کد خبر: ۳۱۵۹۶
 

ادامه فعالیت غیربهداشتی کشتارگاه های سنتی در شهرستان های غرب مازندران به عنوان یک معضل که از سال های گذشته مطرح بوده، ضمن بروز مشکلات زیست محیطی، سلامت ساکنان و گردشگران این مناطق را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران 9 کشتارگاه سنتی فعالیت دارد که متاسفانه فرآیند خدمات دهی این مراکز عرضه گوشت طبق اظهار نظر مسئولان بهداشتی و زیست محیطی چندان مناسب نیست.

کارشناسان اعتقاد دارند که فرآورده های گوشتی با وجود برخورداری از عناصر مغذی، محیطی مستعد برای رشد میکروب ها بوده و به آسانی و با شتاب در معرض فساد قرار می گیرند، بنابراین تمامی مراحل تهیه، توزیع و مصرف گوشت باید با نظارت و کنترل بهداشتی انجام شود.

به گفته این کارشناسان، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های گوشتی که به صورت غیربهداشتی کشتار و توزیع می شوند به افراد جامعه انتقال می یابد، به گونه ای که این بیماری ها سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است.

از سویی دیگر متخصصان علم پزشکی بر این باورند که حدود 70 درصد از 400 نوع بیماری شناخته شده بین انسان و دام مشترک هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر در جلسه اخیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان گفت: کشتارگاه سنتی نوشهر به خاطر فعالیت غیربهداشتی باید تعطیل شود.

سیدرحیم سیدپور افزود: ادامه این روند برای سلامت مردم و مسافران این منطقه خطرناک است.

کشتارگاه سنتی نوشهر با قدمت حدود 50 سال در ضلع جنوب غربی این شهر واقع شده و روزانه به طور میانگین حدود 15راس دام سنگین و حدود 60 راس دام سبک در آن کشتار می شود.

مهدی اسلامی رئیس شبکه دامپزشکی نوشهر هم گفت: مجهز نبودن کشتارگاه به سردخانه، دفع غیر بهداشتی پساب و خونابه ها به رودخانه ماشلک منتهی به دریا، رعایت نکردن زمان کشتار و ورود افراد متفرقه به داخل کشتارگاه و نیز مستهلک شدن مخزن ذخیره آب شست و شوی لاشه ها از مشکلات این مکان ذبح دام است.

استان مازندران خصوصا غرب این استان به دلیل موقعیت گردشگری ممتاز همه ساله میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر از سراسر کشور است و نبود کشتارگاه های صنعتی و حتی سنتی کاملاً بهداشتی، زمینه را برای سودجویانی که به دنبال کسب درامد نامشروع از این طریق هستند، فراهم می کند.

کشتارگاه های موجود به دلیل وضعیت نامناسب با وجود اینکه مورد بازرسی دوره ای کارشناسان دامپزشکی و شبکه بهداشت قرار می گیرند ولی با این حال سلامت جمعیت بیش از یک میلیون ساکنان این منطقه و مسافران و گردشگران را با خطر مواجه کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت : فعالیت کشتارگاه دام این شهرستان به خاطر دفع غیربهداشتی فاضلاب و در پی آن سرازیر شدن خونابه ها به داخل رودخانه ماشلک منتهی به دریا و همچنین ریختن امعاء و احشاء (فرآورده های فرعی گوشت ) در محوطه و مسائل دیگر مورد تایید این نهاد نیست.

کامبیز محسن سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع بارها در نشست های مختلف به ویژه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و حتی به تازگی نیز اعضای این کارگروه از وضعیت این مکان ذبح دام بازدید داشتند.

وی گفت: برابر قانون نامه نگاری های لازم نیز با ادارات ذیربط به ویژه دستگاه قضا برای تعطیلی این کشتارگاه درنوشهرصورت گرفته و درخواست شده که از فعالیت این مکان ذبح دام که عوارض فراوانی از لحاظ زیست محیطی و بهداشتی برای منطقه و سلامت مردم دارد، جلوگیری شود.

فرماندار عباس آباد نیز گفت: با گذشت بیش از یک دهه از پی گیری های صورت گرفته برای داشتن کشتارگاه صنعتی در این منطقه، تاکنون در این حوزه به علت برخی از مسائل موفق نبوده ایم.

سیدابراهیم هاشمی افزود : تحقق این مهم مستلزم هم افزایی بیشتر مسئولان اجرایی به ویژه فرمانداران غرب این استان است که باید به طور جدی این موضوع را پی گیری کنند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی دولت در شرایط کنونی تجمیع خدمات عمومی به مردم را راهکاری مناسب برای کاهش هزینه ها در این حوزه دانست و ادامه داد: در هر صورت ساخت مکان ذبح دام باید بر اساس سیاست گذاری درست ، هدفمند و کارشناسانه باشد و حتی برنامه زمانی نیز برای سرمایه گذار آن دیده شود تا در موعد مقرر طرح را اجرا و به بهره برداری برساند.

عملیات ساخت یک کشتارگاه صنعتی در زمینی به گستره حدود 15 هزار متر در روستای مراد چال مرزن آباد چالوس از یک ماه پیش آغاز شده است.

میزان اعتبار برای ساخت این مکان ذبح دام حدود 100 میلیارد ریال پیش بینی شده است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است این کشتارگاه در فضای 2 هزار و 500 متر با بخش های سالن کشتارگاه در 2 طبقه شامل همکف تمیز و کثیف، بسته بندی گوشت، پیش سردکن، سردخانه، سالن های انجماد و انتظار ساخته شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در شهرستان های ساری و بابل کشتارگاه های صنعتی، نور و نشتارود و تنکابن نیمه صنعتی و حدود 9 کشتارگاه سنتی نیز در غرب مازندران فعالیت دارد.

سید حسن رضوانی افزود: طی دو سال گذشته از ادامه فعالیت حدود 17 کشتارگاه سنتی به علت غیربهداشتی بودن جلوگیری شد.

وی گرانی زمین و صرفه اقتصادی نداشتن برای دولت را از علت های اساسی کندی روند ساخت کشتارگاه صنعتی در مناطق غرب مازندران معرفی کرد و ادامه داد: برای ساخت کشتارگاه صنعتی قریب به 2 هکتار زمین نیاز است و ضمن آنکه مکان ساخت آن نیز باید با سکونتگاه های روستایی و شهری فرسنگ ها فاصله داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ضوابط سخت و دست و پاگیر برخی از ادارات مانند حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری برای موافقت با ساخت کشتارگاه را از دیگر عوامل محقق نشدن به موقع این مهم در این مناطق بیان نمود.

رضوانی به نشست دو هفته پیش با هدف بهبود وضعیت کشتارگاههای سنتی در استانداری مازندران اشاره کرد و ادامه داد: دراین نشست فرمانداران و شهرداران بیشتر شهرستان های مازندران بویژه غرب این استان نیز حضور داشتند و تصمیمات خوبی هم برای بهبود وضعیت کشتارگاه های سنتی اتخاذ شده است.

به گفته وی، بر اساس مصوبه این جلسه، کشتارگاه های سنتی این منطقه باید هر چه زودتر بهبود یابند تا مشکلات خاصی در زمینه سلامتی مردم وجود نداشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با ساخت و بهره برداری از کشتارگاه صنعتی نشتارود در تنکابن و مرزن آباد چالوس مشکلات ذبح بهداشتی دام در غرب استان مازندران برای همیشه حل شود.

 
 
نظر شما
ادامه