کد خبر: ۳۱۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

روزنامه «پیام ما» در شماره 688 خود گزارشی را چاپ کرد که در آن به حمله حیوانات ناشناس به دام ها و حیوانات اهلی شهداد پرداخته بود. حملاتی که باعث ترس و هراس مردم منطقه و همچنین روایج شایعات و خرافاتی در بین مردم منطقه گردید. شایعاتی که در پی حمله این حیوان مرموز، هرروز داغ‌تر می‌شود و به دلیل نوع حمله و دریدن جگر و بخش داخلی شکم قربانی و وجود برخی افسانه ها و داستان‌های محلی، از این حیوان مهاجم به‌عنوان «گوریل جگرخوار» در بین مردم نام‌ برده می‌شود و عده ای دیگر به جنگلی اشاره می کنند که در مسیر جاده نهبندان، راور و کویر قرار دارد که در آن با توجه به وجود آب فراوان، حیوانات زیادی زندگی می کنند و امسال به علت کم آبی و خشکسالی و همچنین شکار بی رویه آهو و کل توسط شکارچیان، تعداد زیادی از این حیوانات برای رفع گرسنگی به دام های محلی مردم شهداد حمله می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پیام ما، هرچند که به واقع نمی توان به این گفته ها زیاد اطمینان کرد و به نظر می آید که فقط آنها را در حد شایعه دانست، اما چیزی که در حال حاضرمهم و قابل پیگیری به نظر می رسد، خطری است که جان چندین هزار دام و شاید جان انسان های این منطقه را تهدید می کند.

طبق آخرین آماری که بخشدار شهداد ارائه داده تا کنون بیش از 250 راس دام در اثر هجوم این حیوان ناشناخته و مرموز تلف شده و احتمال می رود روز به روز شاهد افزایش این آمار باشیم.

چندی پیش یکی از کشاورزان و دامداران شهدا با نصب تله ای موفق به به دام انداختن یکی از مهاجمان می شود، هرچند حیوان وحشی در نهایت موفق به فرار می شود.

«محمد جعفری» در توضیح این جریان به پیام ما چنین گفت: شب با کمک پسرانم تله ای را از جنس فنس های فلزی ساخته و کار گذاشتیم و نیمی از لاشه یکی از گوسفندانی را که در اثر حمله همین حیوانات تلف شده بود را در آن قرار دادیم، نزدیک ساعت 4 صبح بود که با صدای بسته شدن درب تله، از خواب بیدار شدیم و وقتی به سراغ تله رفتیم، متوجه شدیم که تله عمل کرده و حیوان به دام افتاده است.

جعفری در توصیف جثه و شکل این موجود می گوید: این حیوان از دسته گربه سانان و حیوانی کوچکتر از شغال و بزرگتر از سگ بود. دمش از شغال کوچکتر و سرکوچک و پوزه کلفت و گردن و کمرکشیده و بلند و پاهای کوتاهی داشت و در کل حیوانی شبیه دینگو بود که در اصطلاح محلی شهداد به آن «سگ توره» می گویند. در این منطقه به شغال، توره می گویند و با توجه به اینکه حیوانی شبیه و مابین سگ و شغال است به سگ توره مشهور است.

کشاورز شهدادی ادامه داد: با توجه به اینکه ما تقریبا مطمئن بودیم او به دام افتاده و راه فراری ندارد، برای اقامه نماز رفتیم و تصمیم گرفتیم بعد از طلوع خورشید به سراغ آن حیوان برگردیم و اهالی و مسئولان را باخبر کنیم، اما متاسفانه وقتی مجددا به سراغ دام رفتیم در کمال تعجب متوجه شدیم که با استفاده از دندان های قوی اش، سیم های فنس فلزی را شکسته و فرار کرده است.

وی افزود: به نظر من با توجه به اینکه همزمان با اینکه آن موجود در دام ما بود، در محل دیگری دام های اهالی مورد حمله قرار گرفته، شک ندارم که از یک حیوان بیشتر هستند و به صورت دسته جمعی در شب ها حمله می کنند.

جعفری با اشاره به اینکه این حیوان یا همان سگ توره از تمامی امحا و احشا دام استفاده می کند و حتی دیده شده جمجمه دام را نیز خورده، می گوید: حیوانی که فقط از جگر حیوانات اهلی استفاده می کند، نه هیولاست و نه گوریل. این ها همش شایعه است. به نطر من این حیوان گربه وحشی یا سیاهگوش ببری است که گوش های پرمو و تیز وبلند و بدنی شبیه به پوست ببردارد که فقط از جگر طعمه خود تغذیه می کند و می تواند با سرعت زیاد از دیوار و درخت بلند، حتی درخت 3 متری بالا رود و طعمه خود را شکار و با تیز پایی که دارد خیلی سریع از منطقه فرار می کند.

«حجت ابراهیمی زاده» مسئول میراث فرهنگی شهداد و یکی از اهالی شهداد نیز در این باره می گوید:
متاسفانه هنوز روند تلف شدن حیوانات اهلی و دام های منطقه ادامه دارد و همین چند شب پیش 4 گوسفند از دام های دو تن از اهالی شهداد به نام آقایان شعبانی و عبدالهی مورد هجوم قرار گرفته و تلف شده و هیچ ارگان و نهادی تاکنون کار مفیدی برای مقابله با این اتفاق شوم که آرامش و آسایش مردم را سلب کرده، انجام نداده است.

وی ادامه داد: دست اندرکاران شهری و مسئولان محیط زیست سگ های اهلی منطقه را، مسبب این تلف شدن می دانند که کاملاً نظر مردودی است، چرا که این حیوانات از جگر و قسمت های مشخص دام استفاده می کنند و به هیچ عنوان نمی تواند سگ باشد.

ابراهیمی زاده با اشاره به اینکه معمولا دام های سبک و تعداد کمی طیور مورد حمله قرار می گیرند، اضافه کرد: سگ توره و شغال وحتی گربه وحشی در این مناطق وجود داشته و دارند ولی سابقه نداشته که به شهر و دام های منطقه حمله و آنها را از بین ببرند.

طبق قانون اگردامداری، حیواناتش را در حمله‌ی حیوانی درنده از دست بدهد، می‌تواند از محیط زیست طلب خسارت کند ولی اگر شخصا اقدام به کشتن آن موجود مهاجم کند، مشمول مجازات شده و برخورد قانونی خواهد شد.

«هرندی» از روابط عمومی محیط زیست کرمان در گفت و گویی که با سایت کرمان نو در مرداد سال جاری داشت، درباره این موضوع گفته بود: «بله کمیته‌ای این خسارت را بررسی و در شرایط خاص و با طی روال قانونی حتما هزینه‌ها پرداخت می‌شود . اما مثلا بیمه‌ای خسارت پلنگ را تقبل کرده‌ است و پس از این هر خسارتی را که پلنگ وارد کند این بیمه صدمات را جبران می‌کند.»

یکی از متولیان اقامتگاه و بوم گردی نخلستان، در این رابطه می گوید: شنیده شده که محیط زیست برای افزایش گربه های وحشی این منطقه، تعدادی از این حیوان را درکوههای کوهپایه رهاسازی کرده و همین حیوانات باعث از بین رفتن دام های اهالی این مناطق شده است. ادعایی که مورد تایید محیط زیست نیست.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پارسا
|
Armenia
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
0
0
سلام. با توجه به مشخصات گفته شده این حیوان همان گریه جنگلی است .که چند سال پیش در روستای کلانی از توابع بخش دستیاری شهرستان چابهار مشاهده و باعث خسارت به روستاییان به روش فوق شده بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
0
اونی که خسارت مالی و جانی میبینه مردم هستند،مسئولین حرکت جدی بکنند
نظر شما
ادامه