کد خبر: ۳۱۴۳۴
 

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز در نشست مطبوعاتی با اشاره به مصاحبه اخیر رییس اتحایه قصابان درباره غیربهداشتی بودن کشتارگاه صنعتی اهواز اظهارکرد: با وجود ۹ پزشک و دامپزشک و دو روحانی مقیم کشتارگاه و تاییدیه دامپزشکی استان و عدم خروج لاشه بدون مهر و لیبل، این موضوع را تکذیب می کنم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، «البرز کریمی» مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز ادامه داد: این کار توسط بهداشت انجام می شود و ما حق شکایت از سایتی که این مصاحبه را درج کرده و شخص مصاحبه کننده انجام داده ایم و درحال پیگیری هستیم تا باعث شود هر شخصی از جایگاه خود به درستی استفاده کند، زیرا این مصاحبه بار حقوقی و موجب تشویش اذعان عموم شده است.

کریمی با اشاره به اینکه هر سه ماه یک بار نیز گزارش تصفیه خانه ما به اداره کل محیط زیست ارایه می شود تصریح کرد: اجازه خروج یک لاشه بدون مجوز دامپزشکی و مهر را نداریم و فاضلاب کشتارگاه در تصفیه خانه آنجا تصفیه و برای محیط زیست محل نیز استفاده می شود.

وی عنوان کرد: روزانه 1000 راس گوسفند و 80 تا100 راس دام سنگین نیز در این کشتارگاه ذبح و دراختیار قصابان قرار میگیرد.

وی بااشاره به اینکه ظرفیت کشتارگاه اهواز تا 200 راس سنگین در روز را داراست افزود: به صورت مستقیم280نفر و به صورت غیرمستقیم1000نفر مشغول فعالیت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که دام ها از خارج از استان وارد می شود یاخیر گفت: 80درصد دام های سبک از خارج از استان وارد می شود و 90 درصد دام های سنگین از درون استان تامین و فقط10درصد از شیراز وارد خواهد شد.

کریمی در ادامه با بیان اینکه این کشتارگاه از خردادماه94 بخش سبک خود را راه اندازی کرده است اظهارکرد: بخش سنگین نیز در شهریور پارسال افتتاح شده است که فکرمی کردیم مشکل درحین کار مثل کارگری اصلی ترین عامل باشد که بتواند کارمان را با کندی مواجعه کند که با لطف و حمایت مسیولان شهرداری، شورای شهر این مشکلات حل شد.

مدیرعامل کشتارگاه اهواز عنوان کرد: قرار شد از بین نیروها تعدادی را انتخاب و جذب کنیم و تعدادی دیگر در شهرداری استخدام شوند که این امر انجام شد.

کریمی گفت: بعداز راه اندازی نیز بخش  اول قراردادمان بهره برداری از کشتارگاه صنعتی بود و بخش دوم هم احداث صنایع جانبی کشتارگاه است که خوشبختانه در قسمت صنایع جانبی بابرنامه ریزی در موعد مقرر یک سال از مردادسال گذشته تا مردادماه امسال انجام شد.

وی صنایع جانبی را شامل، کارخانه پودر گوشت، استخوان، خون، کارگاه  روده چربی غیرخوراکی سوز، بسته بندی گوشت، فرآورده و بسته بندی پوست، چرم  و روده، 40باب غرفه جهت نگهداری از دام ها در سطح شهر، ساخت نمازخانه و رستوران، بهسازی و میدان دام، رفع نواقص ساختمانی کشتارگاه دام، تکمیل سردخانه زیرصفر و بالای صفر به منظور نگهداری 24ساعته لاشه هستند افزود: این صنایع در موعد مقرر ساخته و به صورت ازمایشی از آن ها بهره برداری شد.

وی عنوان کرد: در یک سال گذشته به شکل منظم کارها را در حال آنجا هستیم، اما مشکلی که اکنون و درگذشته وجود داشته است افرادی در گذشته در کشتارگاه سنتی به خاطر عدم نظارت صحیح درآمدهای غیرقانونی داشته اند.

وی ادامه داد: طبیعی است این افراد تا جان در بدن دارند این کشتارگاه را رها نمی کنند و به هر دلیلی نیز از جمله شکایت، مصاحبه های خبری و از هزار راه دیگر رفته اند که خوشبختانه به دلیل اینکه قرارداد و مسائل کاری ما قانونی بوده اند، تاکنون هیچ مشکلی برای ما ایجاد نشده است.

کریمی تصریح کرد:  راهی که این افراد در پیش گرفته اند به صورت ناجوانمردانه و غیرکارشناسی است که از جایگاه افراد و مدیرکل ها و ارگان هایی که با ما در ارتباط هستند، مصاحبه می کنند.

مدیرعامل کشتارگاه اهواز با بیان اینکه اعلام می کنم کشتارگاه صنعتی اهواز بهداشتی است و خبری که اعلام شد را تکذیب می کنم اظهار کرد: طی بازدید بنده، نماینده قصابان، تعزیرات و صنعت معدن و تجارت استان از کشتارگاه های گیلان، مازندان، تهران و البزر، کشتارگاه اهواز یکی از بهترین کشتارگاه ها به لحاظ بهداشتی ترین و بروزترین ایران است.

کریمی گفت: بحثی که این افراد در گذشته عنوان کردند و قصابان را به اعتصاب کشانند و اوایل می گفتند کشتارگاهی که ساخته شده در حد اهواز نیست، درصورتی که در اوج کشتار اسفندماه بیش از2600راس گوسفند ذبح و هیچ گونه مشکلی نداشته ایم. به این نتیجه رسیدند که کشتارگاه به لحاظ فنی و ساختاری مشکلی ندارد این بار از راه دیگر وارد شدند.

کریمی ادامه داد: مصاحبه اخیر اقای حسینی رییس اتحادیه قصابان در خصوص عدم بهداشتی بودن کشتارگاه اهواز بوده است.

وی تصریح کرد: تنها کشتارگاهی هستیم که 9 پزشک و دامپزشک به صورت مقیم در ابتدا، حین و بعد از ذبح لاشه را معاینه می کنند و لاشه ای نیز بدون مهر و تایید دامپزشکی از کشتارگاه خارج نمی شود.

وی بابیان اینکه کشتارگاه مجهز به تصفیه خانه است گفت: تمامی فاضلاب تصفیه کلر زادیی و جهت استفاده در محیط زیست خود کشتارگاه استفاده و کوچک ترین مشکل برای محیط زیست نخواهد داشت.

کریمی با اشاره به مشکلی که اخیر این مسئول برای کشتارگاه به وجود آورد گفت: این برمی گردد به قسمت فراورده پوست و روده ها، نظر به اینکه این بخش از فرآورده ها بوده در کشتارگاه صنعتی که تعدادی دباغ به صورت سنتی تعدادی کارگاه را اطراف کشتارگاه یا رودخانه راه اندازی کردند

وی عنوان کرد: این دباغ خانه ها فاقد هرگونه حداقل های امکانات بهداشتی هستند و طبیعی است وقتی تصفیه خانه نداشته باشند، فاضلاب که کاملا مضرراست را وارد رودخانه کارون با لوله کشی می کنند و نداشتن کوره ی لاشه سوز موجب می شود آنها را در محیط اطراف رها یا بسوزانند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز اظهارکرد: با هماهنگی سازمان دامپزشکی قرار بر این شد که تمامی این پوست ها و روده ها وارد کشتارگاه شوند و در قسمت فراوری نیز جمع و هر سه روز یک بار به مقصد تهران ارسال شوند.

کریمی بااشاره به اینکه ما اعلام کردیم که دباغ ها در کشتارگاه هر چند نفر باشند به کار گرفته می شود اگر الزامات بهداشتی رعایت کنند افزود: به دلیلی اینکه مشکلی که به وجود آمد توسط اقای حسینی رییس اتحادیه قصابی ها بوده است.

وی گفت: قیمت گوشت در دو ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است آن هم به دلیل تب برفکی که سال گذشته بود، صادرات دام و در پیش بودن عید قربان دام داران از عرضه دام جلوگیری می کنند و تنها در اهواز این افزایش وجود ندارد، بلکه در کل کشور این موضوع است.

وی با بیان اینکه قصابان در اهواز با توجه به اینکه با قیمت 30تا31هزار تومان گوشت خرید کردند اما به دلیل نجابتشان کیلویی27تا30تومان عرضه می کنند و در این خصوص تعزیرات و صنعت معدن و تجارت و فرمانداری همکاری لازم را انجام داده اند.

وی بیان کرد: متاسفانه مسئول اتحادیه به جای اینکه مشکل را بیان کند، علت را گرانی پوست عنوان کرده که قیمت هر پوست بین1000تا1500تومان است.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهوازگفت:  در قراردادمان ذکرشده که کشتارگاه های شوشتر، حمیدیه، ملاثانی، رامهرمز و هویزه تعطیل و اهواز نیز آنها را تامین کند و این ظرفیت به لحاظ فنی، تجهیزات سخت افزاری و حمل و نقل نیز داریم.

وی ادامه داد: اما همان افرادی که در کشتارگاه های سنتی سلامتی مردم را قرار داده بودند اکنون به سمت کشتارگاه های سنتی اطراف می روند و برخی از این کشتارگاه ها فاقد تصفیه خانه هستند و آن را به رودخانه کارون می ریزند.

کریمی تصریح کرد: به علت حضور این افراد متخلف و با ترسی که از حضور در کشتارگاه صنعتی اهواز را دارند که احیاناً دام هایشان ضبط نشود، به کشتارگاه های غیرمجاز سنتی روی می آورند.

وی عنوان کرد؛ برای مثال کشتارگاه سنتی ملاثانی نیز فقط ظرفیت 5 راس گاو و 50 راس دام سبک را دارد و اگر بخواهد این ظرفیت را افزایش دهد غیرقانونی است، اما شنیده ام همام افراد سعی دارند به بهانه بهسازی و نوسازی این کشتارگاه ظرفیت را بالا ببرند. اگراین اتفاق بیفتد نیز فاضلاب به رودخانه کارون ریخته خواهد شد.

البرزکریمی با بیان اینکه هر کشتارگاه صنعتی نیاز به 20تا30میلیارد تومان اعتبار است گفت: شهرداری برای ساخت این کشتارگاه ها نیز این هزینه را نخواهد کرد.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز از فرماندار، شهرداری، مقامات قضایی و دامپزشکی که  جدیت به کار گرفته بودند و در برخی موارد منجر به بازداشت برخی افرادشده که ما توانستیم کارمان را پیش ببریم، تقدیر و تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته نیز تبلیغات سوئی از طرف برخی انجام شد تا قصابان نیز اعتصاب کنند اما موفق نشدند قصابی ها را تعطیل کنند و در این حین قصابان از وضعیت رضایت دارند زیرا دیگر نیازی به حضور در کشتارگاه و خرید دام ندارند بلکه ساعت 9 صبح گوشت درب مغازه به آن ها تحویل داده می شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز با اشاره به اینکه این افراد به اندازه تعداد انگشتان دست نیستند، گفت: این افراد کارخانه همبرگرسازی دارند و در کشتارگاه های سنتی اکثرا آلایشهایی که ما ضبط می کنیم برای درست کردن همبر و سوسیس می بردند و سال گذشته نیز برخی شان دستگیر شدند.

کریمی در پایان اظهارکرد: روزانه10تا20لاشه دام سبک و هفته ای یک تا دو لاشه سنگین در کوره های لاشه سوز می سوزانیم آن هم به دلیل اینکه دچار بیماری یا زخمی باشند.

وی یادآور شد: اکثر دام هایی که در خانه یا محله ها کشتار می شود یا بیماری دارند یا سرقتی هستندکه در کشتارگاه نیز اگر دچار بیماری باشند ضبط و اگر سرقتی باشند با دوربین ثبت و سارق شناسایی می شود.

 
 
نظر شما
ادامه