کد خبر: ۳۱۸۵۷
 
 

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت گفت: میزان ابتلا به بیماری تب مالت که از بیماری های مشترک انسان و دام است در سالهای اخیر در کشور افزایش یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا شیرزادی» روز شنبه در هفدهمین گردهمایی سالانه کشوری کارشناسان بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام در سرعین افزود: بیشترین آمار مبتلایان به تب مالت در استانهای لرستان، کردستان، کرمانشاه و همدان گزارش شده است.

وی، جمع شدن فضولات حیوانی در روستاها، کشتار و عرضه غیربهداشتی دام، نزدیک بودن محل زندگی انسان و دام و استفاده از لبنیات سنتی و غیر پاستوریزه را از عوامل شیوع بیماری تب مالت در کشور عنوان کرد.

شیرزادی اضافه کرد: ناکافی بودن اقدامات کنترلی بیماری در دام، ضعف هماهنگی بین بخشی، توسعه صنایع دامپروری بدون استفاده از روش های علمی و مدرن و گسترش عادت های غذایی غیرصحیح از دیگر عوامل اصلی افزایش تب مالت در کشور است.

وی بهبود وضعیت جایگاه نگهداری دام ،رعایت نکات بهداشتی از سوی دامداران وآگاه نمودن آنان را در جلوگیری از این نوع بیماری موثر دانست وگفت: تقویت هماهنگی بین بخشی و آموزش از جمله راهکار های مهم و اساسی در کنترل این بیمارها می باشد.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع بیماری سالک در برخی مناطق کشور نیز گفت: کانون بیماری سالک بیشتر در روستاهاست، مخزن بیماری سالک در موش های صحرایی و بیابانی است و پشه خاکی و انگل هایی که از موش ها خونخواری می کنند در خونخواری دوباره از انسان موجب انتقال بیماری سالک به انسان می شود.

شیرزادی افزود: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا، ناکافی بودن اقدامات بهداشتی، جمع شدن زباله ها و نخاله های ساختمانی، تغییرات زیست محیطی و ناکافی بودن آگاهی مردم در مورد بیماری سالک از جمله عوامل دیگر شیوع بیماری سالک است.

وی همچنین افزایش بیماری سیاه زخم در برخی استانها را نگران کننده دانست و افزود: آمار سیاه زخم در سال 89 به میزان 106 مورد گزارش شده بود که این آمار در سالهای اخیر به 219 مورد رسیده و از این جهت استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خراسان شمالی وخراسان رضوی بیشترین آمار را در کشور دارا هستند و دلیل افزایش آن نیز تغییر سیاست دامپزشکی در خصوص واکسیناسیون دام می باشد.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، حیوان گزیدگی را از جمله بیماریهای مشترک انسان و دام عنوان کرد و گفت: بیش از 162 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور گزارش شده که تقریبا در اکثر استانها اتفاق می افتد و 80 درصد آنها از طریق سگ روی می دهد.

شیرزادی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز گفت: شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان های ساحلی کشور بیشتر است و به دلیل کشتار غیرمجاز و غیربهداشتی دام ها به وجود می آید.

وی اضافه کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق کنه بین دام ها منتقل می شود و با توجه به فعالیت کنه ها در فصل گرم، این موجودات می توانند ویروس را مستقیم و یا از طریق دامی که به صورت غیربهداشتی کشتار شود به انسان انتقال دهند.

هفدهمین گردهمایی سالانه کشوری کارشناسان بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام به مدت یک روز در سرعین در 27 کیلومتری اردبیل برگزار شد.
 
 
نظر شما
ادامه