دکتر رکنی افتتاح گردید.

با توجه به حضور دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این نمایشگاه و همچنین حضور ایشان در مراسم روز ملی دامپزشکی، به نظر می رسد روابط بین رئیس سازمان دامپزشکی کشور و مجلس شورای اسلامی تقویت شده است که می توان از این فرصت برای ارتقای جایگاه دامپزشکی کشور حسن استفاده را نمود.

سازمان نظام دامپزشکی کشور:

هفته طوفانی سازمان نظام با عمل به اصول رفتاری شخصی رئیس سازمان نظام همراه بود. کسانی که با دکتر صفری آشنایی نزدیک دارند، صراحت ادبیات ایشان ضمن رعایت حرمت ها را مهمترین خصیصه نامبرده می دانند و این مشخصه مدیرانی است که امروزه روز نیاز به آنها بیشتر از پیش احساس می شود و اما موضوعات:

1- علت اصلی عقب ماندگی سازمان نظام دامپزشکی، عدم تفاهم مابین دو سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور بوده است: شنیدن این جمله از زبان رئیس یک سازمان غیر دولتی بعید نیست، ولی شنیدن آن از زبان کسی که خود دارای سمت های بالای اجرایی در بدنه دولت بوده است، نشان از صراحت ایشان دارد؛ ظهور این قشر از مدیران در حرفه دامپزشکی می تواند نویدبخش روزهای بهتری برای این رشته باشد و شاید علت عدم انتخاب ایشان برای نشست 22:30 رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور در صدا و سیما، اطلاع از این خصیصه رفتاری دکتر صفری بوده است، بنابراین باید فردی انتخاب می شد که چنین دیدگاهی را نداشته باشد.

ایشان عنوان نموده اند که در بیستمین سالگرد تاسیس سازمان نظام، این سازمان برای تحقق اهداف تعریف شده قانونی خود با چالش بزرگی به نام عدم پایبندی سازمان دامپزشکی کشور به این قوانین روبروست و همچنان نیمه پر لیوان همکاری ها را مد نظر قرار می دهند و از طریق مبارزه مسالمت آمیز در پی احقاق حقوق اعضای سازمان خود می باشند و همچنان معتقدند همکاری با سازمان نظام در مجاری قانونی موجب اعتلای حرفه می شود. به شخصه هیچ پیشنهادی برای این بند ندارم، چون اصلاً عقلم به این حد و حدود کارایی ندارد؛ همچنین عدم شرکت رئیس نظام دامپزشکی برخی از استان ها در این جلسه نیز از نکات جالب توجه بود.

2- مقایسه اجمالی دو دستور موقت دیوان عدالت اداری، نوشته ای از دکتر بهمن جاوید لامعی: دکتر لامعی سابقه کاری شناخته شده ای در حرفه دارند و نوشتارشان حاوی نکات ارزشمندی بود: دو تن از شاکیان که اصلاً مورد ظلم واقع نشده اند و قاعدتاً خسارت غیر قابل جبران به آنها وارد نمی شده است، حال برای چه چیزی شکایت کرده اند، نه از متن شکوائیه پیداست و نه خودشان توضیحی می دهند و نه دوستانشان در رسانه های اجتماعی مرقومه ای برای توضیح می نویسند و دیگر اینکه احتمال کاندیدا نشدن چهار نفر دیگر از شکات خطر خسارت غیر قابل جبران را دارد که واقعاً ثبت این شکایت به قول یکی از خانم های همکار در تاریخ دامپزشکی ماندگار شد؛ مسئله ای که توسط دکتر لامعی با شکایت داروخانه داران از سازمان دامپزشکی کشور به لحاظ وارد شدن خطر غیر قابل جبران به داروخانه داران قیاس شده است.

در مجموع اصل نوشتن مطلب و توضیحات برای همکاران نشان از تعهد این همکار داشته و صرف نمودن با ارزشترین دارائی شان برای آنها دارد: وقتشان!!

حکیم مهر و رسانه های اجتماعی:

دو نکته در خصوص نوشته های حکیم مهر و برخی مطالب منتشر شده در رسانه های اجتماعی بود که بهتر دیدم تا با شما به اشتراک بگذارم:

 1- رسم ناخوشایند برخی از همکار نمایان در ذیل یادداشت های سایر همکاران در رسانه های اجتماعی: خواندن دو مطلب از رسانه حکیم مهر نکته ای را به ذهنم رساند که توجه شما را به آن جلب می نمایم: دو نوشته از آقای دکتر محمدرضا سالاری در خصوص اظهارات امام جمعه محترم کرج و همچنین آقای دکتر علیرضا قمریان در پورتال حکیم مهر منتشر شده است و فردی به اسم  […] در مورد هر دو اظهار نظر نموده است. صرف اظهار نظر حال چه موافق باشد و چه مخالف بسیار پسندیده است، ولی عنوان نمودن مطالبی همچون عدم تاثیر کلینیک دام کوچک در امنیت غذایی بیشتر شبیه مزاح به نظر می رسد و طرفه داستان اینکه نویسنده این کامنت خود را دامپزشک نیز می پندارند. همکار عزیز!! بنده برای ابتلا به بیماری مشترک از طریق حیوان خانگی و خصوصا سگ، الزاما خورده شدن آن توسط صاحبش را ضروری نمی بینم و ضمنا شما دامپزشک هستید و متخصص اجتماعی نیستید که نگران استحاله فرهنگی باشید. در این خصوص بهتر است به متخصصان اجتماعی کشورمان اعتماد داشته باشید و به کار دامپزشکی خود بپردازید و برنامه ریزی در این خصوص را به متخصصان خودش بسپارید.

از سوی دیگر در مطلب دیگری به نوشته آقای دکتر قمریان تاخته اید و مسلم بدانید اگر فقط و فقط در مورد مطلبشان اظهار نظر می فرمودید، بنده نقطه نظری در این خصوص نداشتم، ولی متاسفانه شما خود این همکاران را مورد هجمه شخصیتی قرار داده اید و یکی را به صرف چای و دیدن فیلم فروشنده دعوت کرده اید و دیگری را به استحاله فرهنگی؛ از نظر شما شخصیت افراد در میان گزاره های مورد بررسی شما جایگاه نخست را دارد در اینصورت خود را بهتر معرفی کنید تا همین رویه را در موردتان دیگران هم اجرا کنند تا از حلاوت آن برخوردار باشید، ولی پیشنهاد ما به شما این است که بجای تاختن به شخصیت افراد، سخنان آنها را مورد ارزیابی و نظر دهی قرار دهید تا روز به روز شاهد پیشرفت یکدیگر باشیم.

 2- گرفتن عکس سلفی در حین عمل لاپاراتومی اکتشافی: برخی از دانشجویان و همکاران نسبت به گرفتن عکس سلفی با کیس های خود و یا دوره آموزش اقدام می نمایند که بازتاب بسیار نامناسبی در فضای مجازی ایجاد می کند که از همکاران محترم و دانشجویان عزیز خواهشمندم نسبت به توقف این رویه نادرست اقدام نمایند. ما به اندازه کافی برای فرهنگ سازی حرفه دامپزشکی با جامعه مشکل داریم، لطفاً با این عمل خود آن را حادتر نکنید.

 

جامعه دامپزشکان ایران:

خبری نیست ...
 

توضیح حکیم مهر:

به اطلاع کلیه خوانندگان ارجمند می رساند، مطالب مطرح شده در این بخش، نظر شخصی نویسنده بوده و موضع رسمی حکیم مهر محسوب نمی گردد.
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
1
5
با تشكر از آقاي دكتر گيلگمش
بسيار عالي متين و بدور از جهتگيري خاص بود.انشاله موفق و مويد باشيد
خسرو کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
1
4
با تشکر از مطالب آقای دکتر در خصوص جمع بندی مسائل دامپزشکی در هفته ای که گذشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
1
4
تحلیل ها بسیار عالی ، بجا و بدون کم و کاست مثل همیشه،تا جاییکه به نظر میرسه اقای دکتر به منبع اطلاعات دقیقی دسترسی دارند
دکتر عباس فرهمند شماره نظام 200984
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
1
4
باسلام به همکاران عزیز تربیت دکتر دامپزشک و سایر پرسنل دامپزشکی بر اساس واحد دامی کشور قبلاً بود که اکنون موسسات بسته بندی و مراکز توزیع مواد خام دامی و کشتارگاهها هم بایستی درنظر گرفته شود و قانونی محکم برای بهره برداری و ادامه کار دامداری و مرغداری و موسسات ذکر شده برقرار باشد تا با وجود داشتن دکتر دامپزشک بتوانند کار کنند نه اینکه نظام دامپزشکی پروانه چهارساله صادر کند ولی قرارداد دکتر مسول بهداشتی یک ساله باشد و توجه باین نکته نداشته باشد بهر حال انجام کار قانون با پشتوانه میخواهد و تربیت پرسنل دامپزشکی بر حسب نیاز درغیر این صورت کاسه و آش بقول معروف همین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
0
جهت اطلاع آقای دکتر آلپروزولام 100 نداریم. نیم میلی گرم داریم.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
منظورشون وضعیت حاد بیمار بوده وگرنه Fluoxetine دارو سیف تری نسبت به Alprazolam هستش...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
0
آقا يا خانم دكتر آلپروزولام تو فارماكوپه آمريكايي تا ٢ ميلي گرمش هم توليد ميشه و تا ١٠ ميلي گرم تو روز هم مجازه به نظر ميرسه نويسنده قصدش استفاده از استعاره بوده زياد جدي نگيرينش
نظر شما
ادامه