کد خبر: ۳۲۲۷۱
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
نگاه شما:
رشته‌ی دامپزشکی در ایران در حال گذر از رشته‌ای مردانه به رشته‌ای که درصد عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان آن را زنان تشکیل می‌دهند، است ...
 

بانوان امروز مادران فردا، آیا محل کار شما برای بانوان مناسب است؟

مصطفی قلاوند

دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

 

رشته‌ی دامپزشکی در ایران در حال گذر از رشته‌ای مردانه به رشته‌ای که درصد عمده ای از فارغ التحصیلان آن را زنان تشکیل می‌دهند، است. با توجه به مسائل کاهش ۶ درصدی نرخ باروری در کشور، باید به بانوان شاغل و تهدیدات بی توجهی به آن ها در کشور توجه بیشتری داشته باشیم.

این خبر بازخوردهای متفاوتی از سوی مدیران درمانگاه های دامپزشکی در بر خواهد داشت. تکذیب یا نادیده گرفتن تفاوت‌های جنسیتی در محیط کار می‌تواند تاثیراتی منفی بر سلامت مالی و سلامت فعالان این عرصه داشته باشد. به لحاظ آماری، مالک یک درمانگاه دامپزشکی، انتظار دارد که خصوصیات پیش رو در یک فارغ التحصیل رشته­ی دامپزشکی وجود داشته باشد: از نظر جمعیتی، او مؤنث و 24 ساله است. از نقطه نظر حرفه­ای، این همکار جدید، باید از جدیدترین مهارت­ها و پیشرفت­های پزشکی و جراحی آگاه باشد؛ علاوه بر این هوش و آگاهی، او باید توانایی عملی اجرای این مهارت­ها را هم داشته باشد! با گذشت چند سال، این همکار جدید دیگر با مراجعه کنندگان صمیمی شده، مراجعین ثابت خودش را به دست آورده، فرهنگ پزشکی جاری در درمانگاه را درک و آن را حمایت کرده و رسیدگی به پرونده‌های پزشکی پیچیده و انجام اعمال جراحی برای وی آسان شده است. او تبدیل به یک عضو با تجربه، سخت کوش و مفید برای این مجموعه شده – عضوی که هیچ مجموعه­ای دوست ندارد آن را از دست بدهد.

ما چه چیزهای دیگری از او می‌دانیم؟ او که اکنون در آغاز دوران 30 سالگی خود به سر می‌برد، به پایان روزهای اوجش برای فرزندآوری نزدیک شده است. در جامعه امریکا تحقیقی در سال 2006 توسط سازمان آمار امریکا انجام شده است که زنان 80% احتمال دارد که در طول زندگی خود صاحب حداقل یک فرزند شود. به بیانی دیگر، با تعمیم دادن این اطلاعات می توان گفت بیش از 80 درصد احتمال دارد که همکار جدید 3 تا 5 سال پس از ورود به نیروی کار، مادر شود.

صاحب درمانگاه باید چه کار کند؟

حالت اول این است که هیچ کاری انجام ندهد. صاحب درمانگاه می­تواند از بارداری کارمند جدید چشم بپوشد، چند هفته مرخصی بدون حقوق به وی داده، یک دامپزشک کمکی استخدام کرده و امیدوار باشد که همه چیز به خیر و خوشی پیش خواهد رفت. شاید او پس از بارداری مجددا به مجموعه بازگردد؛ شاید هم نه!

حالت دوم این است که قدم نورسیده را با آغوش باز پذیرا باشد و از مادر حمایت کند؛ برای بارداری و بازگشت وی به کار برنامه ریزی کند. با وی در خصوص توقعات کاری قبل و بعد از بارداری با صراحت گفت و گو کرده و به وی اجازه دهد تا قراردادش را بازبینی و بندهایی برای حمایت از بانوان به آن اضافه کند؛ زیرا او یک همکار و عضو با ارزش در گروه بوده و صاحب درمانگاه دوست ندارد که وی را از دست بدهد.

حمایت از بانوان

با اعمال کمی تغییرات در برنامه­ها و سیاست­های کاری، انعطاف پذیری و برخورد مثبت می‌توان به میزان زیادی به مادران کمک کرد تا در دوران بارداری و تولد فرزند هم بتوانند از حداکثر ظرفیت­های عملی و حرفه­ای خود استفاده کنند. تمامی اعضای مؤنث گروه، قدردان محبت و درکی هستند که طی این برهه زمانی کاری، آن را تجربه کرده­اند.

برنامه کاری انعطاف پذیر

انعطاف پذیری، برای آرامش ذهنی یک مادر حیاتی است. برنامه کاری می­تواند به هر شکلی تغییر کند. می‌توان ساعت کار را از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر تعیین کرد. شیفت کاری در برخی از روزها می‌تواند از ظهر تا عصر تغییر کند. برخی مادران می‌توانند روز­های تعطیل را برای جبرای ساعات استراحت در طول هفته، سر کار بیایند. استفاده گاه و بی گاه از یک دامپزشک کمکی نیز می‌تواند به انعطاف برنامه کاری کمک کند. هیچ کس نباید این انعطاف در برنامه را چه از نظر احساسی و چه از نظر مالی به رخ کارمند بکشد.

اتاق آرام برای مادر

امکان ارائه­ی شیر مادر به کودک از اهمیت زیادی نزد مادران جدید برخوردار بوده و طبق گزارش سازمان حمایت از کودکان ایالات متحده، کودکانی که شیر مادر مصرف می‌کنند، سالم تر خواهند بود که این امر به معنی گرفتن مرخصی کمتر توسط مادر برای پرستاری از فرزند بیمارش است. اتاقی که برای این منظور تعیین می‌شود، الزاماً نباید تنها برای انجام این کار استفاده شود؛ نیازی به ساخت و ساز نیست. تنها به یک اتاق با پریز برق و حریم خصوصی در هنگام استفاده نیاز است. از این اتاق می توان استفاده های دیگری نیز کرد، مثال به عنوان محلی برای عبادت و استراحت بانوان در بیمارستان نیز استفاده نمود.

مرخصی همراه با حقوق برای مادران

مرخصی همراه با حقوق مادران می­تواند مؤثرترین عامل برای ایجاد انگیزه­ی بازگشت به کار آنها، پس از بارداری باشد. بسیاری از درمانگاه­ها قادر به ارائه­ی این خدمات به تمامی کارکنان خود نیستند که در این صورت، شرایط استفاده از این مزایا باید در نظام نامه‌ی کارمندی قید شود. هرچند که این امر برای کارفرما هزینه بر است، اما به کارمند ازشمند، مفید و موفق این انگیزه را می‌دهد تا تمام تلاش خود را برای بازگشت به محیط کاری، به کار بندد. جایگزینی یک عضو شناخته شده و با تجربه با فردی جدید، حدودا 1.5 برابر پرهزینه تر از پرداخت حقوق عضو با تجربه خواهد بود؛ البته با حساب هزینه‌های تبلیغات، مصاحبه، آموزش عضو جدید و بیمه این میزان ممکن است بیشتر هم باشد. برای محاسبه­ی این هزینه‌ها می­توانید از لینک زیر که متعلق به اندیشکده مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست[1] است، استفاده فرمایید.

http://cepr.net/research-tools/online-calculators/clasp-cepr-turnover-calculator

زنان عضوی پویا در حرفه­ی دامپزشکی هستند. نمی‌توان از این حقیقت صرف نظر کرد که بانوان فارغ التحصیل این رشته، در واپسین سال­های اوج فرزندآوری خود هستند. ایجاد فرصت بازگشت به محیط کاری برای زنان، این امکان را به گروه شما می‌دهد تا به هم نزدیک تر شوند، با تداوم بیشتری از بیماران پرستاری کنند و نهایتاً سلامت اقتصادی درمانگاه شما را افزایش دهند.

منابع:

1. http://www.salamatnews.com/news/182915 کاهش 6 درصدی نرخ باروری در کشور

2. http://niniban.com/fa/news/64207 گزارشی خواندنی از نرخ باروری زنان ایرانی

 3. http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/22755/demographic_shift_in_the_muslim_world.html, A Demographic Shift in the Muslim world

4. Counseling: The Nursing Mother. Lauwers J, Swisher A. Jones & Bartlett; 2006.

5. Fertility of American Women: Population Characteristics. Dye JL. U.S. Census Bureau, www.census.gov/prod/2008pubs/p20-558.pdf.

 



[1]Center for Economic and Policy Research (CEPR)

برنامه بر اساس دلار می باشد

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
1
3
ممنون كه به موضوعات جديدي ميپردازيد و تنوع ذائقه ها را هم در نظر داريد از جناب آقاي قلاوند هم ممنونم
حاج شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
3
3
زنابه درد دامپزشکی نمیخورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
متاسفم برایاین طرز فکر جنسیتی. من خودم بعد فارغ تحصیلی دارم کار دامپزشکی میکنم و خدا رو شکر راضی ام. ولی همکلاسی مرد من ب گفته خودش داره تخصص دام بزرگ میخونه که دیرتر بره سربازی. مردان احساساتی و با روحیه زنونه زیادن ماشالله
رئالیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
3
ورود زنها در ایران به انواع شغل ها تنها برای اشغال کارهای مدیریتی و به اصطلاح کارهای شسته و رفته و سبک هستش و زنهای ایرانی مثل زنهای کشورهای پیشرفته تن به کارهای سخت نمیدن و به بهانه زن بودن و نداشتن توان فیزیکی از انجام کارهای سخت طفره میرن. نتیجه اش اینه که کارهای مدیریتی و سبکتر رو به دست میگیرن و نگرش زنانه رو وارد محیط کاری میکنن و به تدریج مردان رو که مجبور به تقبل کارهای سخت و پست تر شدن رو با قوانینی در محیط کار رو به رو میکنن که از دیدگاه مردانه آنها اصلا قابل قبول نیست. چون به واقع ماهیت فکری زن و مرد به مسایل بسیار متفاوته و مردان بیشتر با تشویق و امتیاز کاری ترغیب به کار بیشتر میشن در حالی که زنها این طور نیستن.یک مدیر زن هیچ وقت بخشش و سخاوتی که یک مدیر مرد میتونه داشته باشه رو نداره. در نتیجه رفته رفته مردان خودشون رو در چار چوب و دنیایی زنانه محصور میبینن و اختلافات کاری شروع میشه چیزی که همین حالا هم در بسیاری از ادارات دولتی و خصوصی در اثر به دست گرفتن مدیریت یا کارهای سطح بالاتر توسط زنها شاهد اون هستیم. متاسفانه در حال حاضر به خاطر حمایت زیاده از حد مسئولین از زنان ، باید مسئله رو این جور عنوان کرد که چقدر مردها از کار کردن در محیطهایی شغلی که زنان تمام امور به اونها سپرده شده راضی هستن. با این شکل طرز فکر و مظلوم نمایی برای زنان، دیر یا زود شرایط کاری برای مردان بدتر خواهد شد.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
ممنون از نظرتون دکتر
من بحث رو کلی انجام میدم چون مسئله سازمان دامپزشکی و نظام خیلی گسترده است و از حوصله خارجه. مساله ای که خیلی آزار دهنده بوده نداشتن شجاعت در شکست خوردن بین مدیران و کارشناسان ارزیابی میکنم ولی تحقیقات بیشتری نیاز هست.

در خصوص نحوه مدیریت در سازمان های دولتی و خصوصی مسائل زیادی مطرح هستند چرا که مدیران می بایست با هر فرد به گونه خاصی رفتار کنند و این در بازخورد کل تیم تاثیر خواهد داشت، برنامه های ممیزی مدیران فراموش شده وکاربرد اصلی خودشون رو از دست دادند و صورت عملی آموزش ندیدند.
برای همین باید رویکردهای مدیریتی افراد در این سازمان ها بررسی و سفارشی سازی شوند؛ مثلا بعضی از کارمند ها نیاز به دستورالعمل از طرف مدیران خودشون دارند نه به این خاطر که نمیدونند چه کار باید انجام بدهند یا انگیزه ندارند این مساله بر میگرده به مدیران قبلی این افراد که طبق سلیقه اونها رفتار نکردند.
بعضی ها توی کار خودشون خبره اند و نباید چهار چوبی براشون تعیین بشه و اصلا نباید دستورالعمل بهشون داد.
بعضی ها خودشون اهداف کاریشون رو پیدا میکنند و محیط کاری براشون دلچسب میشه و بعضی ها باید بهشون اهداف دیکته بشه.
بعضی از افراد خودشون رو میتونند توسعه و آموزش بدند که باید مراقبت بیشتری نسبت به این افراد داشته باشید که به خاطر حسادت بقیه مورد سرزنش رئیس هاشون قرار نگیرند.
برای آموزش بعضی از افراد باید به کارگاه آموزشی فرستاد، بعضی ها با یک مصاحبه و بعضی ها هم با خواندن کتاب مهارت کافی رو به دست میارند، آدم ها با هم خیلی متفاوت اند.
بذارید در مورد یک رفتار ناشایست روتین در سازمان ها صحبت کنم، فرض کنید شما CEO یک شرکت هستید فردی راپورت همکار خودش رو به شما میده و پشت سر این فرد صحبت میکنه مثلا کار نمیکنه سرگرم کارهای دیگه ای همه کارها مونده، این فرد همکار سوژه هستش نه مدیر اون بخش خب وقتی همچین سمی در داخل سیستم هست چجور باید برخورد کرد ؟
با توجه به تجربه این افراد خودشون مشکل اصلی در داخل سیستم هستند که باید پاکسازی شند، این فرد باید با حکم تعلیق روبه رو بشوند تا به جای اینکه کسی رو مانیتور بکنند به کارش خودشون برسند، هر شکایتی باید از طرف مدیر اون بخش پیگیری بشه نه اینکه با رئیس ارشد در میون گذاشته بشه به علاوه این مسئولیت مدیر اون بخش هستش که کارکنانش رو مدیریت کنه نه مانیتور، کسی کار نمیکنه یا محیط رو سمی میکنه عذرشو بخواید.
در هر صورت اعتماد به نفس کارکنان رو نباید ازشون بگیرید و در تلاش برای انطباق برنامه توسعه و آموزش کارکنان نیازمند به یک برنامه طولانی باید باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
اگر فکر میکنید کارهای "سبک و مدیریتی" رو بدون تلاش میشه بدست آورد واقعا متوجه محیط کار و اصول آن نیستید.
در دنیای پیشترفته در حال حاضر اقداماتی برای تبعیض نژادی شروع شده، تا زمانیکه به این مملکت برسه خیلی راهه، تا زمانیکه ذهن تحصیلکرده های این مملکت مرد و زن متوجه بشه که مرد و زن برابرن هنوز خیلی مونده.
ناشناس
|
Poland
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
1
آقای مصطفی قلاوند که زحمت کشیدید و این مسئله رو عنوان کردید .شما خودتون مرد هستین، و به نظرتون بهتر نیست یک خورده هم به مسایل مشکلات مردان در محیط کار بپردازید؟ زنها به حمدالله خودشون اونقدر سرو زبون دارن که از حقوق خودشون دفاع کنند. جالبه که بسیاری از خانمها از شرایط زنان در ایران گله میکنند ولی وقتی شرایط اونها رو با بسیاری از کشورهای پیشرفته مقایسه میکنیم .میبینیم که چقدر به زنها در ایران احترام گذاشته میشه بویژه در محیطهای کاری. در بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی حقوق زنها 25 درصد ازهمکارهای مردشون کمتره. درایران کارهای سخت روی سر مردها آوارمیشه و کارهای سبک به زنها تعلق میگیره. مورد داشتیم خانمی که جایی استخدام شده و عرض 5 سال سه بار زایمان کرده و تمام مدت در مرخصی بوده واقعا جور مرخصی این افراد رو آیا کسی غیر از مردان به دوش میکشه؟ آیا واقعا برای این جور مرخصی ها کسی برای انجام کار در نظر گرفته شده؟ یک مقدار هم در مورد فشارکاری روی مردان در این حرفه صحبت کنید بد نیست. محیطهای کاری رو که توسط زنها اداره میشه چقدر موق اند؟ و آیا مردانی که دراین محیطها کارمیکنند چقدر ازکارشون راضی هستن؟
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
سپاس از شما جناب دکتر
خواستم در مورد پیامتون اطلاعات بیشتری به دوستان بدهم که این گزارش به نظرم کامل بود

http://www.doingbusiness.org/~/media/WBG/DoingBusiness/Documents/Annual-Reports/English/DB17-Report.pdf

در کامنت های بنده به صورت پراکنده به بعضی از سوالات شما جواب دادم ولی حتما در آینده پیگیر درخواست های شما و همفکرانتون خواهم بود
سارا
|
Saudi Arabia
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
2
3
اتفاقا در جامعه ما بیشتر مردسالاری و کلیه سیاست ها در جهت حذف زنان شاغل است. زنان شاغل نه به واسط زن بودن بلکه به واسطه ویژگی های شخصیتی که چه در زن و چه در مرد باشه میتونه باعث پیشرفت بشه خودشون ثابت کردند. ویژگی هایی مثل نظم، صبر، تحمل سختی کار و از همه مهمتر، قابل اعتماد بودن این ویژگی ها ناخودآگاه مدیریت به سمت استخدام این گونه افراد چه زن و چه مرد برده. و افرادی که حالت قلدرمابانه دارند و یک شبه ره صد ساله رو میخواند طی کنند از پروسه استخدام به خصوص در کلینیک های خصوصی حذف میشند. و هرشخصی چه مدیریتی چه کارهای سخت به عهده گرفته براساس لیاقت و سختی که کشیده به اون مرحله رسیده. و من معتقدم در ایران به علت فضای مردانه اش متاسفانه زنان برای اثبات خودشون شاید نیاز به دو برابر تلاش بیشتر نسبت به مردان داشته باشند. که البته روز به روز بهتر میشه.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
سلام و خسته نباشید ممنون از نظرتون دکتر

فمینیسم یک تهدید علیه هر جامعه ای است، بین Feminist و Equality تفاوت های زیادی وجود دارد که متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه های راهبردی مناسب جامعه ایرانی به سمت Feminist میرود، در خانواده ها هم با مشکل گذر از سنتی به مدرن هستیم ولی رفتار ها نه سنتی است و نه مدرن و رویه ای که بیش از 100 سال اینگونه بوده را نمیتوان یک شبه عوض کرد.
زن ها و مردها هیچ وقت شبیه به هم نبودند و تفاوت های زیادی در فیزیولوژی و فیزیکولوژی با هم دارند.
زنان از زبان بدن گرفته تا نحوه حل مساله با مرد ها خیلی تفاوت ها دارند، بحث ضعف و قدرت نیست، زنان در مواقع استرس تصمیماتی میگیرند که وضعیت رو بدتر میکنه و این به خاطر فیزیولوژیشون هست از طرفی مردها هم مشکلات قابل توجه ای دارند
مثالی میزنم، اکثر زن ها از برخورد فرار میکنند ولی در موقعیت های خاص روانی برعکس حالت طبیعی خودشون رفتار میکنند مثلا شبیه پسرها لباس میپوشند و یا تهاجمی رفتار میکنند
مردها برعکس، خیلی تهاجمی هستند و به ندرت از موضع خودشون عقب نشینی میکنند مخصوصا زمانی که کسی تهدید یا به مبارزه بطلبشون
از طرفی هم همون طور که یکی از نظر دهندگان در موردش صحبت کردند بعضی از مردها هم خیلی احساسی عمل میکنند، به هر حال ما حالات هر دو جنس رو به عنوان حالت کارخونه ای در نظر میگیریم
خیلی خلاصه میتونم بگم که مغز انسان ایراد داره و کامل نیست و به وضوح در زمان های عصبانیت عملکرد بد مغز در تصمیم گیری رو مشاهده میکنیم.
دکتر دامپزشک دانشگاه شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
5
1
زن فقط باید کارای خونرو بکنه..جای زنا تو اشپزخونن نه کلینیک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
موقع ازدواج و خواستگاری رفتن که میشه دنبال زن شاغلن که زندگی دوموتوره بچرخه .تو بحثای کاری چون میترسن خانما بخاطر جدیتشون رو دستشون بزنن هی بحثای مردسالاری راه میندازن.جمع کنید این بجثا رو بجای این حرفا یک کم مرد باشید.زورتون میرسه با ما رقابت کنید...خدا روشکر خدا روشکر تو کلینیکام زنا رو دست مردا زدن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
1
حوزه علم و فن جنسیت نمی شناسد. اینکه خانمها یا آقایان علاقه دارند به شخص خودشان برمی گردد. دوران تصمیم سازی های اینچنینی به سر آمده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
0
اگه واقعا کسی میخواد به زندگیش برسه وازدواج کنه و بچه داربشه و به بچه ها و وظایف زناشوییش برسه هیچ اشکالی نداره ولی مشکل از اونجا شروع میشه که خانمها هم میخوان به زندگیشون برسن و هم به کارشون و درهر دو هم موفق باشن .نه این جوری نمیشه ، شتر سواری دولا دولا نمیشه و میشه یک بوم و دو هوا.نه به زندگیشون میرسن و نه به کارشون. نه میتونن مادر خوبی باشن و بچه های خوبی تحویل جامعه بدن و نه از اون طرف هم نه به کارشون میرسن و تمام مسئولیتها رو روی سر همکار های مردشون میریزن. بله هستن زنهای پرتوانی که شاید بتونن هر دو کا رو مدیریت کنن ولی تعدادشون بسیار کمه و اکثریت خانمها بویژه در جامعه ایرانی تنها ژست توانمند بودن رو میگیرین و در عمل کاری نمیتونن از پیش ببرن که هیچ بلکه کلی آدم رو از خودشون بیزار میکنن و باعث نارضایتی بیشتر در جامعه میشن.
کلینیسین دام کوچک
|
Saudi Arabia
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
0
سلام به نظرم علم و فن جنسیت نمی شناسد. مخصوصا کلینیک های دامپزشکی بخش خصوصی که بسیاری از مزایای ادارات دولتی را هم ندارد. اما در شرایط یکسان علمی در اکثر موارد و نه همه موارد برخورد خانم ها در موارد استرس زا و بحرانی بسیار آرام تر و نرمال تر از آقایون هست. این تجربه ای که به شخصه دیدم و صاحبان حیوانات که بعد از سروصدا طرف حسابشون خانوم دامپزشکی بودند. خانم های دامپزشک بهتر میتونند شرایط مدیریت کنند و این به نفع منافع کلینیک های خصوصی هست. صبر و حوصله و دقت و رابطه آرام تری نیز با حیوانات مهاجم از طرف دکترهای دامپزشک خانم هم دیده میشه. که باز تبلیغات بهتری برای کلینیک خصوصی است. البته همانطور که گفتم علم و تجربه حرف اول میزنه.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
سلام و خسته نباشید دکتر
بحث روان شناختی از هر دو جنس صورت "پیش فرض" زنان در تصمیم گیری ضعیف عمل میکنند همانطور هم ما زنان زیادی را در عرصه مدیریتی دیده شده اند که بهتر از مردان هم بوده اند.
دکتر محمد یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
0
سلام و عرض ادب
ضمن تبریک خدمت آقای قلاوند و در ۲ مقاله قبلی خانم صالحی بابت انتخاب سوژه های خوب، هم رسانه ای و هم متفاوت به لحاظ اینکه شاید کمتر مورد بررسی قرارگرفته اند، اینجانب همواره با دقت مطالب شما را خواننده هستم چرا که مشخصا سطح مطالعات نگارنده را خارج از علم دامپزشکی بالا می دانم و این ارتباط سنجی علوم و نگارش مقاله ای چند بعدی در تحلیل را تحسین می کنم و شمارا در زمره نویسندگان استراتژیستی می دانم که در میان دامپزشکان کمتر موجود هست حتی ما با بحران کمبود مدیران استراتژیست هم مواجه ایم.
باری، ذکر چند مورد را خالی از لطف نمیدانم
۱.به نظر حقیر کار تیمی و خلق تیم های که قطعاELiteهم باید باشند در گسترش فعالیت های صنفی رسانه ای و تنویر افکار عمومی موثر تر است.
۲. یک استراتژیست در گام نخست هدفش جذابیت موضوع برای بیان مهم نیست بلکه اهمیت موضوع در چارچوب نظام عملکردی که برای آن استراتژی تهیه شده باید عمل کند، من در نگارش و از صدر تا ذیل مقاله شما یک هماهنگی واحد و منسجم می بینم که مشخص است استراتژی تفهیم موضوع و نگارش صحیح است اما در نگاهی کلان تر انتخاب این سبک موضوعات را بخصوص مقاله حاضر را چندان ضروری برای جامعه دامپزشکی نمیدانم بیشتر ضروری برای بخشی از ایدئولوژی میدانم که هدفش تصمیم سازی برای جامعه است که این به عقیده بنده منافات با پلورالیزم دارد و به نظر حقیر اینکه جامعه با انتخابش به کدام سمت می رود به احدی به جز فرد تصمیم گیرنده مربوط نیست و بگذریم که نیاز به شکافتن موضوع در وقت دیگری است.
لذا برای نویسنده ای استراتژیست اینکه در چه برهه از زمان چه موضوعاتی اهمیت سخن گفتن دارد در انتخاب سوژه بسیار مهم است
۳. دامپزشکی حال حاضر ایران در نگاه حکومتی مینیمالیستی اداره می شود، بنده گذار از وضع کنونی را ارائه نسخه های تحول ماکزیمالیستی نمی دانم و ما step by step باید به سمت تحول حرکت کنیم
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
سلام و خسته نباشید با تشکر از نظرتون دکتر

این مقاله ایرادات زیادی دارد که برای تعمیم اطلاعات خارج با داخل نیازمند به آمار جامع تری هستیم البته استناد من به آمار دانشجویان رزیدنت 2 سال اخیر و اتفاقاتی که با آن رو به رو شده بودم مد نظر قرار گرفته است.
من و چند تن از دوستان فهیم دانشگاهی هنوز کار تیمی را شروع نکردیم و متاسفانه یک سری برنامه های شخصی حتی من را از برنامه دانشگاه عقب گذاشته...

همانطور که خودتان نیز اشاره فرمودید و با تجربه ای که در کلینیک ها و بیمارستان های دامپزشکی پیدا کردم متاسفانه با پدیده بیمارستان ها و کلینیک های زیر پله ای هم رو به رو هستیم که مشکلات زیادی دارند که این مقاله بیشتر جنبه لاکچری در نظر بیشتر خواننده ها پیدا کرده است که موافق هستم، البته اعتقاد دارم بعضی از معضل ها در رده های پایین و بنگاه های اقتصادی که به دست خودمان قابل حل است، عنوان شود تا در مباحث کلی که سنگ بزرگ هستند و زمان تهدید کننده است بپردازیم، با این حال در این مقاله به گوشه ای از نقش HR در دامپزشکی پرداخته شده.


در برنامه مالی که در مقاله عنوان شده، با بومی سازی آن میتوان نسبت به کنترل منابع مالی و انسانی بنگاه های اقتصادی از اتلاف هزینه جلوگیری کرد. با مدیریت صحیح مالی میتوان از ورشکست شدن تجارت خود نیز جلوگیری کنیم.

کتاب های تخیلی مدیریتی رو کنار باید گذاشت. از قدیم گفتند که ره 100 ساله را نمیتوان یک شبه رفت، اگر بخواهیم به مسائلی مانند ماده 19 بپردازیم متاسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از مباحث مطرح شده در جلساتی که برگزار شده نمیتوان تحلیل مناسبی داشته باشیم و از همه جناح ها باید نظر ها را مد نظر داشته باشیم تا منافع جامعه تامین شود ( در نظر داشته باشید که نمیتوان همه را راضی کرد و قرار هم نیست همه راضی باشند ) ، هر چند در بحث مدیریت بحران و پیشگیری از جرم تمهیداتی باید در نظر گرفته شود که اجرای آن با مسائلی رو به رو است که برای تصویب آن زمان خواهد برد...
نظام دامپزشکی هم توانسته با مطرح کردن بعضی از قوانین مسئولین فنی را حمایت کند تا کارفرما حقوق این افراد را تضمین کنند ولی ضعف قانونی در قسمت هایی مزاحمت هایی ایجاد کرده که تقویت بند های آن زمانبر خواهد بود.

ATP28
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
1
1
بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته در حال سوق دادن کشور به جامعه ای فمنیستی و زن سالار هستن. من یک دهه شصتی هستم .در زمانی که ما کنکوردادیم یا باید هر رشته ای که درکنکور قبول میشدیم ثبت نام میکردیم یا باید به سربازی میرفتیم و همین استرس سربازی رفتن، مانع از تمرکز بر درس و قبول شدن در رشته ای خوب میشد. حال آنکه تمام دختران همسن ما فارغ از هر نوع استرسی بهترین رشته ها را قبول شدن. دختران تا هر وقت که به سر کا نروند زیر پوشش بیمه پدر خواهند بود در صورتی که پسران از سن 18 سالگی بیمه شان قطع میشود. نگاه تربیتی در خانواده های ایرانی پسر را حامی و پشتیبان و نان آور می پندارد در صورتی که دختران تا همیشه و تا زمانی که به خانه بخت نرفته اند مهمان خانه پدر هستن و هیچ انتظاری برای نان آوری از آنها نمیرود. ولی پسرها از 18 به بعد باید نان آور باشند، علی رغم نرخ بالای بیکاری در کشور. در هنگام جنگ سپر بلا مردان هستن. سخت ترین مشاعل از جمله کارگری و کار در معدن بدست مردان انجام میشود. حالا هم همان دخترانی که به لطف تبعیض علیه مردان به مشاغل بالا رسیده اند شروع به اعمال نگاه زنانه در محیط کار کرده اند و در بیشتر اوقات کارهای سنگین را به زیر دستان مرد میدهند و به دلیل زن بودن احساس نزدیک تری با همجنسان خود در محیط کار داشته و در تمامی امور به حمایت از همجنسان خود در محیط کاری برخواسته اند . حالا به ما بگویید واقعا جنس مورد تبعیض در این جامعه به ظاهر و به باطن، زن سالار، کدام جنس است؟ که شب و روز در رسانه و تریبون ها فغان از پایمال شدن حقوق زنان است. کار به جایی رسیده که برخی مردان هم در حمایت از حقوق زنان گریبان چاک می دهند. این حمایتها تنها پیله ای است که به دور مردان تنیده می شود و روز به روز اوضاع برای مردان در اجتماع بدتر خواهد شد. عاقبت این کارها چیزی جز بدست گرفتن مشاغل پایین تر برای مردان و همیشه زیردست مدیران زن بودن و تحمل محیطهایی که صرفا نگاه زنان در آنها حاکم است ،نیست. کاهش ازدواج، اختلاف طبقاتی ( مردانی با در آمد و سطح سواد پایین و زنانی با درآمد بالا و سطح سواد بالاتر از همسرانشان) و درنتیجه افزایش آمار طلاق. نارضایتی شغلی و بسیاری از مشکلات دیگر ارمفان نگاه فمنیستی و ترویج آن در جامعه است. شرم باد بر کسانی که پیشرفته بودن کشوری را در فمنیست بودن و زن سالار بودن آن جامعه می دانند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
3
0
خوب بلدید با گذاشتن یک مقاله جنسیتی همه رو به جون هم بیندازید.خخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
1
نظر آقایان مجرد خطا داره. تا زمانی که زن نگرفتین و زنتون کار نکنه نمی تونین نظر بدین!
مسئول فنی بهداشتی در اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
0
1
باسلام واحترام ، ذکر چند نکته را در راستای تکمیل نظرات دوستان مفید می بینم:
1.کارکردن حق مسلم همه ی افراد ، صرف نظر از جنسیت است.
2.باتوجه به اهمیت نقش خانواده ، این واحد اجتماعی بااهمیت ترین واحد اجتماع است و باید همه ی تصمیم ها در جهت تقویت آن باشد.
3.نظر به اینکه در ساختار خانواده ، فرد مذکر مسئولیت اصلی را در جهت تامین رفاه عهده دار است ، الویت با اشتغال آقایان است البته به شرط داشتن صلاحیت.
4.البته معضل قابل توجه در این راستا، اشتغال همکاران خانم و یا حتی آقایان مجرد با حقوق پائین تر از حد متعارف و طبیعتا حذف گزینه های کاندید اشتغال با مبالغ بالاتر است.
5.یک اراده ی قوی در جهت تسهیل و ترغیب به ازدواج در کنار آموزش مهارت های ارتباط جهت افزایش آمار ازدواج بسیار مفید خواهد بود.
6.یک فرد که سنش از سن ازدواج بگذرد دیگر نگرش و توقعاتش به واسطه ی تحصیلات و کمال گرایی ، شکل دیگری پیدا می کند.
7.امیدوارم تحصیلات و اشتغال عامل هموارسازی مشکلات و افزایش سطح معرفت ما شود نه باعث افزایش سن ازدواج و یا تجردقطعی.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
سپاسگزارم جناب دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
0
0
سلام
در فیلم محمد رسول الله وقتی عده ای از مسلمانان به حبشه مهاجرت نمودند و کفار در تعقیب انها بودند در حضور نجاشی پادشاه حبشه دیالوگ جالبی اتفاق افتاد که ذکر ان خالی از لطف نیست."یکی از کفار شروع به بد دهنی نسبت به زنان کرد و در پاسخ او جعفر ابن ابی طالب گفت :ای عمر لااقل به رحمی که از ان زاده شده ای احترام بگذار"
درود به همه زنانی که پا به پای مردان وحتی بعضا جلوتر از مردان کار وتلاش میکنند.
روز زن و مادر بر همگی سما مبارک.
نظر شما
ادامه