کد خبر: ۳۲۱۷۰
 

جلسه مشترک متخصصین بیماریهای طیور استان با کارشناسان اداره کل دامپزشکی در راستای ارائه برنامه راهبردی پیشگیری از بروز بیماریهای طیور تشکیل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، در جلسه مشترکی که روز گذشته با حضور سه تن از دامپزشکان فعال در زمینه بهداشت و بیماریهای و طیور و مدیران دامپزشکی قزوین برگزار شد، آخرین وضعیت بیماریهای طیور در سطح کشور و راهکارهای مقابله با شیوع بیماری در جمعیت طیور استان بررسی شد.

«دکتر سید بهمن نقیبی» مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در ابتدای این جلسه ارتقاء سطح آگاهی مرغداران، ارتباط دامپزشکی با دهیاران و اعضای شورای روستاها، رعایت دقیق اصول امنیت زیستی و همکاری و اطلاع رسانی دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی را از مهمترین عوامل پیشگیری از شیوع بیماریهای طیور در استان دانست و بر ادامه این روند تاکید کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: بررسی مقایسه ای اقدامات صورت گرفته در مرغداری های صنعتی استان در قالب بازدید، نمونه برداری و انجام آزمایشهای مختلف تشخیص بیماریهای طیور، بیانگر آن است که در شش ماهه اول سال 95 تعداد 36 هزار و 31 مورد بازدید از مزارع پرورش طیور صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 94 از رشد 7.2 درصدی برخوردار بوده است.

«دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی» ابراز امیدواری کرد: اداره کل دامپزشکی استان قزوین با در دست داشتن آخرین وضعیت سلامت گله های طیور و منطبق با سیاست های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور می تواندگام های محکمتری در ارتباط با کنترل و پیشگیری از بیماریهای های طیور بردارد.

دکتر حمیدی تصریح کرد: بروز بیماری در طیور علاوه بر آنکه ممکن است با خسارات اقتصادی بسیار زیادی در صنعت مرغداری استان همراه باشد، به دلیل مشترک بودن تعدادی از بیماری ها بین انسان و طیور از جنبه بهداشت عمومی و سلامت جامعه انسانی نیز حائز اهمیت زیادی است.

دکتر حمیدی در پایان با ذکر مواردی از توانمندی های آزمایشگاهی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در زمینه پایش مولکولی بیماری های طیور از طریق دستگاه real time PCR، از مسئولین فنی – بهداشتی و نیز مدیریت واحدها درخواست کرد به محض مشاهده تلفات غیر متعارف در واحدهای پرورش طیور، موضوع را از طریق سامانه پیامکی 50001512 و یا شماره 4 رقمی 1512به اداره کل دامپزشکی استان قزوین گزارش نمایند.

 
 
نظر شما
ادامه