کد خبر: ۳۱۷۶۱
خبرگزاری فارس: گله گوسفندان مشابه سقوط بهمن حرکت می‌کند
 

محققان هر قدمی که گوسفندان برداشتند را به صورت دیجیتالی تجزیه کردند و متوجه شدند حرکت گروهی گوسفندان مانند ریزش بهمن از کوه‌های برفی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، گروهی از فیزیکدانان برای نخستین بار در تاریخ از رفتارها، نحوه غذا خوردن، اقامت و زندگی گوسفندها به صورت ریاضی مدل‌سازی کردند تا ابعاد بیشتری از زندگی این حیوانات را کشف کنند.

«فرانچسکو جینِلی» که مدیریت تحقیقات در سیستم‌های پیچیده را در دانشگاه اسکاتلند برعهده دارد، پیش از این با بررسی‌های چندساله خود موفق به کشف اسرار زندگی گروهی پرندگان و مدارس آموزشی ماهی‌ها شده بود. او در مطالعات جدید خود به این نتیجه رسید که گوسفندها نسبت به دیگر گونه‌های جوندگان به صورت کاملا متفاوت حرکت می‌کنند.

جینلی گفت: جوندگان برای ادامه حیات خود اهداف ساده دارند و معمولاً پیدا کردن غذا مهم‌ترین هدف آنها محسوب می‌شود. قانون زندگی آنها به این صورت است که بدون آنکه خورده شوند، باید غذا بخورند.

جینِلی و همکارانش بررسی‌های خود را روی گوسفندان مرینوس در یکی از مزرعه‌های جنوب فرانسه آغاز کردند. در این بررسی بیش از 100 راس گوسفند ماده در یک محوطه نرده‌کشی شده مربعی به وسعت 80 متر قرار گرفتند. آنها هر 3.5 ساعت یکبار به گوسفندان اجازه دادند در مراتع اطراف خود پرسه بزنند. در این میان یک دوربین با کیفیت بسیار بالا به صورت مرتبط تصاویر مربوط به آنها را ذخیره می کرد و در هر ثانیه یک عکس از آنها می‌گرفت.

محققان هر قدمی که گوسفندان برداشتند را به صورت دیجیتالی تجزیه کردند و متوجه شدند حرکت گروهی گوسفندان مانند ریزش بهمن از کوه‌های برفی است.

در بیشتر مواقع گله گوسفندان به آرامی فضای پیرامون خود را اشغال می‌کنند. آنها برای پیدا کردن غذا به محیط پیرامون می‌روند. ولی هر زمانی که به گوسفند دیگر نزدیک می‌شوند، درمیابند که از قلمرو خود خارج شده‌اند و بدون آنکه هرگونه خط قرمزی تعریف شده باشد، به قلمرو گوسفند دیگر تجاوز نمی‌کنند. سپس زمانی که هرگونه احساس خطر ایجاد می‌شود در مرکز کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا ایمنی بیشتری داشته باشند.

بررسی‌ها نشان داد در بین گونه‌های مختلف نشخوارکنندگان، گوسفندها بیشتر از بقیه به یکدیگر اعتماد دارند و زمانی که یکی از آنها حرکت می‌کند، بقیه گوسفندان هم به دنبال آن می‌روند.

 
نظر شما
ادامه