کد خبر: ۳۱۷۵۷
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
آسیب شناسی یک رویه نادرست در آموزش عالی کشور:
متاسفانه پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی (چه در مقطع عمومی و چه در مقطع تخصصی) حال و روزی بهتر از رشته‌های فوق‌الذکر ندارد ...
 
 

حکیم مهر - «تابناک» نوشت:

در حالی که تا همین چند سال پیش قبولی در مقطع دکترا برای بسیاری از دانشجویان کار سختی بود و به این راحتی ها پذیرش در این مقطع تحصیلی ممکن نبود اما در حال حاضر برخی اسناد منتشر شده نشان می دهد، دیگر قبولی دکترا کار سختی نیست. اسنادی که برخی مسئولین نیز ضمن تأیید آنها می گویند به دلیل برخی فشارها و محدودیت ها ناگزیر از چنین کاری هستند.

به گزارش«تابناک»، همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از چند کارنامه آزمون سال جاری دکتری منتشر شد که محتوای آنها نشان می دهد صاحبانشان علی رغم نمرات بسیار پایین و بعضاً منفی در دانشگاه های معتبر پذیرفته شده اند. «تابناک» برای بررسی صحت و سقم این کارنامه ها به سراغ مسئولین دانشگاهی رفت و توضیحات آنها را در این باره شنید.

تصور اینکه در فضای دانشگاهی کشور و در حالی که بسیاری از دانشجویان برای رسیدن به مقاطع تحصیلی عالی مرارت ها و آزمون های متعدد را سپری می کنند اما از آن سو برخی دانشگاه ها با آسان کردن شرایط قبولی و یا اعمال برخی امتیازات انحصاری زمینه ای را فراهم می کنند تا افرادی وارد دانشگاه های کشور شوند که از کم ترین شایستگی های علمی نیز بی بهره هستند، شاید به کلی ارزش مدرک دکترا را زیر سئوال ببرد.

توضیح بیشتر اینکه در یکی از کارنامه های منتشر شده که مربوط به رشته اقتصاد در مقطع دکتری است، صاحب کارنامه علی رغم دادن پاسخ منفی به دو درس زبان تخصصی و ریاضی و نیز نمرات به دست آمده کمتر از 10 درصد در سه درس دیگرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد واحد الیگودرز قبول شده است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

دیگر کارنامه ی منتشر شده نشان می دهد، داوطلبی با بی پاسخ گذاشتن همه دروس به استثنای درس مهندسی پزشکی که البته نمره او در این درس نیز منفی است، در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات پذیرفته شده و در حال حاضر نیز دانشجوی مقطع دکترا است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

کارنامه یک دیگر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد نجف آباد نیز نشان می دهد این دانشجو با وجود اینکه در جلسه آزمون دو درس روش تحقیق و زبان تخصصی را بی پاسخ گذاشته و از مجموع سه درس تخصصی دیگر نیز از 300 درصد نمره ممکن حتی 20 درصد نمره کسب نکرده است، در دانشگاه آزاد نجف آباد پذیرفته شده است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

جدا از کارنامه های مورد اشاره یک کارنامه دیگر از گروه درسی مهندسی عمران وجود دارد.اگرچه در این کارنامه به صورت دقیق رشته و دانشگاه پذیرش صاحب کارنامه مشخص نیست ولی با وجود نمرات بسیار پایین داوطلب در اکثر دروس آزمون، در نهایت صاحب این کارنامه نیز در یکی از دانشگاه های کشور قبول شده است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

در همین رابطه«بهروز دانشیان» رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد ضمن تأیید برخی از اسناد مورد اشاره و قابل بررسی بودن مابقی، به «تابناک» گفت: یکی از کارنامه ها را من هم دیده ام و به دستور رئیس دانشگاه آنها را بررسی کردیم. این کارنامه صحت دارد و صاحب آن که در رشته مهندسی پزشکی مقطع دکتری قبول شده از سهیمه جانبازان استفاده کرده است.

«دانشیان» با اشاره خبرنگار «تابناک» به موجود بودن موارد دیگری از این دست کارنامه ها مدعی شد: ما مورد قبلی را بررسی کردیم و همانطور که گفتم اعمال سمیه جانبازی باعث شده تراز این دانشجو بالا و رتبه او پایین برود. ما نمی توانیم سهیمه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن موظف هستیم برای جانبازان سهیمه ویژه قائل شویم را اعمال نکنیم.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، در پاسخ به این سئوال که در دانشگاه های سراسری تراز مشخصی وجود دارد که اجازه نمی دهد افراد با نمره تراز پایین حتی با سهمیه وارد دانشگاه شوند، ادامه داد: ترازی که ما پیاده می کنیم همانی است که در دفترچه آمده و ما خودسر کاری انجام نمی دهیم.

اگر شما بخواهید مصداقی صحبت کنید نیاز است تا تک تک کارنامه ها بررسی و پاسخ دقیق داده شود ولی به صورت کلی توضیح اینکه در دانشگاه آزاد نیز ابتدا نمرات تراز می شوند ولی بعد یک سری سهیمه همانند سهیمه جانبازی، هیئت علمی و قهرمان ورزشی وجود دارد که با اعمال آنها نمره تراز داوطلب بالا می رود. از آن طرف این را هم در نظر بگیرید که خیلی از نمایندگان مجلس به ما اعتراض دارند و می گویند چرا دانشگاه آزاد اینقدر کم دانشجو می گیرد.

«دانشیان» در مورد علت همکاری نکردن با سازمان سنجش در انجام فرایند برگزاری و اعلام نتایج آزمون نیز گفت: تا زمانی که شیوه نامه اجرایی آزمون در مجلس به تصویب نرسد ما نمی توانیم، چنین اقدامی را عملیاتی کنیم.

بنابر آنچه آمد مشاهده می شود که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که در ابتدا هر بیننده ای پذیرش آنها را غیر ممکن می داند، واقعیت دارند. به عبارتی در شرایط کنونی تحصیل در مقطع دکتری به قدری آسان شده است که حتی اگر داوطب در جلسه آزمون به خوردن کیک و ساندیس اکتفا کند، شانس قبولی در یکی از دانشگاه های کشور را خواهد داشت و در ادامه نیز می تواند از پیشوند دکتر پیش از نامش برای تصاحب مناصب دولتی و نیز اظهار نظر کارشناسی با وجود نداشتن صلاحیت علمی بهره ببرد.

 

پی نوشت حکیم مهر:

متاسفانه پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی (چه در مقطع عمومی و چه در مقطع تخصصی) حال و روزی بهتر از رشته های فوق الذکر ندارد.

دامپزشکان باسابقه تر کاملاً به یاد دارند که تا چند سال پیش قبولی در رشته دامپزشکی (حتی در دانشگاه آزاد اسلامی) بسیار دشوار بوده و قبولی در مقطع دکترای تخصصی نیز نیاز به پشتکار فوق العاده و تلاش شبانه روزی داشت، ولی متاسفانه در چند سال اخیر به لطف سیاست های این دانشگاه (و همینطور دوره های شبانه دانشگاه های دولتی) و افزایش دانشکده های دامپزشکی در کشور، قبولی در رشته دامپزشکی در کنکور با رتبه های چند ده هزار میسر شده است. برای قبولی در مقطع دکترای تخصصی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها نیاز به نشستن! روی صندلی آزمون و هزینه کرد چند ده میلیونی می باشد.

متاسفانه دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجو نه به عنوان «دانش جو» بلکه به عنوان یک «منبع درآمد» نگاه می کند. با کمال تاسف این نگرش در بین برخی از اساتید این دانشگاه نیز وجود دارد. به عنوان مثال، بنا بر اخبار موثق چندی پیش در جلسه شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی، یکی از اساتید این دانشگاه که اتفاقاً دارای مسئولیتی در یکی از شوراهای استانی نظام دامپزشکی است، با کاهش پذیرش دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اظهار مخالفت نموده و به عدم اعطای شماره نظام به فارغ التحصیلان دانشکده های دامپزشکی بدون مجوز این دانشگاه به شدت اعتراض نموده است.

نگاه ابزاری به دانشجوی دامپزشکی، منجر به سونامی فارغ التحصیلان دامپزشکی شده و آینده ای نه چندان روشن را برای این قشر تحصیل کرده ایجاد نموده است.
 
 
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
1
6
اوج تاسف اینجاست که بعضی از این افراد به واسطه ی داشتن مدرک تخصص و قبولی در آزمون بورد تخصصی دانشگاهشان از چنان غرور کاذبی برخوردار میشوند که انگار کار خارق العاده انجام داده اند. قبولی در تخصص دانشگاه آزاد که جای خود دارد، به نظرم حتی مثلا قبولی در تخصص جراحی سراسری اهواز هم نیاز به زحمت خاصی ندارد.
به نظرم در حال حاضر تهران، شیراز، مشهد و ارومیه دانشگاه هایی هستند که افراد برای قبولی تخصص در آنها نسبتا زحمت میکشند و رتبه های قابل قبولتری دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
دقیقا درست میگویید.یکی از دوستان بنده به گفته خودش با خواندن فقط 1 ماه ،تخصص دام بزرگ سراسری قبول شد.دیگه دانشگاه آزاد که هیچی!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
10
2
از شما بعید است. قبولی در بسیاری از رشته های دانشگاه آزاد در دوره تخصصی و دستیاری دامپزشکی از دانشگاه دولتی هم بیشتر متقاضی داشته و سخت تر است. چرا یک رشته بی طرفدار رو با تخصص دامپزشکی مقایسه میفرمایید مدیر محترم مسئول حکیم مهر
ناشناس
|
Finland
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
3
دانشگاه آزاد با نیت درستی متولد شد اما در ادامه با سیاست های نامناسب که ان شاء الله فقط از روی اشتباهات محاسباتی بوده، سبب سقوط ارزش مدارک در ایران شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
فقط دانشگاه ازاد این حیانت را در علم انجام نداد بلکه خیانتی که دانشگاههای کیلوئی علمی کاربردی در علم انجام دادن خیلی بیشتر از اونی است که دانشگاه ازاد در ابتدا انجامش داد
بنظر من الان دانشگاه آزاد در رتبه دوم خیانت بعد از علمی و کاربردی است و در رتبه سوم دانشگاه‌های دولتی کشور
آیا این همه مدرک نیاز جامعه است؟؟/
ناسناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
1
پناه بر خدا -به یزدان اگر ما خرد داشتیم کجا .....
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
5
6
نه واقعا اينطوري كه دوستان منتقد مي گويند هم نيست،دانشگاه آزاد هم نخبگان بسيار خوبي را تربيت و تحويل جامعه علمي كشور داده است ،لطفا با يك نسخه همه را باهم نپيچيد ،انصاف را رعايت بفرماييد
رنكينگ مقالات دانشگاه آزاد بخصوص علوم تحقيقات در سطح بين المللي قابل توجه مي باشد،روا نيست يك رشته كم متقاضي را با همه رشته ها مقايسه و قضاوت نماييد،واقعا آزمون هاي دانشگاه آزاد بعضا از سراسري هم سخت تر بوده و مصاحبه هاي تخصصي قوي دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
2
بحث استفاده از سهمیه توجیه خنده دار و بی معناییه! داخل دفترچه های ثبت نام شرایط درج شده که داوطلب دارای سهمیه برای قبولی باید ۷۰٪ نمره آخرین فرد قبول شده در سهمیه آزاد رو کسب کنه!!! بعبارتی سهمیه ایثارگری از سهمیه آزاد جداست و از طرفی اگر شخص با میانگین ۱٪ قبول شده حتی اگر سهمیه داشته باشه پس نتیجه این میشه که فرد آخر قبول شده در سهمیه آزاد میانگین نمراتش ۱/۴٪ بوده!!!! بهتر بود بگن با هر نمره ای قبول میکنیم تا ظرفیت پر شه و کسب درآمد کنیم!!!!!!!
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
3
1
در اینکه دانشگاه آزاد در چند سال اخیر برای تامین منابع مالی بدون هیچ قانون و مصلحتی دانشجو می پذیرد شکی نیست.اما دانشگاه سراسری هم از این قافله باز نمانده و در نوبت شبانه با دانشگاه آزاد رقابت می کند.ولی در مجموع چیزی که در بازار کار می بینیم موفقیت بهتر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
7
3
مصاحبه در دانشگاه آزاد کاملا انگلیسی هست یعنی انگلیسی سوال میپرسن انگلیسی جواب میدید شما بعد سوالات تخصصی نه حالت خوبه و چند سالته ؟ آزمون دانشگاه آزاد هم سخت هست واقعا از حکیم مهر بعیده به جای اینکه یکم شان دامپزشکی رو بالا ببره یکسره تو سر این رشته میکوبه من ندیدم حتی یک بار هم چیزی در جهت امید دادن به فارغ التحصیلان این رشته بگه هر بلایی سرمون می یاد از کوچیک کردن خودمون هست پزشکا هر چی هم نباشه حداقلش اینه شان کارشون رو پایین نمی یارن و هی تو سر رشتشون نمیزنن شما رشته علوم اقتصاد واحد الیگودرز رو با دکترای مثلا جراحی دامپزشکی مقایسه میکنید واقعا جای تاسف داره حکیم مهر مطالبتون واقعا ارزش خوندن نداره تو دامپزشکی هم هر کی عرضه داشته باشه موفق هست بی عرضگی خودمون رو گردن رشته دانشگاهی نندازیم هر چند با همون عرضه میشه از الیگودرز هم دکترای اقتصاد گرفت و موفق بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
اقا من شرکت کردم از این خبرها که شما میگید نبود به زبان مادری هم بحث کردیم سئوال تخصصی هم در کار نبود فقط پرسیدن قادر به پرداخت شهریه هستی گقتم نه گفتند به سلامت
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
2
از مزایای تشکیل دانشگاه آزاد در کشور :
1- افزایش سطح توقع فارغ التحیلان و تن ندادن به کار
2- افزایش تعداد بیکاران با سطح سواد عالیه در کشور
3- افزایش میزان افسردگی و بیهودگی در جوانان کشور که اندک سرمایه خود را با هزاران غرض دادن به دانشگاه به امید فردای پوچ
4- بی اعتبار کردن سطح اموزش عالی در بین مردم
5- افاده به تحقیقات از جیب ملت و ندادن سرویس به صاحبان اصلی این سرمایه ها یعنی دانشجو ها
6- اشتغال زایی برای تعدادی استادیار ............... که خودش تربیت کرده
7- بالا بردن سن ازدواج دخترها با این بهونه که می خوام درس بخونم دکتر بشم خوب شدید؟
8- واز همه مهم تر خالی کردن جیب مردم
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
2
2
قبولی با نمرات بسیار پایین
و رتبه های نجومی در رشته های پزشکی و .... دانشگاههای
علوم پزشکی دولتی هم وجود داره یک سری به سایت قلم چی بزنید.
جراح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
1
0
به شدت با شما مخالفم آقای کاربر دامپزشک. دانشگاه سراسری اهواز در 8 سال گذشته فقط 4 نفر رزیدنت جراحی خروجی داشته و بعد از 3 سال تازه دو نفر رزیدنت جدید قبول کردن. شما اگه احتمالا مثل دوستاتون بار علمی یا دست جراحی خوبی نداشتین که تو این دانشگاه قبولتون کنن به خودتون مربوط میشه دگ شان معروف ترین دانشکده به لحاظ داخلی دام بزرگ و جراحی رو پایین نیارین لطفا . اتفاقا دانشجوهای مشروطی و هشت سال درجا زده تو دوره عمومی اهواز الان رزیدنت های جراحی دانشگاه تهران هستن. پس همینجور نمیشه اسم برد و قضاوت کرد. ما دامپزشکا اگه یاد بگیریم به هم احترام بذاریم خیلی از مشکلات حل میشه حتی تو این بازار قاراشمیش. ببخشید که اینا رو گفتم چون غرض ورزیتون بسیار آشکار بود تو پیامتون
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
2
عالی هستی حکیم مهر، این تکنیک پی نوشت عالی هست، از این روش در مطالب دیگر هم استفاده کنید،شدیدا تاثیر فرهنگی مثبتی در پی دارد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
3
1
آقا گیرم طرف فوق فوق تخصص هم بگیر وقتی اخرشه سیگار فروش میشه چرا تو زوقش می زنید ما که دکتر کارمند رسمی هستیم تو اداره با ماهی 18000 تومان کار میکنیم ویارانه مان هم قطع شده درآمد شاگرد صافکار از ما بیشتر 6 ماهه مزایا هم نگرفته آیم حالا شما کلاس بیا مدرک داری
yalda
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
2
شما اگه خبرهاي پي اچ دي تست امسال رو دنبال ميكرديد ميفهميديد دانشگاه ازاد چند بار اعلام كرد كه اي ملت بياين ديگه . نزديك بود به پاي دانشجوا بيافته كه بابا اصلا درصد و مصاحبه مهم نيست. بياين پذيرفته ميشيد
سیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
1
1
دوستان عزیز. این مطلب درست نیست. گوشه ای از یک فیلم را بلد کردن و موضوع اصلی را نفهمیدن است. یه آمار درست و کلی نشان می دهد که فهوای کلام ایشان درست نیست. با گرانی شهریه دکترای آزاد و در عین حال امسال فقط ده درصد از شرکت کنندگان قبول شدند. یعنی نود درصد از داوطلبین در مجموع قبول نشدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
4
2
سلام چرا شما به دانشگاه آزاد گیر دادید وقتی دانشگاه دولتی در مقطع ارشد فردی تمام دروس را منفی زده پذیرش میکنه چه توقعی از آزاد دارید
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
1
3
با سلام این دانشگاه کارخانه تولید مدرک می باشد و هیچ خاصیتی ندارد افسوس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
1
1
دانشگاه آزاد به خاطر پول انقدر بیشتر از حد نیاز دانشجوی دامپزشکی برداشت که الان به ازای هر دام ۳ تا دامپزشک وجود داره. بنده سال ۷۹ با ۳۰۰۰ دامپزشکی قبول شدم، الان به لطف دانشگاه ازاد با ۲۰ هزار هم میشه سراسری دامپزشکی قبول شد. از ریاست ......... سازمان دامپزشکی هم نمیگذرم که با وجود درخواست وزارت بهداشت مبنی بر الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت، ............ مخالف این طرح هستند. فریاد ما دامپزشکا رو بشنوید و دست دانشگاه ازادو از رشتمون کم کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
0
2
هرکی سواد داشته باشه بذار هر چی بگن کجا خونده کدوم دانشگاه ، موفق میشه صاحب نظر هم هست حالا میخاد از دانشگاه دهات مدرک بگیره
نظر شما
ادامه