کد خبر: ۳۱۵۶۵
 

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می گوید: برای رونق تولید و کاهش هزینه ها بایستی شیوه های علمی جایگزین شیوه های سنتی شده و واسطه های خرد و کلان نیز از بازار حذف شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شهاب نوتاش» روز یکشنبه در کارگاه آموزشی آبزی پروری که با حضور برخی پرورش دهندگان ماهیان سردآبی شرق استان گلستان درگنبدکاووس برگزار شد، اظهار داشت: برای جایگزین کردن شیوه های صنعتی و علمی به جای شیوه های سنتی در تولید باید از توان و ظرفیت کارشناسان مجرب استفاده شود.

وی با تاکید برضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از شیوه های صنعتی و علمی به جای شیوه های سنتی در تولید، گفت: استفاده از شیوه های صنعتی و علمی که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز می باشد، علاوه بر کاهش هزینه های تولید، به رونق تولید و اشتغال بسیار کمک می کند.

نوتاش، وجود واسطه های بی شمار در بازار را از مهمترین آفت ها برای تولیدکننده و مصرف کننده دانست و اضافه کرد: بخش قابل توجهی از سود تولیدکننده و نیز افزایش قیمت ها در بازار به جیب واسطه ها می رود.

وی، حذف واسطه ها از چرخه تولید و توزیع را از مهمترین نیازهای اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: فعالیت دلال ها و واسطه ها ضربات سنگینی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کنند.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز همچنین با اشاره مباحث آموزشی حوزه آبزی پروری، گفت: دراین حوزه نیز توجه به روش های علمی تولید به همراه کنترل بیماری ها و انگل ها و کنترل غذا، کیفیت و میزان آن باید مورد توجه جدی پرورش دهندگان قرار گیرد.

نوتاش افزود: استفاده از روش های علمی با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان مجرب و توصیه های ذکر شده بالا، درنهایت به کاهش هزینه ها و افزایش سود برای تولید کننده و نیز کاهش قیمت برای مصرف کننده منجر می شود.

وی همچنین برلزوم راهنمایی درست پرورش دهندگان و سرمایه گذاران توسط کارشناسان دستگاه های متولی و نظارتی درحوزه آبزی پروری تاکید کرد و اضافه کرد: اگر راهنمایی ها به درستی و براساس واقیعت ها صورت گیرد، حوزه تولید و سرمایه گذاری های آن دچار ضرر و زیان نمی شود.

این دوره آموزشی برای نخستین بار با همکاری اداره کل دامپزشکی گلستان، مدیریت جهاد کشاورزی و بیمارستان دامپزشکی آرین شهرستان گنبدکاووس برگزار شد.

شهرستان گنبدکاووس بیشتر درحوزه پرورش ماهیان گرمابی فعالیت دارد و 60 درصد پرورش این نوع ماهیان در استان گلستان که معمولا بین 15 تا 20 هزار تن است، در این شهرستان تولید می شود و پرورش ماهیان سردآبی (قزل آلا) در شهرهای همجوار گنبدکاووس بیشتر رونق دارد.

  
نظر شما
ادامه