کد خبر: ۳۲۲۲۸
 

همزمان با سومین از روز هفته پدافند غیرعامل، طرح مطالعه مقطعی بروسلوز دام روستایی و عشایری و اثربخشی واکسن هاری در استان خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، معاون سلامت این اداره کل با اعلام این خبر اظهار داشت: در این طرح تعداد 196 واحد روستایی با جمعیت بالای 100 راس گوسفند و حداقل 10 راس گاو از 28 شهرستان استان بصورت کاملاً تصادفی توسط سازمان دامپزشکی انتخاب شده و در مجموع تعداد 6393 راس گاو و 19600 راس گوسفند و بز ماده و تعداد 60 یا 100 قلاده سگ مورد خونگیری قرار می گیرند.

«دکتر محمد رشتی باف» اعلام داشت: در این عملیات، از هر واحد روستایی 100 راس گوسفند بالای 18 ماه که حداقل در 12 ماه اخیر واکسن بروسلوز (تب مالت) دریافت نکرده باشد و از هر واحد روستایی بسته به تعداد گاو از حداقل 10 راس و حداکثر 40 راس گاو (نر و ماده) بالای یک سال خونگیری می شود.

وی در زمینه نحوه اجرای عملیات اثربخشی واکسن هاری نیز خاطرنشان ساخت: از 10 درصد این روستاها که حداقل تعداد سگ در این روستاها 10 قلاده باشد را انتخاب کرده و 3 تا 5 سگ که حداقل 3 ماه و حداکثر 2 سال از تاریخ مایه کوبی آنها گذشته باشد، مورد خونگیری قرار گرفته و پس از ثبت مشخصات سگ ها در فرم های مربوط، سرم آنها تهیه و به همراه سایر سرم ها به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ارسال می گردد.

رشتی باف گفت: در این طرح ضمن بررسی میزان شیوع بروسلوز دامی، میزان آلودگی انسانی به تب مالت در این استان و کل کشور بررسی گردیده و اطلاعات اخذ شده از جمعیت انسانی، توسط همکاران مراکز بهداشت شهرستان های مربوط در فرم های مخصوص ثبت می گردد.

وی یادآور شد: نمونه های سرم جمع آوری شده در استان پس از ارسال به تهران در بانک واکسن سازمان بمدت 2 سال جهت انجام مطالعات سایر بیماری ها ی اولویت دار سازمان دامپزشکی کشور به روش دیده وری فعال موازی parallel active surveillance) ) مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

رشتی باف یادآور شد: جهت برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت کشوری در رابطه با مبارزه با بروسلوز که کنترلی و یا به شکل ریشه کنی اجرا گردد، سازمان دامپزشکی کشور اقدام به اجرای طرح مطالعاتی مقطعی بروسلوز نموده است و موازی با این مطالعه، مهم کشوری اثربخشی واکسن هاری در سگ های صاحبدار روستایی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما
ادامه