کد خبر: ۳۱۹۱۲
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از افتتاح بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی طیور کشور در اردبیل در ایام دهه فجر خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر صادق صالحی» از افتتاح بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی طیور کشور در اردبیل در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر است یکی از مجموعه‌های بزرگ صادرکننده مرغ و طیور استان شود.

وی همچنین از آغاز فاز جدید واکسیناسیون دام سنگین از ۲۴ شهریورماه خبر داد و افزود: در صورت همکاری نکردن دامداران در واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب‌برفکی، شاهد شیوع گسترده تب‌برفکی در استان اردبیل خواهیم بود .

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: به‌علت دریافت هزینه در واکسیناسیون دام سنگین استقبال از سوی دامداران ضعیف شده بطوری‌که این بی‌توجهی در ماه‌های آینده احتمال درگیری بیماری را خواهد داشت.

صالحی خاطرنشان کرد: از پارسال در سطح استان برای پیشگیری از تب‌برفکی اقدامات مناسبی در استان انجام شده و در بحث دپو واکسن مورد نیاز استان نیز اقدامات خوبی شده بود که توانستیم تا حدودی جلوی خسارت را بگیریم.

وی با بیان این‌که کمبود واکسن علت اصلی شیوع تب‌برفکی در منطقه بود، تصریح کرد: با تلاش‌های دامپزشکی در سطح استان توانستیم با شناسایی کانون‌های بیماری در حد توان مقابله کنیم، بطوری‌که اگر اقدامات کنترلی انجام نمی‌شد نیمی از جمعیت دامی استان گرفتار تب‌برفکی می‌شدند .

به گفته صالحی، با اقدامات کنترلی صورت گرفته در زمان کوچ عشایر باعث شد حتی شاهد یک مورد تلفات دام نباشیم.

وی یادآور شد: استان اردبیل نیازمند ۲۵۰ هزار دوز واکسن دام سنگین و دو میلیون و۵۰۰ هزار دوز واکسن دام سبک است، بطوری‌که واکسن دام سبک چون تولید داخلی است به‌صورت رایگان عرضه می‌شود، در حالی واکسن دام سنگین وارداتی بوده و برای هر رأس دام ۳۰ هزار ریال دریافت می‌شود امیدواریم با تأمین اعتبار لازم بتوانیم به‌صورت رایگان توزیع کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه از کشف و ضبط ۸۸ تن فرآورده‌های گوشتی فاسد و تاریخ مصرف گذشته خبر داد و گفت:‌ در ۶ ماهه امسال در قالب اکیپ‌های بازرسی مشترک و تکی کشف و ضبط صورت گرفته بطوری‌که در مجموع ۱۸۳ مورد پرونده تخلفاتی را در این زمینه به دادگاه‌ها و مراجع قضایی معرفی شده است.

به گفته صالحی، در شش ماهه نخست سال ۴۰ هزار بازدید از مراکز مختلف انجام شده و با حساس شدن مراجع قضایی، تعزیرات، بهداشت و دامپزشکی روند کاهشی را در وضعیت تخلفات احتمالی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در بازدیدهای میدانی رستوران‌ها و کبابی‌ها نیز که پیش از این در حوزه اختیارات بهداشت بود، در اکیپ‌های مشترک یا مجزا با همکاری دامپزشکی انجام می‌شود .

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه با بیان این‌که مرگ ماهیان در سد یامچی مشکلی در سلامت آب شرب اردبیل به وجود نیاورده است، گفت: با توجه به کاهش سطح آب سد یامچی و به حداقل رسیدن آب در مخزن سد و بالا بودن آمار ماهیان کراس و افزایش زاد و ولد آن‌ها کاهش اکسیژن در سطح آب بوجود آمده و باعث شده ماهیان برای زنده ماندن به لجن‌ها هجوم برده و بر اثر آلوده شدن به باکتری‌های لجن‌ها تلفات زیادی بوجود بیاید.

وی با انتقاد از برخی رسانه‌ها و افراد که در فضاهای موجبات نگرانی‌ مردم را فراهم کرده بودند، یادآور شد: ما به‌صورت مستند نتیجه بررسی‌ها و گزارش نهایی از این حادثه را اعلام می‌کنیم تا مردم به‌صورت دقیق در جریان این موضوع قرار گیرند.

 
 
نظر شما
ادامه