کد خبر: ۳۱۹۰۱
باغ وحش حیوانات و محیط زیست
 

دبیر انجمن حمایت از حیوانات مشهد گفت: باغ‌وحش‌های ایران هیچ هدف مشخصی ندارند نه موجود زنده در داخل آن به راحتی زندگی می‌کند و نه موجبات هیجان بازدیدکنندگان را فراهم می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سعید ضمیری» با بیان اینکه در دنیا دو فلسفه برای ایجاد باغ‌وحش وجود دارد، اظهار کرد: یک نوع از باغ‌وحش‌ها با هدف نگهداری و رسیدگی به گونه‌های نادر و در حال انقراض ایجاد و نوع دیگر نیز برای ایجاد هیجان در بازدیدکنندگان فعالیت می‌کنند، اما باغ‌وحش‌های ایران هیچ هدف و فلسفه مشخصی ندارند نه موجود زنده در داخل آن به راحتی زندگی می‌کند و نه موجبات هیجان بازدیدکنندگان را فراهم می‌کند .

وی ادامه داد: بارها گزارش‌هایی از تخلفات مختلف باغ‌وحش‌ها مانند کوچکی و بوی نامطبوع قفس‌ها دریافت کرده و حتی فیلم‌هایی از سیگار و زباله دادن به حیوانات از همین باغ وحش وکیل‌آباد دریافت کرده‌ایم.

ضمیری با بیان اینکه طبق اصول جهانی تک‌تک موارد نگهداری از حیوانات در باغ‌وحش‌ها تعریف و استانداردسازی شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر انتظار رسیدن به استانداردهای جهانی شاید ایده‌آل‌گرایی باشد، اما حداقل خواسته ما رعایت ساده‌ترین اصول نگهداری حیوانات نظیر رعایت ابعاد قفس، میزان نوردهی، مقدار غذای دریافتی، فاصله انسان‌ها از حیوان، فصل جفت‌گیری و... است؛ این کف خواسته ماست که به راحتی قابل انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در نفس عمل، ایجاد قفس برای حیوان در باغ‌وحش‌ درحکم زندان برای یک موجود زنده است که هم از نظر اخلاقی محکوم است، هم از نظر محیط زیستی و اکوسیستمی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد

دبیر انجمن حمایت از حیوانات مشهد با اشاره به اینکه در ایران باغ‌وحش‌ها تحت نظارت مستقیم دامپزشکی نیستند و دامپزشک متخصص به صورت مستمر در باغ‌وحش حضور ندارد، افزود: نه تنها در باغ‌وحش‌ها بلکه در باغ‌های پرندگان نیز این مشکل وجود دارد و تنها زمانی که به مشکل می‌خورند به دامپزشک مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: باغ‌وحش ها مجوزهایشان را از طریق محیط زیست و سازمان‌های دیگر دریافت می‌کنند، اما هیچ‌وقت به راحتی حیوان و نیازهای آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود، بر این اساس ما از نظر برخورد انجمنی کلا با وجود و حضور باغ‌وحش‌ها مخالفیم مگر اینکه تمام استانداردهای جهانی را رعایت کنند که این کار در حال حاضر غیر ممکن به نظر می‌رسد.

ضمیری با بیان اینکه ما از سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی واقعا همکاری می‌خواهیم، گفت: واقعیت این است که سازمان‌ها و دستگاه‌ها تا کنون همکاری لازم را با ما نداشته‌اند، ما دوست داریم با ایجاد یک فضای تعامل بتوانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم و با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها فضای بهتری برای حیوانات بسازیم.

دبیر انجمن حمایت از حیوانات مشهد با اشاره به اینکه امروزه در ایران سیرک‌های بدون حیوان داریم، گفت: با تلاش‌های بسیار توانستیم به نقطه‌ای برسیم که درون سیرک‌ها حیوان وجود نداشته باشد، امیدواریم در بحث باغ‌وحش‌ها نیز روزی به جایی برسیم که برای دیدن حیوانات ما به حیات‌وحش آنان برویم نه اینکه برای خوش‌گذرانی یک ساعته خود موجودات را سالیان دراز در این شرایط نگهداری کنیم.

وی اضافه کرد: امیدوارم روزی این فرهنگ ایجاد شود که هر موجود زنده در حیات‌وحش مانند یک درخت است که اگر آن را قطع کنیم روی مجموع محیط زیست و نسل‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود؛ هر موجود زنده هم شناسنامه طبیعت است و اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای به آن وارد شود نسل‌های آینده دچار مشکل خواهند شد.

 
 
نظر شما
ادامه