کد خبر: ۳۲۲۰۸
 

طی ماه­های مرداد و شهریور امسال، پناهگاه حیات­ وحش نایبندان طبس در استان خراسان جنوبی دوربین­ گذاری و تصاویر زیبایی از تنوع زیستی این منطقه ثبت شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از انجمن یوزپلنگ ایرانی، در ادامه فاز سوم برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی، دوربین­ های تله­ای بیش از ۵۰ هزار تصویر از حیات وحش این منطقه ثبت کردند. در این بین می‌توان به گوشتخوارانی همچون یوزپلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه شنی و شغال اشاره کرد. همچنین گیاهخواران منطقه شامل کل و بز، قوچ و میش و جبیر در دسته­ های پر جمعیت تصویربرداری شدند و از انواع پرندگان و جوندگان هم تصاویری به دست آمد.

نکته قابل توجه این است که بخش­های شمالی و مرکزی این پناهگاه ۱/۵ میلیون هکتاری، با تعداد قابل توجهی دوربین تله­ای، برای نخستین بار به شکلی سیستماتیک پایش و ارزیابی شد. با وجود اینکه تصویری از یوزپلنگ در این بخش­ها ثبت نشد، اما نتایج به دست آمده بسیار رضایت بخش بوده و نشان دهنده یکپارچگی زیستگاه به لحاظ منابع و امنیت است. درواقع در بخش­های مرکزی و شمالی نایبندان، به جز یوزپلنگ، تمام گونه­ های جانوری که در بخش جنوبی ثبت شده اند، حضور دارند.

لازم به ذکر است که تحلیل و شناسایی تصاویر یوزپلنگ در نایبندان، توسط تیم پایش انجمن یوزپلنگ در حال انجام است و طی روزهای آینده نتیجه تعداد و جنسیت یوزپلنگ­ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

پایش جمعیت یوزپلنگ در پناهگاه حیات­وحش نایبندان، با همکاری اداره کل محیط زیست استان خراسان جنوبی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و موسسه کاوشگران حیات­وحش پارت انجام گرفت.

در انتها لازم می­دانیم که از اداره محیط زیست شهرستان طبس، پاسگاه نیروی انتظامی نایبند و محیط بانان منطقه نایبندان سپاسگزاری کنیم که طی این برنامه، با گشت و کنترل و اقدامات مقتضی، امنیت و عملکرد صحیح دوربین­ها را تامین کردند.

 
 
برچسب ها: عکس، حیات وحش،
نظر شما
ادامه