کد خبر: ۳۱۴۰۵
 

پیشرفت اینترنت اشیا تا بدان حد است که تنها افراد و اشیا را در برنمی گیرد، بلکه قرار است حیوانات نیز در قالب آن به یکدیگر و دیگر ابزار متصل به شبکه جهانی متصل شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، بررسی های موسسه تحقیقاتی Arcluster  نشان می دهد تا سال ۲۰۲۱ ارزش بازار گاوها و مزارع شبکه ای متصل به یکدیگر از ۱.۲۷ میلیارد دلار فعلی به ۱۰.۷۵ میلیارد دلار افزایش می یابد.

موسسه یاد شده معتقد است گاوهایی که از طریق اینترنت به یکدیگر مرتبط بوده و عملکرد و شرایط آنها نیز از طریق شبکه های مجازی قابل کنترل و بررسی مداوم است، به طور قطع شرایط بهینه ای خواهند داشت و لذا میزان و کیفیت شیر دوشیده شده از آنها بهتر از گاوهایی است که تا این حد با دقت قابل کنترل و نظارت نیستند.

استفاده از اینترنت اشیا برای اتصال گاوها به یکدیگر و شبکه های رایانه ای مزارع در قالب ۷ زیرشاخه زیر قابل طبقه بندی است:

۱- کنترل بهداشت و سلامت گاوها

۲- مدیریت جفتگیری گاوها

۳- مدیریت گله ها

۴- دوشیدن خودکار شیر گاوها

۵- نظافت و بررسی میزان راحتی و آسایش گاوها

۶- تغذیه خودکار گاوها

۷- سایر موارد

اگر چه دوشیدن و تغذیه خودکار گاوها با استفاده از دستگاه های پیشرفته مدتی است آغاز شده، اما کنترل دقیق و لحظه به لحظه این فرایند با استفاده از اینترنت امری بی سابقه است. همچنین مدیریت امور بهداشتی و نظافت به این شیوه هم تحولی اساسی در دامداری در سطح جهان خواهد بود.

با مدیریت جفتگیری گاوها نیز تلاش می شود این کار در بهترین زمان ممکن صورت بگیرد تا گوساله متولد شده از نظر توان جسمی و قدرت بدنی در بهترین شرایط متولد شود و بازدهی بهینه داشته باشد. برای تعیین این زمان از حسگرهای متصل به گاوها، گام شمارها، داده های جمع آوری شده به طور بی سیم و ذخیره شده در سرویس های کلود استفاده می شود و در نهایت کشاورزان قادر به تعیین زمان مناسب برای جفتگیری هستند. آنها حتی می توانند با بیرون کشیدن اسپرم گاوها آنها را منجمد کرده و در زمان مناسب برای تولید مثل مورد استفاده قرار دهند.

مایکروسافت و فوجیتسو از جمله شرکت هایی هستند که سرمایه گذاری در این زمینه را به طور جدی آغاز کرده اند. فوجیتسو به همین منظور پوششی خاص برای گاوها طراحی کرده که با پوشاندن آن به تن این حیوانات می توان تمامی علائم حیاتی این حیوان، موقعیت مکانی وی و غیره را کنترل کرد.

 
 
نظر شما
ادامه