کد خبر: ۳۲۳۰۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
دکتر گیلگمش:
کامنت‌گذاری‌های هفته قبل بر روی وقایع حرفه دامپزشکی واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت ...
 

تحلیل وقایع مرتبط با حرفه دامپزشکی در هفته بیست و نهم سال ۱۳۹۵

دکتر گیلگمش

 

کامنت گذاری های هفته قبل بر روی وقایع حرفه دامپزشکی واکنش های مختلفی را به همراه داشت. برخی از دوستان در کامنت هایشان با توهین، تهدید و افترا، حقیر را مورد لطف خود قرار دادند که هرچند لحن مناسبی از گفتار را با خود نداشت، ولی حاوی نکاتی بود که نیازمند توضیح و شفاف سازی است. در بسیاری از رسانه های اجتماعی که بنده عضو هستم و تقریبا تمامی وب سایت های دامپزشکی که بصورت روزانه مورد مطالعه قرار می دهم، تنها افرادی که شروع به حمایت بی چون و چرا از برخی افراد خاص می کنند، داعیه داران این روند هستند. در اینجا صراحتاً عرض می کنم چنانچه این دوستان به هتاکی های خود ادامه دهند، اسناد و مدارکی را که در اختیار دارم و تاکنون به توصیه بزرگان و بخاطر مصالح صنفی و اتحاد مجموعه دامپزشکی از انتشار آن خودداری نموده ام، در اختیار حکیم مهر قرار داده تا در صورت صلاحدید نسبت به انتشار آن اقدام نمایند تا خوانندگان محترم خود قضاوت کنند که چه کسانی منافع داشته و  ] ... [.

متاسفم از اینکه مجبور شدم کمی با لحن همین دوستان با آنها سخن بگویم، چرا که ظاهرا فضای آرام گفتگو برایشان کمی کسالت بار است و هیچ گاه نوشته ای مستدل از این همکاران ندیدیم که مقاصد و افکار خود را برای جمعی که خود را نماینده آن می دانند توضیح بدهند و یا در فضای مسالمت آمیز رسانه ها بدون تهدید و ارعاب و با زبان نوشتار وضعیت موجود را به چالش بکشند، همچنانکه در سایر مسائل نیز اینچنین نکردند؛ از ماده 19 گرفته تا شرکتهای ممیزی و حتی زمانی که همکاران شرکتهای ممیزی توانستند حرف خود را از طریق مجلس به کرسی بنشانند نیز نطقشان باز نشد تا حتی برای ظاهرسازی هم شده، بیانیه کوچکی در حمایتی که در زمان لازم از آنها دریغ کردند صادر کنند.

لازم به توضیح است که قصد بنده از نوشتن این سخنان ایجاد دشمنی و تفرقه نیست، بلکه تنها روشن نمودن برخی از زوایای کارهای عزیزان است که یا از دید خودشان پنهان می ماند و یا تصور می فرمایند که پنهان می ماند؛ بگذریم از این اطاله کلام و به مباحث هفته گذشته بپردازیم:

سازمان دامپزشکی کشور:

1- دریافت لوح تقدیر توسط رئیس سازمان دامپزشکی کشور از سوی رئیس قرارگاه پدافند زیستی کشور سردار جلالی: هفته قبل مصادف با هفته پدافند غیر عامل بود و در این میان سازمان دامپزشکی کشور از معدود دستگاه هایی بود که لایق دریافت این تقدیرنامه بود که این امر بیانگر تلاش شبانه روزی حوزه فعال در این مبحث در سازمان دامپزشکی کشور است. دکتر خالد خداویردی زاده و دکتر مهدوی شهری از جمله افراد بدون حاشیه سازمان دامپزشکی کشور می باشند که فقط و فقط اهداف را مد نظر دارند و در راه رسیدن به آن از هرگونه حاشیه ای اجتناب می نمایند که این مسئله نشانگر حرفه ای گری این عزیزان در راه اهداف سازمان دامپزشکی کشور می باشد و مسلماً وجود آنان در سازمان دامپزشکی کشور متضمن پیشرفت های آتی خواهد بود.

پیشنهادات: هرچند هفته پدافند غیر عامل علاوه بر سازمان دامپزشکی کشور در ادارات کل استان ها نیز برگزار شد و تک تک استان ها به فراخور این هفته مانورها و عملیاتی انجام داده اند و روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل استان ها نیز در حد وسیعی این فعالیت ها را تحت پوشش قرار داده بودند، ولی شایسته تر بود که گزارش جمع بندی از فعالیت استان ها توسط مدیر کل محترم روابط عمومی و بین الملل سازمان دامپزشکی کشور تهیه می گردید و در مصاحبه با جراید و رسانه ها، فعالیت های در خور تقدیر 33 استان کشور نیز همانند سازمان به اطلاع جامعه می رسید؛ امری که انجام آن هنوز هم دیر نشده است.

پیشنهاد دیگری که در این خصوص می بایست مد نظر معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور قرار بگیرد، برگزاری جلساتی با مدیران کل دفاتر فنی سازمان در خصوص اصلاح قوانین و منوال های فنی سازمان بر مبنای اهداف پدافندی است که متاسفانه هنوز به پدافند غیر عامل به عنوان بعدی تفکیکی و نه تلفیقی نگریسته می شود که این مسئله قدم آتی این معاونت محترم در راستای اصلاح قوانین و بخشنامه های سازمان دامپزشکی کشور خواهد بود.

2- حضور معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور و مدیر کل دامپزشکی استان البرز در دفتر نماینده محترم ولی فقیه در استان البرز: آغازگر این روند یعنی ارتباط با آیات عظام در کشور جناب آقای دکتر آل داوود عضو هیئت علمی محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بوده اند. حرفه دامپزشکی نه تنها برای عموم مردم جامعه ایران ناشناخته است، بلکه متاسفانه ابعاد این رشته برای مراجع ربانی کشور نیز مهجور مانده و نیازمند برگزاری جلسات اینچنینی برای تشریح عملکردهای این رشته برای این بزرگواران می باشیم. این قدم معاونت محترم سازمان و مدیر کل دامپزشکی استان البرز بسیار پسندیده و مناسب بود که خوشبختانه سریعاً خروجی آن بر روی رسانه ها نیز منتشر گردید. آیت الله حسینی همدانی در این دیدار فرمودند که رسانه ها بیانات ایشان را نادرست منتشر نموده اند و امروزه زندگی بدون حرفه دامپزشکی بسیار سخت شده است.

پیشنهاد: تداوم این نشست ها از سوی مدیران کل استان ها و همچنین سایر مسئولین سازمان همچون مدیر کل محترم دفتر مبارزه با بیماریهای دام که کنترل و مراقبت از بیماریهای مشترک بر عهده آن دفتر می باشد، نقش به سزایی در پیدا کردن راه حل برای بسیاری از معضلات اجتماعی امروز خواهد داشت. جا دارد که همین جا از جناب آقای دکتر جهان پیما خواهش نماییم که اجازه ندهند مقوله حیوانات خانگی به سرنوشت ایدز یعنی کتمان آن دچار شود و با برگزاری چنین نشست هایی و اخذ ارشادات لازم از آیات عظام و نمایندگان ولی فقیه در تهران و سایر استان ها، راهکارهای لازم را برای مردم تبیین نمایند و کلمه دام را به گاو و گوسفند و تک سمی محدود ننمایند.

 3- امضای تفاهم نامه با وزیر کشاورزی ترکیه: هرچند انعقاد این تفاهم نامه ها مسبوق به سابقه است و عزیزان سایر وزارتخانه ها نیز از این نوع قراردادها امضاء کرده اند، ولی به نظر می رسد وزیر ترکیه ای حاذق تر از وزیر ماست چرا که به زبان بی زبانی خواسته تا جلوی قاچاق دام از ایران به ترکیه گرفته شود؛ تفاهم نامه ای که ضرورت دارد ما با طرف های پاکستانی، عراقی و افغانستانی منعقد نماییم تا مقدار اندکی امنیت زیستی بیشتری برای دامدارانمان فراهم کنیم و امیدوارم رئیس محترم سازمان در این خصوص رایزنی های لازم را با سفیران ایران در این کشورها و همچنین وزارتخانه جهاد کشاورزی داشته باشد.

4- برداشت اشتباه از سخنان سردار جلالی: سردار جلالی موضوع بیوانفورماتیک را در حوزه تهدید شناسی بسیار مهم تلقی کرد و گفت: پدافند غیرعامل توانسته است برای انجام سریع تر امور در مقابله با تهدیدات زیستی دشمن، مکانی را به عنوان بیوانفورماتیک احداث کند. این بخش از سخنان سردار جلالی توسط خبرنگار پایداری ملی به اشتباه نکته برداری شده است و از نظر علمی و حرفه ای تاسیس مکانی به عنوان بیوانفورماتیک بی معنی است. در تعاریف آکادمیک اصولاً علم بیوانفورماتیک علمی است که به واسطه آن اطلاعات بیولوژیک جمع آوری، تجزیه و تحلیل و متمرکز سازی با علوم ژنتیک می شوند تا نتایج آن به محصولات دارویی ژنومی ختم شود. البته واژه های مشابه دیگری همچون بیولوژی رایانه ای نیز داریم که از نظر تعریف با بیوانفورماتیک کاملاً متفاوت است.

در مجموع خبر احداث مکانی به عنوان بیوانفورماتیک آن هم در زمانی که از سردار جلالی که زحمات شایان توجهی را در زمینه پدافند غیر عامل در کشور متحمل می شوند، نیازمند دقت پایداری ملی در اعزام خبرنگار آشنا به موضوع به چنین جلساتی دارد تا خدای ناکرده برداشت های شخصی خود را از زبان مسئولین منتشر نسازند.

جامعه دامپزشکان ایران:

نشست هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران: متن خبر منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی جامعه دامپزشکان ایران به شرح زیر است:

"به گزارش روابط عمومی جامعه دامپزشکان ایران، نشست اعضای هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران با بحث و بررسی مهم‌ترین مسائل روز مربوط به حوزه دامپزشکی عصر روز یکشنبه در محل ساختمان جامعه دامپزشکان ایران برگزار شد. در این نشست در مورد برگزاری بیستمین کنگره دامپزشکی ایران بحث و تبادل نظر شد و اعضای هیئت مدیره درباره نحوه برگزاری این کنگره مطالبی را عنوان کردند. همچنین بحث درباره دومین کنگره حیوانات همراه نیز یکی دیگر از عناوین مطرح شده در جلسه هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران بود. نحوه برگزاری و زمان دقیق این کنگره متعاقبا اعلام خواهد شد. در نشست اعضای هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران درباره نحوه عملکرد و همچنین فعالیت کمیته‌های زیر مجموعه این جامعه مواردی عنوان شد و اعضای هیئت مدیره مطالبی را در مورد نحوه عملکرد کمیته‌ها اظهار کردند. پیگیری مسائل صنفی دامپزشکان و همچنین پیگیری و بررسی امور استان‌ها از دیگر مواردی بود که در نشست اعضای هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران بیان شد."

نشست اعضای هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران برای بررسی مسائل صنفی دامپزشکی امری پسندیده است، ولی چند نکته در مورد این خبر وجود دارد: نکته اول اینکه ظاهراً هنوز روابط عمومی در جامعه دامپزشکان ایران تنها اسمی می باشد که به هیچ فرد حقیقی ختم نمی شود و یا به علت اینکه این سمت زحمت فراوانی دارد، همکاران هیئت مدیره از معرفی فردی در این جایگاه طفره می روند، بنابراین پیشنهاد می شود که همکاران محترم در هیئت مدیره جامعه دامپزشکان فردی را به عنوان مسئول روابط عمومی معرفی نمایند، چرا که امر بسیار مهم تر از معرفی سرپرستان استانی است که حتی هنوز محلی هم برای آنان در نظر گرفته نشده است.

همچنین در این خبر از برگزاری دومین کنگره حیوانات همراه نیز نام برده شده است که با توجه به بایکوت ششمین کنگره دامپزشکی حیوانات کوچک توسط برخی از این عزیزان، امر قابل تاملی به نظر می رسد. باید نظر این همکاران را به این نکته جلب کنم که جامعه دامپزشکان ایران بیش از 40 سال است که کنگره ملی دامپزشکی را برگزار می کند و آیا باز برگزاری چنین کنگره ای، به نوعی تضعیف کنگره هم اکنون تضعیف شده جامعه دامپزشکان محسوب نمی شود. بی اختیار یاد سخنان استاد دکتر تاجبخش می افتم که برگزاری کنگره های بین المللی دامپزشکی را تقبیح می نمودند که باعث آبرو ریزی حرفه دامپزشکی می شدند و این مسئله هم متاسفانه در همان مسیر گام بر می دارد.

نکته دیگری که در متن این خبر وجود دارد، ابهام در جزئیات مسائل مطرح شده در نشست و تصمیمات اخذ شده است و پیشنهاد می شود هیات مدیره محترم جامعه دامپزشکان ایران جزئیات بیشتر این نشست ها و صورتجلسات آن را جهت آگاهی بیشتر و دسترسی اعضاء، بر روی پورتال جامعه دامپزشکان قرار دهند.

سازمان نظام دامپزشکی کشور:

1- "اصلاح و به‌روز کردن انتخابات نظام دامپزشکی؛ قانونی یا غیرقانونی؟" یادداشت اختصاصی رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی در خصوص انتخابات: به نوبه خودم از قلمی که توسط شخص رئیس سازمان بکار رفته است تا اعضاء این سازمان را در خصوص آنچه که اتفاق افتاده است روشن سازند، تشکر می نمایم. این شفاف سازی ها اولین و مهمترین نتیجه ای که دارد، احساس مسئولیت و پاسخگو بودن را برای سایرین که در سایر پست های آن سازمان مشغول به  خدمت هستند را متذکر می سازد تا یادشان نرود که به اولین کسانی که در خصوص وقایع این سازمان باید پاسخگو باشند، اعضای این سازمان است و سپس وجدان خودشان و به آنها آموزش می دهد که علاوه بر پاسخگو بودن، می بایست از وارد شدن به بحث های انحرافی و تفرقه برانگیز خودداری کنند؛ مسئله ای که بارها ایشان در نوشته خودشان به آن تاکید کرده اند و متاسفانه برخی از اعضای فعلی این سازمان نه تنها در این مسیر گام برنمی دارند، که چه بسا از هرگونه ماجراجویی هم ابایی ندارند. به هر روی نوشتن اینگونه مقالات، آن هم با طرفیت اعضاء، امر مبارک و میمونی است که باید آن را به فال نیک گرفت و از آن استقبال نمود.

2- دلنوشته دکتر انصاری فرد در خصوص پیشکسوتان دامپزشکی: هرچند از آقای دکتر انصاری فرد با توجه به مسئولیت های سابقشان کمتر از این انتظار نمی رفت، ولی داشتن چنین قلمی از سوی ایشان را تا بحال در حوزه دامپزشکی شاهد نبودیم. گرامیداشت پیشکسوتان در هر درجه ای از امور نیکی است که می بایست توسط تمامی سندیکاها به انجام برسد چه بسیار همکارانی که در بی اطلاعی کامل همکارانشان به دست فراموشی سپرده می شوند، همانند اتفاقی که در بی خبری کامل برای آقای دکتر صدر زاده که سالها برای جامعه دامپزشکان زحمت کشیده بودند، اتفاق افتاد.

امید است این دیدار دکتر انصاری فرد و دکتر اخوان فر با این استاد فرهیخته و یادداشتی که در پی این دیدار منتشر شد، الگویی برای سایر عزیزان نیز باشد. به عنوان مثال پیشنهاد می شود که به طریقه مقتضی در کنگره بیستم به یاد این استاد ارزشمند و یا سایر اساتید و پیشکسوتان دامپزشکی، این کنگره را به نام ایشان نامگذاری نمایند.

3- کلیه مسئولین فنی و دامپزشکان دارای پروانه فعالیت (کلینیک، داروخانه، بیمارستان و ...) ملزم به ارائه بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای شدند: هرچند ایجاد تسهیلات برای همکاران به منظور تحت پوشش قرار گرفتن بیمه مسئولیت حرفه ای امری کاملاً مفید و منطقی بوده و در راستای حمایت از همکاران محسوب می شود، ولی به نظر می رسد اجباری نمودن آن جای تامل بیشتری داشته و لزوم تجدید نظر در این مسئله ضروری به نظر می رسد.

در جامعه پزشکی کشور نیز هر چند چنین بیمه هایی تعریف شده است و بسیاری از پزشکان از آن بهره می برند، ولی سازمان نظام پزشکی هیچ اجباری را برای همکاران پزشک قرار نداده و پزشکان بسته به تخصص و فیلد کاری خود، در صورت تمایل بیمه نامه مد نظر خود را تهیه می نمایند. در خصوص همکاران دامپزشک نیز با توجه به گسترده بودن تنوع کاری آنها، پیچیدن یک نسخه برای همه آنها اعم از کلینیسین، داروخانه دار، مسئول فنی و ... و الزام آنها به ارائه بیمه نامه در هنگام صدور یا تمدید پروانه، هر چند که با نیت پسندیده کمک به همکاران در جبران خسارات احتمالی در نظر گرفته شده است، ولی به نظر می رسد نیاز به تجدید نظر از سوی مسئولین سازمان نظام دامپزشکی در این خصوص وجود دارد.

 

توضیح حکیم مهر:

به اطلاع کلیه خوانندگان ارجمند می رساند، مطالب مطرح شده در این بخش، نظر شخصی نویسنده بوده و موضع رسمی حکیم مهر محسوب نمی گردد.
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
0
ممنون از شما جناب دکتر، در خصوص بیوانفورماتیک و برنامه های موازی آن یک سری برنامه های دفاعی در امر تزریق ژن دفاعی مد نظرشون بوده، به هر حال همه رسانه ها نباید همه چیز رو بنویسند...

متاسفانه فقط از خوبی های شادروان دکتر صدر زاده شنیدم، خیلی سخته... باور کنید همه میریم خبر هم نمیده

این کشتی دامپزشکی سوراخه همتون هم داخلشید
ناشناس
|
Iraq
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
0
افرین
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
0
از مدیر سایت حکیم مهر و از آقای گیلگمش در ارائه اخبار و تحلیل های هفتگی تشکر می کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
حكيم مهر عزيز لطفا مطالب دكتر گيلكمش را منتشر كن تا ما بفهميم چرا اقايان دوتا دوتا وكيل مي گيرند تا ريس بمانند
دكترین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
دكتر گیلگمش یا دكتر.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
هر چي هست زير سر تعاوني مسكن و صدور پروانه و امتيازبندي ارزشيابي هاست
نظر شما
ادامه