کد خبر: ۳۱۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

نتایج حاصل از یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که مصرف ریتالین می‌تواند سلامت باروری حیوانات مدل آزمایشگاهی مذکر را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در پایان نامه «دکتر زهرا موسوی پورگوهر» فارغ التحصیل مقطع دکتری عمومی دامپزشکی که با راهنمایی «دکتر داوود کیانی» در گروه علوم پایه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز انجام شد، اثرات ریتالین بر تغییرات سلولی فرایند اسپرماتوژنز در ابعاد فوق ریزبینی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

ریتالین (متیل‌فنیدات) از مشتقات آمفتامین بوده که برای درمان سندرم بیش‌فعالی کودکان، سندرم تاکی‌کاردی، افسردگی و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این ترکیب با افزایش فعالیت سیستم عصبی مرکزی، موجب بهبود موقتی و گذرا در فرایند تمرکز و یادگیری شده و این عامل می‌تواند موجب ایجاد رفتار‌های سوء‌مصرف این دارو در بین قشر جوان و به ویژه دانشجویان در ایام امتحانات شود. مطالعات مختلف آزمایشگاهی و بالینی بیانگر اثرات مضر ریتالین نظیر تغییر در ترشح هورمون‌ها و کاهش رشد فولیکول‌های تخمدانی است.

نتایج محققان گروه علوم پایه که بر اساس مطالعات میکروسکوپ الکترونی انجام گرفت، نشان داد که متعاقب مصرف ریتالین، بیشترین تغییرات در سلول‌های سرتولی لوله‌های اسپرم ساز ایجاد شده است و با توجه به نقش بسیار مهم این سلول‌ها در فرایند اسپرماتوژنز، تغییرات ساختاری در سلول‌های مذکور می‌تواند باروری طبیعی را تحت تاثیر قرار دهد .

امروزه، گسترش و سهولت دستیابی به انواع ترکیبات مضر در بین نسل جوان کشور که آینده ساز میهن اسلامی ایران خواهند بود، خود می‌تواند مصداقی از جنگ نرم دشمنان علیه ایران اسلامی محسوب شود. لذا در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت آگاهی و بصیرت در مواجهه با توطئه‌های دشمنان و لزوم اتخاذ سیاست‌های افزایش جمعیت، به نظر می‌رسد بهترین راهکار، آشنایی نسل جوان با خطرات استفاده از این نوع ترکیبات از طریق فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و برگزاری جلسات آموزشی باشد تا از این طریق به مقابله با تهدیدات دشمنان پرداخته شود .

«دکتر داوود کیانی فرد» مجری این تحقیق، استفاده از روشهای نوین مطالعات سلولی به کمک میکروسکوپ الکترونی جهت درک دقیق‌تر مکانیسم‌های دخیل در بروز اختلالات باروری را از مزایای این مطالعه عنوان کرده است .

نتایج این تحقیق با همکاری «دکتر غلامرضا وفایی سیاح» و «دکتر عماد خلیل زاده»، استادیاران بخش فیزیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز و «دکتر فرهاد رضایی» محقق ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند به انجام رسیده است .

کیانی فرد، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز بوده و تا کنون تعداد 13 مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و تعداد 25 مقاله در کنگره های علمی داخلی و بین المللی و دو عنوان کتاب در زمینه بافت شناسی از ایشان منتشر شده است .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
2
1
دست اساتید درد نکند که مقالات خارجی را بومی سازی می کنند!!
نظر شما
ادامه