کد خبر: ۳۲۳۴۵
 

یک گروه پژوهشگر که بر روی حضور یا عدم حضور گربه پالاس در زیستگاه های استان تهران فعالیت می کنند موفق شدند برای نخستین بار در این استان تصویر گربه پالاس را در منطقه شکار ممنوع کاوه ده به ثبت برسانند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در جریان این پژوهش علاوه بر گربه پالاس تصاویر زیبایی از سایر گونه های ارزشمند استان تهران از جمله پلنگ، کفتار راه راه، سمور، روباه، گرگ، شغال، کل و بز و قوچ میش وحشی نیز در فیروزکوه، دماوند و مجموعه حفاظتی جاجرود (منطقه حفاظت شده جاجرود، پارک ملی خجیر و پارک ملی سرخه حصار) به ثبت رسیده است.

پوریا سپهوند یکی از اعضای این گروه می‌گوید: در این پروژه امکان حضور گونه گربه‌ پالاس به عنوان یکی از گربه‌سانان کوچک جثه را در مناطق کاوده فیروزکوه، کوه‌سفید دماوند و مجموعه حفاظتی جاجرود بررسی می‌کنیم. این مناطق بخش‌های با اهمیتی از ناحیه مرکزی البرز در شرق استان تهران هستند.

گربه‌پالاس یکی از هشت گونه گربه‌سان وحشی ایران است که اطلاعات اندکی از جمعیت و پراکنش آن در دسترس بوده و این پروژه به دنبال یافتن اطلاعاتی از این گربه در استان تهران است.

گربه‌سانان کوچک جثه، نقش مهمی در زنجیره‌ غذایی دارند چرا که آنها به عنوان دشمن اکولوژیک پستانداران کوچک خصوصا جوندگان، علاوه بر کنترل جمعیت آنها، نقش مهمی نیز در کنترل آفات کشاورزی دارند.

این مطالعه از زمستان ۱۳۹۴ آغاز شده و کارگذاری دوربین‌های تله‌ای یکی از فعالیت های این پروژه در مناطق مورد مطالعه است.

وجود گربه پالاس در کاو‌ده به ثبت رسیده اما در منطقه کوه سفید، شواهدی از این گربه به دست نیامده است. همچنین دوربین‌گذاری در پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار و منطقه کاو‌ده ادامه دارد.

این مطالعه توسط پنج کارشناس مستقل شامل یاسمن طالبی اطاقور، نیلوفر رئیسی چهارطاقی، ماه گل کازری، آذر صداقتی خیاط و پوریا سپهوند، با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در حال انجام است.

تصاویر زیر توسط دوربین های تله ای بکار رفته در این پروژه در منطقه شکار ممنوع کاوه ده، منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند و پارک ملی خجیر به ثبت رسیده است: (اولین تصویر مربوط به گربه پالاس در منطقه شکار ممنوع کاوه ده است که البته گربه پالاس پشت به دوربین قرار دارد)

 
 
نظر شما
ادامه