کد خبر: ۳۱۹۱۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:
«غلامرضا کاتب» افزود: دامپزشکی نیازمند یک نقشه‌راه جامع است تا بتواند به قطب خاورمیانه در این عرصه تبدیل شود ...
 
 

حکیم مهر - عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه نظام دامپزشکی نیازمند نقشه‌راه جامع است تا بتواند به قطب خاورمیانه در این عرصه تبدیل شود، گفت: رسالت بسیار سنگینی در کشور در زمینه دامپزشکی وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، «غلامرضا کاتب» امروز (چهارشنبه، 14 مهرماه) در همایش روز ملی دامپزشکی در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما گفت: ظرفیت بسیار بالایی در نظام دامپزشکی کشور وجود دارد و این در حالی است که 25 الی 29 هزار دامپزشک فارغ‌التحصیل در این عرصه داریم که 2 هزار نفر آن در بخش اداری دامپزشکی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: این ظرفیت نیروی انسانی هم می‌تواند بزرگ‌ترین افتخار و سرمایه ملی ما به شمار آید و هم می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین چالش کشور شود، اما این موضوع باید مد نظر قرار گیرد که این ظرفیت را تبدیل به یک ظرفیت ملی تاثیرگذار در اقتصاد کشور کنیم، بدیهی است که بخشی از آن به سیاستگذاران نظام در بخش نظام دامپزشکی مربوط می‌شود.

کاتب افزود: ما در مجلس شورای اسلامی در حوزه تصمیم‌گیری مسئولیت داریم، دولت نیز در راستای فعالیت خود در این عرصه مسئولیتی دارد و این در حالی است که رئیس دامپزشکی نیز به جهت اینکه درگیر گروه‌های موثر در این عرصه درکشور است، رسالت سنگینی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: ما اگر بگوییم ایران اسلامی می‌تواند به عنوان قطب دامپزشکی خاورمیانه مطرح شود حرف نادرستی نزده‌ایم اما به شرطی که اراده در این راستا وجود داشته باشد و این در حالی است که ما در بحث توسعه صادرات در تمام بخش‌ها باید سرآمد دنیا باشیم، که امروزه نیستیم.

کاتب تصریح کرد: ما می‌توانیم در بخش لبنی، دامی و حتی صادرات نیروی انسانی در بخش دامپزشکی مثمرثمر عمل کنیم و از همین رو با توجه به ظرفیت تولید داروهای دامی در کشور ما می‌توانیم در صادرات این نوع از داروها نیز گام‌های اساسی برداریم.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم دامپزشکی ما 6 برابر دانشگاه‌های علوم دامپزشکی در برزیل، فرانسه و بسیاری از کشورهای پیشرفته است بنابراین این امر نشان می‌دهد ظرفیت دامپزشکی ما تا چه حد بالاست.

کاتب تصریح کرد: رسالت بسیار سنگینی در کشور در زمینه دامپزشکی وجود دارد از جمله مواردی همچون قرنطینه و بهداشت دام، اما با در نظر گرفتن این مسئولیت‌های سنگین ما باید در بحث بین‌المللی نیز بهینه کار کنیم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس افزود: کشور آلمان 12 سال پیش نزدیک به 30 میلیارد دلار فقط صادرات در بخش دامی و لبنی داشته است؛ مگر ظرفیت و وسعت کشور آلمان به چه میزان بود که این میزان صادرات داشته است؟

وی ادامه داد: آیا ما نمی‌توانیم بالاتر از صادرات مواد نفتی که در دنیا داریم صادرات محصولات دامی و لبنی داشته باشیم، زیرا ما در بخش تولید و صادرات محصولات لبنی وضعیت بسیار مناسبی داریم.

کاتب افزود: بالاترین چالش نرخ مرغ این است که ما نمی‌توانیم بالانس مناسبی در راستای تولید بالای مرغ در کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: بالاترین نقش را دامپزشکی در زمینه صادرات دارد، اگر یک نقشه جامع دامپزشکی در بخش صادرات را در این عرصه طراحی کنیم؛ البته بحث سامانه الکترونیک که شروع شده است ان‌شاءالله که به نتیجه نهایی برسد، زیرا ما می‌توانیم در راستای توسعه صادراتی به موفقیت‌های مناسبی برسیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: با توجه به میزان تولیدی که در عرصه تولیدات دامی داریم، اما متاسفانه عرضه مناسبی در بازار شکل نمی‌گیرد و این امر موجب می‌شود غالباً تولیدکننده متضرر شود.

وی ادامه داد: امروزه هیچ نقطه‌ای در دنیا به اندازه ما در بخش علمی، تحقیقاتی، تربیت نیروی انسانی در بخش دامپزشکی رشد نکرده است، بنابراین نتیجه می‌گیریم شرایط تولید، صادرات، توسعه برای ما در این عرصه مهیا است و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا این صنعت را مورد حمایت قرار می‌دهد.

کاتب با بیان اینکه نظام دامپزشکی نیازمند یک نقشه‌راه جامع است تا بتواند به قطب خاورمیانه در این عرصه تبدیل شود، گفت: در افق 20 ساله نظام و در نگاه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تامین امنیت غذایی کشور با تکیه بر تولید داخلی یکی از رسالت‌های بسیار سنگینی است که امروزه بر دوش شماست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: نباید در بخش درآمدزایی کشور همیشه نگاه به منابع ذخیره نفتی در کشور داشته باشیم که در زمینه اقتصاد برای ما آسیب رسان بوده است زیرا ظرفیت علمی و نیروی انسانی کشور ما به ویژه در دامپزشکی سرآمد دنیا است.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
2
دقیقا و متاسفانه افرادی از این پتانسیل نه تنها نمیتوانند به درستی استفاده کنند، در حال از بین بردن منابع موجود نیز هستند
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
0
دانشکده های ما 6برابر از فرانسه و برزیل پیشرفته ترن؟!
شاید ما ندیدیم...
مثلا دانشکده لیون 6برابر از دانشکده ....... ضعیف تره؟!
شاید
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
منظور از پیشرفته بودن آیا تولید علم است یا امکانات ؟
البته در فرانسه برنامه های آموزشکی دانشکده های دامپزشکی با هم متفاوت است که باید ریشه حرف ایشان را پیگیری کنیم بعد قضاوت
دامپزشک
|
Finland
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
دقت کنید: تعداد دانشکده ها نسبت به کشورهای پیشرفته منظور است.
«دانشگاه علوم دامپزشکی ما 6 برابر دانشگاه‌های علوم دامپزشکی در برزیل، فرانسه و بسیاری از کشورهای پیشرفته است»
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
بله البته تعداد کشوری همانند برزیل تعداد دانشکده های بیش از ایران می باشد چرا که بعضی از دانشکده های برزیل شعبه های خارج از کشور خود نیز دارا می باشند.
به همین خاطر باید گفت که یک سری از اطلاعات ناقص ترجمه شده است.
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
2
صحبتهای ایشان منطقی و مستدل است، توجه به وظایف نظام دامپزشکی و مجلس بسیار کلیدی است. ایشان نقش عمده ای در بحث بودجه سازمان دامپزشکی و اخذ مجوز استخدامی داشته اند و کمک شایانی در جایگاه نمایندگی به دامپزشکی داشته اند.
نظر شما
ادامه