کد خبر: ۳۱۵۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
24948.jpg
 

جمعی از دامداران یاسوجی امروز در تجمعی در مقابل اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد و استانداری کهگیلویه و بویراحمد حل مشکلات صنفی خود را خواستار شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، عدم حمایت از تولید داخلی، نبود زیرساخت‌های مهم، توجه نکردن به تولید و فروش شیر، قیمت کم شیر و خرید آن از سوی شرکت‌های خصوصی، جریمه‌های پی در پی، واکسن دام و یارانه‌های این صنف از جمله خواسته‌ها و مطالبات دامداران بود.

این دامداران در اعتراض به مشکلات عنوان شده مقدار زیادی شیر را در مقابل ساختمان دامپزشکی و استانداری به روی زمین و جدول ریختند و خواستار پاسخگویی مسئولان بودند.

به گزارش ایسنا، بهارسیرت، رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بویراحمد در این تجمع گفت: مهم‌ترین مشکلات صنف دامداران حمایت نکردن مسئولان ذیربط از این صنعت و به تعطیلی کشیدن بیشتر این صنف در چند سال اخیر است .

وی نبود سرمایه در گردش و ممیزی کردن صنعت شیر و قیمت پایین آن در بازار را از جمله  مشکلات و عامل تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعت دامداری در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان و ابراز عقیده کرد: به دلیل برخورد دو پهلوی برخی مسئولان و نبود زیرساخت‌های مهم مربوطه در زمینه فروش شیر، این صنعت در استان کهگیلویه وبویراحمد رو به تعطیلی رفته است .

رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بویراحمد تعطیلی 90 درصد از کارگاه‌های تولیدی استان و بیکار شدن بیش از 150 نفر را از جمله بی‌توجهی مسئولان ذیربط در این زمینه عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه قانون در این استان به گونه‌ای دیگری سوق پیدا کرده و هیچ گونه کمک و توجهی به این صنعت نمی‌شود و تمامی داشته‌های بخش خصوصی در این زمینه  نیز بر باد رفته است .

بهار سیرت وجود شرکت ممیزی ماهور را یکی دیگر از مشکلات در زمینه جریمه‌های پی در پی برای دامداران دانست و تصریح کرد: مسئولان امر بگویند چه کاری برای توسعه و ترویج این صنعت کرده‌اند؟

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه، واکسینه‌کردن دام بر عهده دامپزشکی و دامپرور بوده و تولید کننده شیر در این زمینه هیچ کاره است، اما مسئولان آن را بر عهده تولیدکننده انداخته‌اند و برای آن جریمه صادر می‌کنند .

رئیس اتحادیه دامداران شهرستان بویراحمد با تأکید بر این موضوع که شرکت‌های خصوصی از این کاغذبازی‌ها بریده‌اند و بیشتر ماحصل خود را صرف جریمه‌های پی در پی می‌کنند، تاکید  کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود همین 10 درصد باقی مانده صنعت شیر استان نیز به تعطیلی خواهند شد .

دکتر رجائی‌فر، رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد در جمع اعتراض کنندگان گفت: بر اساس قانون باید برخی از ممیزی‌ها انجام گیرد و این موضوع یک مصوبه قانونی دارد .

وی با بیان این‌که قیمت شیر به این سازمان ربطی ندارد، افزود: در بحث جریمه‌هایی که برای این صنف در نظر گرفته شده قانون را اجرا کرده‌ایم و هیچ کدورتی با شخص و گروهی نداریم .

رجائی‌فر با اشاره به شرکت ماهور  گفت: این شرکت یک شرکت ممیزی بوده و کار خودش را برای بهداشت محیط انجام می‌دهد .

رئیس دامپزشکی شهرستان بویراحمد در خصوص واکسینه کردن دام‌ها تصریح کرد: واکسینه‌کردن دام‌ها در گذشته رایگان بوده اما به دلیل تورم و وجود مشکلات عدیده مالی، امروز باید برای آن وجهی واریز کرد که مصوبه دولت است .

رجائی‌فر اضافه کرد: درست است که کمبود زیرساخت‌ها در استان احساس می‌شود اما تا جایی که می‌توانیم به این صنف کمک خواهیم کرد  .

هم‌چنین محمدجعفر طالبیان، معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: مطالبات دامداران در رابطه با دامپزشکی به حق است و ما نیز همیشه از طریق دامپزشکی استان دنبال و پیگیر هستیم.

وی افزود: دامپزشکی می‌گوید باید واحدهای عرضه لبنیات سنتی در استان تعطیل شوند، و این درحالی است که صنایع وابسته به فرآوردهای لبنی استان آن‌طور که باید و شاید فعال نیستند.

طالبیان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود واحدهای عرضه و فروش لبنیات سنتی دامداران استان با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی استان فعال باشند تا دامداران بیشتر از این متضرر نشوند.

معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که زیرساخت‌های صنعت شیر در استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی استان‌های همجوار در کنار فعال بودن صنعت شیر، لبنیات بصورت سنتی نیز عرضه می‌شود که ارزش غذایی لبنیات سنتی بالاتر است، اما دامپزشکی می‌خواهد نکات بهداشتی را رعایت کنند و اقدام به جریمه این واحدها می‌کند.

طالبیان در خصوص یکی دیگر از درخواست‌های دامداران مبنی بخشودگی تسهیلات بانکی خود تصریح کرد: این مساله در حال پیگیری است که در سطح ملی باید تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: دامداران و صنعت شیر استان باید حمایت و تقویت شوند، چراکه کشش بازار کم و قیمت در استان پایین‌تر از نرخ مصوب دولت است که باید به دامداران تسهیلات با سود کم برای حمایت بیشتر و خرید دام پرداخت شود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
0
0
اشتباه رفتین داداچ ، باید میرفتین جهاد و ... ، آخه قیمت شیر چه ربطی به دامپزشکی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
0
0
خوب این چه ربطی به دامپزشکی داره!!!! دیواری کوتاه تر پیدا نکردن!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
0
0
واقعا پررویی هم حدی داره ، تمام این مشکلات تقصیر مدیریت های غلط جهاد کشاورزی است ، آن وقت معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی تقصیر را گردن دامپزشکی می اندازه !!! واقعا عدم پرداخت نصف بهای واکسن تب برفکی چقدر به توان مالی دامدار کمک می کند؟
نظر شما
ادامه