کد خبر: ۳۱۸۱۵
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: طبق آمارها در فرانسه فقط چهار دانشکده دامپزشکی فعال است و در رومانی سالیانه 250 فارغ التحصیل دوره دکترای دامپزشکی وجود دارد ...
http://hakimemehr.ir/files/fa/news/1395/7/8/3057_324.jpg

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیوند دانشگاه ها و دانشکده های دامپزشکی با این سازمان و صنعت دام طیور و آبزیان به ارتقای افزایش بهره وری، تامین امنیت غذایی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی منجر می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی خلج» شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک مدیران کل دامپزشکی استان ها با رییسان دانشکده های دامپزشکی کشور افزود: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید علم محور، علمگرا و درونزا بود و از سرمایه های ملی و ظرفیت های علمی کشور استفاده کرد؛ بنابراین به ساختاری جدید برای ارتباط بین دانشگاه، سازمان دامپزشکی و صنعت دام، طیور و آبزیان نیاز است تا این روابط مستحکم شود.

وی اضافه کرد: براساس ساختار جدیدی که مدل های اولیه آن از یک ماه آینده اجرا می شود، مدیران کل دامپزشکی استان ها و رییسان دانشکده های دامپزشکی در زمینه های علمی و اجرایی همکاری می کنند و دانشگاه های دامپزشکی و سازمان از ظرفیت بکدیگر بهره مند می شوند تا اقدام های سازمان دامپزشکی علم محور شود.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، در این طرح گروه های اعزامی برای کنترل بیماری شامل کارشناسان و دکترهای دامپزشکی این سازمان و استادان و دانشجویان دوره دکترا و دکترای عمومی خواهند بود.

وی اضافه کرد: در واقع دانشجویان دکترا و عمومی دامپزشکی ما می توانند با کمک سازمان های دامپزشکی استان ها به عرصه های کنترل بیماری دام، طیور آبزیان، زنبور عسل، کشتارگاه ها، صیدگاه ها، کارخانه های خوراک دام، مرکزهای بسته بندی و... وارد شوند که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است.

خلج به کمبود اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح باید در موارد خاص که به تحقیقات و پژوهش های کاربردی و صحرایی نیاز است صنعت، تشکل ها و اتحادیه و بخش سرمایه گذار از لحاظ هزینه ای کمک برسانند.

به گفته وی، خانواده دامپزشکی کشور سالیانه 25 درصد سودآوری برای بخش صنعت دام، طیور و آبزیان دارد.

سالیانه 1200 نفر دکترای دامپزشکی مازاد بر نیاز کشور فارغ التحصیل می شوند

خلج گفت: اکنون در کشور سالیانه یک هزار و 700 دکترای دامپزشکی فارغ التحصیل می شود؛ درحالی که نیاز ما حداکثر 500 نفر است.

به گفته وی، طبق آمارها در فرانسه فقط چهار دانشکده دامپزشکی فعال است و در رومانی سالیانه 250 فارغ التحصیل دوره دکترای دامپزشکی وجود دارد.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، هر چقدر شمار فارغ التحصیلان رشته های دامپزشکی افزایش یابد افزون بر کاهش کیفیت کار، بی انگیزگی نیز ایجاد می کند.

وی اعلام کرد دانشگاه ها، سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی محدود کردن دانشگاه های دامپزشکی را خواستارند و براساس مکاتبات وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم طبق ماده 21 بهره وری بخش کشاورزی تلاش داریم دستکم شمار دانشگاه های دامپزشکی افزایش پیدا نکند.

وی گفت: انسان، محور توسعه است بنابراین باید بهداشت دامی و دیگر وظایف را در سطح گسترده و متنوع به خوبی اعمال کنیم و فارغ التحصیلانی داشته باشیم که نیازهای آتی کشور را در این عرصه تامین کنند؛ یعنی فارغ التحصیل دامپزشکی ما افزون بر دانش تئوریک در عرصه کاربردی نیز توانایی های لازم را داشته باشد.

به گزارش ایرنا، نشست مشترک مدیران کل دامپزشکی استان ها با رییسان دانشگاه های دامپزشکی کشور شامگاه چهارشنبه با حضور رییس سازمان دامپزشکی کل کشور، رییس دانشکده دامپزشکی تهران، رییسان 12 دانشکده دامپزشکی و سه دانشکده پیرادامپزشکی دولتی و مدیران دامپزشکی استان ها برگزار شد.

در روزشمار هفته دامپزشکی که از هشتم مهرماه آغاز شده، پنجشنبه روز دامپزشکی، اخلاق حرفه ای و حقوق حیوانات نامگذاری شده است.

جمعه «دامپزشکی، اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات»، شنبه «دامپزشکی، پژوهش و نوآوری برپایه تفکر جهان واحد سلامت» و یکشنبه «دامپزشکی، سلامت غذا از مزرعه تا سفره» نام دارند. دوشنبه «دامپزشکی، آموزش، کارآفرینی و اشتغال پایدار»، سه شنبه «دامپزشکی، توسعه خدمات در مناطق روستایی و عشایری» و چهارشنبه «دامپزشکی، سلامت و توسعه پایدار» نامگذاری شده است.



انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
یعقوبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
2
3
باسلام
از مسئولان حکیم مهر خواهشمندم از سایر رده های دامپزشکی وخدمات انها نیز نام برده شود، یک دامپزشک عمومی از تظر اکادمیک هم پایه کارشناشی ارشد دامپزشکی، ایادجایگاه این دو یکیست؟!!هر مجمعی ،همایشی میشود فقط دکتر های دامپزشک، اوقعا این تبعیض تا کی ادامه دارد؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
2
3
با سلام و عرض ادب
اول اینکه مدرک dvmدکتری عمومی دامپزشکیست
و در ثانی همان طور که یک پزشک جایگاه متفاوت با کارشناس ارشد بهداشت دارد دامپزشک هم جایگاه متفاوتی دارد. البته این به معنی این نیست که شاید راه ها ارزشمند نیستند بلکه باید درموردشان در جایگاه خودشان بحث و نقد شوند و نه در جایگاه قیاس با دامپزشکان...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
2
5
یک دامپزشک 230واحد درس را پاس میکند و یک کارشناس ارشد 170واحد پس معادل هم نیستن بنظرم
دکتر قاسمی
|
Finland
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
6
شعار ندین خواهشا . همین امسال چند تا دانشکده دامپزشکی دانشگاه ازاد اضافه کرد مثل سبزوار و رشت و قائمشهر و.... دانشگاه ازاد واقعا ازاده یکی نمیگه اخه سرمایه جوان کشورو کجای دنیا اینجوری راحت به باد فنا میدن که دانشگاه ازاد داره با پذیرش های کیلوییش اینکارو میکنه یعنی واقعا یکی با وجدان پیدا نمیشه که جلوی این ..........هارو بگیره ؟ رویایت را ازاد انتخاب کن؟؟؟؟ بهتره مسئولین دانشگاه ازاد میگفتن جوانیت را ازاد فنا کن و جیب مارا ازاد پر کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
1
باید خیلی محکم نظام اعلام کنه به فارغ التیحصیل های آزاد شماره نظام داده نمیشه( واگر هم میدن به سه جا اعلام کنند که میدن و اون سه جا هم باید دانشجوهای که مدعی مدرک دکتری عمومی اند حتما یکسری امتحانات رو بگذرونند و بعد بهشون نظام بدن)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
0
اگر از دانشکده های فلان یا بهمان کشور اروپایی سالی ۲۰۰ الی ۳۰۰ دامپزشک فارغ التحصیل می شود، عملا و به معنای واقعی کلمه دامپزشک یعنی فردی توانمند در عرصه بهداشت و درمان دام به جامعهدو بازار کار معرفی میگردد ولی در ایران از هر ۱۰ یا بیشتر فارغ التحصیل یک نفر سواد مطلوبی برای بازار کار دارد، اکثر دانشکده های کشور لیاقت و امکانات دکتر دامپزشک را ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
3
1
با سلام
کسی تعداد واحد رو مقایسه میکنه در مورد کارشناسی ارشد و دکتری عمومی خیلی مسخره است دوره phd کلا 48 واحد هست در 5 سال و کاردانی 75 واحد در دو سال .پس کاردانی چون تعداد واحد بیشتری دارد علمی تر است .ثانیا تمام مدارک رو وزارت علوم این کشور می دهد یه استعلام کن ببین دکتری دامپزشکی معادل چیه.ثالثامگر کسی که کارشناسی ارشد گرفته کم زحمت کشیده به بعضی رشته ها و بعضی دانشگاه ها نگاه نکنید خود من فقط یکسال معادل 230 واحد شما درس خوندم تا کارشناسی ارشد قبول شدم.تازه دکتری عمومی در خارج از ایران معادل لیسانس ترجمه میشه و dvm به معنای دکترا نیست و یک لقب هست که در کشور های دیگر به لیسانس دامپزشکی می گویند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
اون وقت تو کدوم کشور دکترای دامپزشکی معادل لیسانس هست؟چرا وقتی اطلاعات ندارین مطلب میگذارید.تو امریکا و کانادا , استرالیا که دکترای دامپزشکیه.تو بعضی کشورها هم دکترای دامپزشکی، داروسازی،دندون و پزشکی معادل فوق لیسانس هست نه لیسانس.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
1
2
سلام.توی همون پزشکی رو هم که شما مقایسه می کنید هیچ وقت یه پزشک کار حتی یه فوق دیپلم علوم آزمایشگا هی رو هم نمی گه من بلدم.و فقط طبابت می کنه توی دامپزشکی تمام کارها واگذار میشه به دکتر دامپزشک از آزمایشگاه گرفته تا بازدید اماکن دامی وغیره .واقعا توی نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی خیلی اجحاف داره میشه به سایر رده ها .الان یه دکتر دامپزشک هم ویروس شناسه هم انگل شناس و هم ایمونولوژیست.و در مورد همه چیز به صورت ناآگاهانه نظر می دند.فکر میکنم انهایی که دکتری دامپزشکی خوندند در 6 سال غیر از درس علوم بصورت وحی نیز بر آنها نازل شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
کاردان ها و کارشناس های دامپزشکی که دیگه سوادشون ............... ما چند تاشو تو اداره داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
سلام.اولا کاردانی و کارشناسی چه ربطی به کارشناسی ارشد داره بحت در مورد کارشناسی ارشد و دکتری دامپزشکی.ثانیا همونطور که کارشناس بی سواد هست دکتر بی سواد هم هست ما هم دکتر بی سواد تو ادارمون داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
1
0
اون بنده خدا یه گلابه ای اولین نظر کرد آقایون دکترا چرا بهشون برخورد.شما وقتی خودتون میدونید مدرکتون دکترا نیست و خودتونو پشت نقاب دکترا قایم کردید و به خودتون شک دارید که سریع واکنش نشون میدید.اون به اصطلاح دکتری هم که تعداد واحد رو گفته خیلی........آخه اگه به تعداد واحد باشه که پزشک ها 80واحد بیشتر از شما و 300واحد پاس میکنند پس اونها حتما دانشمندند.اگه هر کدام از آقایون دامپزشک کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی یا هر کدوم از فوق لیسانسای پزشکی شرکت کردن و قبول شدن حق با اونهاس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
دوست عزیز فعلا میبینید که نفر اول آزمون سال قبل در رشته ایمنی شناسی پزشکی دکتر دامپزشک بوده.وقتی دامپزشک ها تو ازمون دکترا جز نفرات برتر مشوند برای چی فوق لیسانس امتحان بدن!دکتر های دامپزشک اینقدر در دکترای تخصصی فارماکولوژی پزشکی قبول شدن که مسولین مجبور شدن ناجوانمردانه دامپزشک ها رو حذف کنن.در ضمن تعداد واحدهای دامپزشکی از تعداد واحدهای دکترای داروسازی 20 واحد بیشتره.و از دندانپزشکی 13 واحد بیشتر.تعداد واحدهای دامپزشکی فقط ازپزشکی کمتره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
بله ما هم منکر نیستیم ولی همه دکتر ها با سواد نیستند و همه غیر دکتر ها هم بی سواد و برعکس.ما می گوییم الان دکتر دامپزشک معادل فوق لیسانس می باشد که هر دوی این مدارک پایین نیستند و قابل احترام هستند.از همون فوق دیپلم های دامپزشکی هم زیاد داشتیم که نفر اول فوق لیسانس و phd های پزشکی شدند.دکتر بودن کسی ذاتی نیست .بنده هم که الان بحث میکنم روزی فوق دیپلم دامپزشکی بودم و الان دانشجوی phd هستم .ولی دکتر دامپزشک فقط به فوق لیسانس اجحاف نمیکنه بلکه به phd هم اجحاف میکنه و در ادارات دامپزشکی دکتر حرفه ای و phd در یک طبقه شغلی قرار دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
1
0
شما که اطلاع داری برو از وزارت علوم بپرس بهت می گه که در خارج معادل لیسانس هست.اگرم میخوای زنگ نزنی رزومه ی اساتید دامپزشکی مثل دکتر پیغمبری رو مطالعه کن متوجه میشی که این عزیزان وقتی رفتند خارج از کشور بعد از دکتری حرفه ای اول فوق لیسانس گرفتند و بعد دکترای phd.در داخل کشور هم تمام اساتید دامپزشکی که خودشون روزی دکتری حرفه ای داشتند مگویند دکتری حرفه ای معادل فوق لیسانس می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
من خودم با مدرک دکترای دامپزشکی برای وین اتریش در مقطع Ph.D پذیرش دارم.دکترای دامپزشکی در کشورهایی که سیستم دکترای دامپزشکی ندارن معادل فوق لیسانس هست.اگر کسی مقاله و سابقه کار مرتبط و مدرک زبان داشته باشه و در دکترای تخصصی مرتبط بخواد تحصیل کنه می تونه مستقیم از دکترای دامپزشکی برای دکترای تخصصی اقدام کنه.اخه دکتر دامپزشکی که 6 تا 7 سال می خونه میشه معادل لیسانس!من نمونه زنده هستم که از اتریش برای مقطع دکترا پذیرش دارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
اگر دکتر دامپزشک معادل لیسانس هست پس هیچ دامپزشکی از ایران نمیتونه به عنوان دکتر دامپزشک در آمریکا کانادا استرالیا آلمان اتریش فعالیت کنه.دامپزشک ها میتونن بعد از قبولی در امتحانات تئوری و عملی دامپزشکی در این کشور ها به عنوان دکتر دامپزشک فعالیت کنن.درسته امتحانش خیلی سخته ولی دامپزشکان ایرانی زیادی در امریکا کانادا الان دارن به عنوان دکتر دامپزشک کار میکنن بدون اینکه فوق لیسانس بخونن.اگر میبینید که بعضی از دامپزشکان یا پزشکانی که به جای دکترای تخصصی برای فوق لیسانس اقدام میکنن به خاطر این هست که بتونن فاند خیلی خوب در مقطع دکترا بگیرن یا به علت اینکه نمره زبان لازم یا رزومه کافی ندارن.چون پذیرش برای دکترا برای همه رشته ها سخت شده و اروپایی ها دانشجوهای فوق خودشون رو تمایل دارن برای دکترا بگیرن.حتی خیلی از دوستان مهندسی و رشته های دیگر که اینجا فوق لیسانس خوندن برای انگلیس و دیگر کشورها دوباره برای فوق لیسانس اقدام کردن.این به مفهوم این نیست که دامپزشکی معادل لیسانس هست. بلکه این کار برای رسیدن به فاند بیشتر و پذیرش در دانشگاههای سطح بالاتر هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
بله به قول شما در کشور های دیگه میتونند پس از سپری کردن یکسری امتحانات طبابت کنند تحت عنوان دکتر دامپزشک.ولی آیا مدرکشون رو میگند دکترا.دکتر یه لقب در پزشکی و دامپزشکی.در آمریکا و کشور های لاتین به پزشک میگویند دکتر.ولی به معنای دکترا نیست.چندی پیش رتبه بندی مشاغل در آمریکا از نظر پرستیج اجتماعی اعلام شد.متن لاتینشو بخونید رتبه اول رو نوشته دکتر به معنی پزشک و رتبه نهم نوشته وت .دکتراا در تمام دنیا به phdیا همون دکترای تخصصی گفته میشه.دکترای حرفه ای اگر معادل دکترا باشه یعنی ماادل phd.یعنی کسی که 4تا5سال بیشتر دکتری حرفه ای خونده با دکتری حرفه ای یکیه.اگر در کشور ما 6 سال طول میکشه ولی یک مقطعundergraguate هست.و در هیچ جای دنیا این مقطع رو postgraguate مثل فوق لیسانس و phd ترجمه نمیکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
کسی نگفته دکترای حرفه ای معادل دکترای تخصصیه. دکترای دامپزشکی در خارج از کشور معادل فوق لیسانس هست(برای کسانی که می خواهند دکترای تخصصی بخونن معادل فوق لیسانس هست) و پس از قبولی در امتحانات دامپزشکی معادل دکترای عمومی دامپزشکی در کشورهایی که این سیستم دکترای حرفه ای یا عمومی رو دارند مثل امریکا کانادا و استرالیا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
1
0
شما نتیجه گیری های خودتونو نکنید ببینید قانون چیه.در خارج معادل فوق لیسانس نیست چون فوق لیسانس post graguate هست و دکتری عمومی undergraguateو امکان نداره فوق لیسانس ترجمه بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
خوب دوست عزیز اگر دکترای دامپزشکی معادل لیسانس باشه پس نباید اجازه بدن دامپزشکها در خارج از کشور دکترای تخصصی بخونن.پس چه طور این همه دکتر دامپزشک بدون اینکه فوق لیسانس بخونن دارن Ph.D میخونن؟حالا اصلا معادل post graduate نگیرن .مهم این هست که دامپزشک ها میتونن در خارخ بدون اینکه فوق لیسانس بخونن (اگر رزومه خوب و مدرک زبان و سابقه کار دارن )برای Ph.d اقدام کنن.در ضمن من مدرکمو دادم وزارت امور خارجه و دادگستری ترجمه رسمی شده به انگلیسی و نوشته فارغ التحصیل دکترای دامپزشکی(doctorate degree veterinary medicine)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
با سلام
پس یعنی لیسانس ترجمه میشه؟در کشور هایی که به قول دوستمون سیستم دکتری حرفه ای ندارند فوق لیسانس ترجمه میشه.در کشور خودمون که سیستم دکتری حرفه ای داره معادل چی حساب میشه؟از مسئولان حکیم مهر خواهشمندم موضوعاتی که در نظرات دوستان ارائه شد و ربطی هم به خبر فوق نداشت رو از طریق دانشگاه تهران با مصاحبه با اساتید دانشکده دامپزشکی این دانشگاه و از طریق وزارت علوم پیگیری کنند تا ببینیم آیا واقعا دکتری حرفه ای معادل چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
من کسی هستم که در جواب اون فردی که نوشته دکترای دامپزشکی معادل لیسانس هست نظرمو نوشتم چون داشتن ناخواسته اطلاعات نادرست میدادن و اگر هم غیرمرتبط هست باید جواب درست رو میدادم و غیرمرتبط بودن مطلب ربطی به من نداره من فقط جواب ایشون رو دادم.اگر افراد غیر دامپزشک این مطلب ایشون رو ببینن واقعا فکر میکردن که دامپزشکی معادل لیسانسه.پس من باید روشنگری میکردم.دوما من کجا نوشتم مدرک دکترای دامپزشکی معادل فوق لیسانس ترجمه میشه؟؟من نوشتم برای کسانی که می خواهند دکترای تخصصی بخونن در خارج معادل فوق لیسانس ارزیابی میشه و بعد از دادن امتحان ها معادل دکترای دامپزشکی نه این اینکه فوق لیسانس ترجمه میشه.من خودم دادم مدرکم رو به طور رسمی به انگلیسی ترجمه کنن و نوشته دکترای دامپزشکی، ننوشته فوق لیسانس دامپزشکی.بعضی دوستان واقعا در موقع نظر دادن کم لطفی میکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
1
0
حتما مدرک شما خاص و اگرنه توی همین کشور خودمون معادل هست با فوق لیسانس .عنوان مدرک هم هست دکتری عمومی دامپزشکی نه دکترا.دکترا فقط به چی اچ دی گفته میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
خوب دوست عزیز مدرک شما رو درست ترجمه کردند این همون dvm هست هیچ کس نگفته شما dvm یا دکتر عمومی دامپزشک نیستید شما در تمامی جهان بعنوان dvm هستید ولی dvm در کشور خودمون معادل هست از لحاظ مدرکی با فوق لیسانس. من نگفتم معادل لیسانس گفتم در خارج از کشور در اکثرشون جهت ادامه تحصیل لیسانس ترجمه میشه.ولی در همون کشور ها هم اگه امتحاناتشو موفق بشید بعنوان dvm میتونید درمان کنید.بحث در اینجا به جایی نمی رسه و من از مسئولان حکیم مهر خواهش می کنم این بحث رو از طریق وزارت علوم و دانشکده های دامپزشکی دنبال کنند
نظر شما
ادامه