کد خبر: ۳۱۵۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

همایش ملی بیمارهای مشترک بین انسان و دام "زئونوزیس" با محوریت بیماری تب مالت در دانشکده علوم پزشکی شهرستان مراغه به کار خود پایان داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، در این همایش که روز پنج شنبه مورخ 18 شهریور ماه 1395 در دانشکده علوم پزشکی شهرستان مراغه آغاز شده بود، در 2 روز برگزاری همایش با ارائه 16 مقاله به صورت سخنرانی و 80 مقاله به صورت پوستر به کار خود پایان داد.

در مراسم افتتاحیه این همایش که در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد، «دکتر امیر حسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی سخنران ویژه این همایش بود و در رابطه با بیماری های مشترک و بخصوص بیماری تب مالت در استان به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

دکتر بهداد در ابتدای سخنان خود از برگزاری چنین همایش های ارزشمند و تاثیر گذار که بر اساس نیازهای بهداشتی استان می باشد تشکر و قدردانی نموده و اظهار امیدواری کرد اثرات و ثمرات این گونه همایش ها در زندگی مردم دیده شود.

وی در ادامه به میزان 1709 جرم بیماری زا که از آن تعداد حدود 49 درصد آنها جزو بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند، که به علت تعدد میزبان، تعدد راه های انتقال، هزینه و سختی مقابله با آنها، مرگ و میر بالا، جهش های ژنتیکی و ایجاد همه گیری در صورت دخالت نامناسب، تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بالایی از خود بر جای می گذارند، اشاره نمود.

وی اهمیت بیماری های مشترک را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: اهمیت این بیماری ها به قدری است که یک روز از سال را به نام "روز بیماری مشترک بین انسان و دام" نام گذاری کرده اند و ضمن تقدیر از برگزاری کنندگان این همایش پیشنهاد می شود که چنین همایش هایی در سالهای آتی نیز در همین روز 13 تیرماه برگزار گردد و اداره کل دامپزشکی استان نیز آمادگی خود را برای هرگونه اقدامات برای برگزاری این قبیل همایش ها اعلام می دارد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان در بحث پیشگیری، مقابله، مبارزه، مهار، کنترل و ریشه کنی بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: این اداره کل اقدامات بسیار موثری در خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام ، با تمام توان و با بهره گیری از توان علمی دانشگاهیان و پژوهشگران کشور انجام داده است که از آن جمله می توان به مهار بیماری مشترک مهمی چون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سالهای قبل اشاره نمود، که با درایت، تیز بینی و چابکی و سرعت عمل تلاشگران عرصه بهداشت و سلامت جامعه توانستیم به نحو احسنت این بیماری خطرناک را کنترل کنیم و مورد تقدیر سازمان دامپزشکی کشور و سایر نهادهای نظارتی قرار گرفتیم.

 

وی در ادامه به کنترل بیماری های مشترک نظیر CCHF، هاری، سل، تب مالت، شاربن و سایر موارد بیماری های مشترک بین انسان و دام که از نخستین اولویت های کاری سازمان دامپزشکی کشور می باشد اشاره کرد و افزود: با تلاشهای همه مجموعه ی مسئولین کشوری و همکاری و همراهی سایر دستگاه های اجرایی استان، اداره کل دامپزشکی استان توانست به موفقیت های بزرگی در سال 94 دست پیدا کند، از آن جمله می توان به کاهش 68% بیماری سل، کاهش 15 درصدی بیماری هاری و در سایر بیماری های مشترک نیز موفقیت های داشته ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه سخنان خود به اهمیت بسیار بالای بیماری تب مالت (بروسلوز) اشاره کرد و گفت: این بیماری مشترک بین انسان و دام بومی کشور ما بوده و سالانه هزاران نفر به این بیماری مبتلا می شوند و به سرمایه های دامی کشور نیز زیان های جبران ناپذیری را وارد می کند. این بیماری از دو بعد اقتصادی و بهداشت عمومی و سلامت جامعه حائز اهمیت می باشد.

وی در مورد قرار گیری کشور و استان ما در منطقه جغرافیایی با ریسک بالا (high Risk) و نبود برنامه هدفمند برای کنترل این بیماری ها در برخی از کشورهای همسایه، کوچ رو بودن، بخش قابل توجهی از جمعیت دامی و پرورش توام انواع دام در کنار یکدیگر، مبارزه با بیماری تب مالت را با پیچیدگی های بسیاری همراه کرده است.

 

وی همچنین به اهمیت امر پیشگیری و درمان این بیماری در انسان ها اشاره کرد و افزود: جهت پیشگیری از شیوع این بیماری در جوامع انسانی نیاز به کنترل و ریشه کنی آن در جمعیت دامی می باشد که آن هم رابطه مستقیمی با اعتبارات و وضعیت بودجه ای کشور، وضعیت بیماری در منطقه، سطح فرهنگی جامعه و نیروی علمی و توانمندی عملیاتی آن کشور بستگی دارد.

دکتر بهداد در ادامه گفت: سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری تب مالت در 3 محور گام برمی دارد، اولین مورد واکسیناسیون جمعیت دامی است که در طول سالیان اخیر میزان واکسیناسیون افزایش قابل توجهی داشته است، که برای اولین بار پس از 5 سال ما با کاهش 25 درصدی موارد ابتلا به بیماری تب مالت در جوامع انسانی روبرو بودیم که این مسئله رابطه مستقیمی با میزان واکسیناسیون دامها دارد، به طوری که ما در سال 94 حدود دو میلیون و پانصد هزار راس دام را در مقابل این بیماری واکسینه کرده ایم و این نتایج درخشان به دست آمد و امیدواریم همین روند کاهشی را با استمرار واکسیناسیون جمعیت دامی و تعاملاتی که هست بتوانیم ادامه دهیم.

وی در زمینه کاهش این بیماری در شهرستان مراغه به تلاشهای قابل تحسین دامپزشکی شهرستان و همکاری های بسیار عالی مجموعه همکاران در علوم پزشکی، فرمانداری و سایر دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته در این شهرستان که دومین رتبه را در بین شهرستانهای کشور از نظر ابتلا به بیماری تب مالت را دارا بود، بر اساس آمار رسمی علوم پزشکی این شهرستان 339 نفر بود که این عدد در سال 94 به 124 نفر کاهش پیدا کرده است که یک موفقیت بسیار بزرگ برای شهرستان مراغه می باشد.

 

وی دومین گامی که سازمان دامپزشکی کشور در روند کنترلی بیماری تب مالت بر می دارد را تست و حذف دامهای بیمار عنوان کرد و افزود: اداره کل دامپزشکی استان طبق دستورالعمل های اجرایی خود با تست و شناسایی دامهای مبتلا به بیماری تب مالت که با خونگیری و انجام آزمایشات لازم صورت می گیرد، پس از شناسایی دامهای مبتلا را حذف اجباری می کند و از طریق اعتبارات ملی غرامت آنها به دامدار و روستائیان پرداخت می شود.

گام سوم بحث آموزش جمعیت هدف است که روستائیان، دامداران و عموم مردم را شامل می شود، که از طریق رعایت شرایط بهداشتی و مصرف فرآورده های خام دامی بهداشتی و پاستوریزه می باشد و می بایست این فرهنگ سازی ها انجام گیرد.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان یک گام بسیار مهم که با الگو برداری از کشورهای پیشرفته مثل برزیل در زمینه تولید گوشت سالم تر انجام داده که برای اولین بار تمام کشتارگاه های دام استان را در سالهای 91 تا 95 به سیستم و سالن های پیش سرد مجهز نموده است که تمامی لاشه های استحصالی پس از کشتار به مدت 24 ساعت در سالن های پیش سرد و در دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری می شوند، لازم به توضیح است که PH  گوشت در زمان کشتار 2/6 الی 8/6 بوده که پس از طی مدت مذکور در سالن پیش سرد به زیر 6 افت پیدا می کند که این افت PH  به زیر 6 یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای از بین رفتن میکروب بروسلا می باشد چرا که میکروب بروسلا به PH  زیر 6 حساس بوده و حتی در صورت وجود احتمالی این میکروب در گوشت پس از طی مرحله پیش سرد، لاشه ارسالی به مراکز عرضه عاری از بروسلا خواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کنترل بیماری ها یک کار دست جمعی است، افزود: یک دستگاه اجرایی هیچگاه به تنهایی قادر به کنترل بیماری ها نیست و همه دستگاه های اجرایی، دانشگاهیان، پژوهشگران باید دست در دست هم بدهند تا این بیماری و بیماری های دیگر را بتوانیم کنترل کنیم.

وی به اهمیت پیشگیری قبل از درمان اشاره کرد و ضمن درخواست از مسئولین استانی و شهرستانی نسبت به افزایش اعتبارات دامپزشکی اظهار داشت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و سازمان دامپزشکی پیشرو در امر پیشگیری از بیماری ها می باشد، بیاییم قبل از اینکه بیماری تب مالت و سایر بیماری های مشترک یک انسان را مبتلا کند این بیماری را در جمعیت دامی کنترل کنیم و این مهم زمانی اتفاق می افتد که شیر و گوشتی که از دام ها به دست می آید عاری از میکروب این بیماری باشد و این دست یافتنی است اگر این عزم و جدیت همگانی ادامه پیدا کند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
با سلام اگرچه مجموعه دامپزشكي كشور همت والايي را در كنترل بروسلوز به خرج داده است اما آقاي دكتر بهداد از مديران جوان،توانمند و مقتدري هستند كه آرزوي آينده درخشاني در صحنه مديريت كلان دامپزشكي براي ايشان هست.
نظر شما
ادامه