کد خبر: ۳۱۳۳۰
 

خبرگزاری ایسنا نوشت:

در حالی که رئیس سازمان دامپزشکی معتقد است که یکی از عوامل شیوع بیماری لکه سفید میگو مناسب نبودن زیرساخت های استخرهای پرورشی این گونه آبزی است، رئیس سازمان شیلات اعلام کرد که زیرساخت‌های مزارع پرورشی میگو از لحاظ طراحی و ساختار از بهترین کیفیت برخوردارند و تاکنون گزارش رسمی از سازمان دامپزشکی درباره علت اصلی شیوع بیماری لکه سفید میگو در استان‌های مختلف اعلام نشده است.

 «حسن صالحی» رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری که صبح روز یکشنبه به مناسب هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود زیرساخت‌های نامناسب استخرهای پرورشی میگو مانند آب‌های ورودی و خروجی و کانال‌های فرعی و اصلی با نواقصی روبرو است که یکی از عوامل شیوع و انتقال بیماری لکه‌سفید میگو است، اظهار کرد: در مورد زیرساخت‌ سایت‌های پرورش میگو به جرات می‌توان گفت که از نظر مطالعه، طراحی و اجرای سایت‌های میگو به اذعان کارشناسان معتبر بین‌المللی مزارع پرورشی میگو از درجه کیفی یک برخوردارند که قابل قیاس با مزارع کشورهای پیشرویی مانند ویتنام، تایلند، مالزی و اندونزی نیست.

  وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با آغاز طرح پرورش ماهی در قفس، میگو به دست فراموشی سپرده شده است؟ افزود: به هیچ وجه میگو فراموش نشده و همواره مورد توجه سازمان شیلات، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی قرار دارد و افزایش تولید میگو بیان‌گر این مسئله است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۲ میزان تولید میگو ۱۲ هزار تن بود که در سال پس از آن  به ۲۵ هزار تن رسید و اگر در سال گذشته بیماری لکه سفید میگو نمی‌آمد حدود ۳۰ هزار تن در کشور تولید می شد اما این بیماری سبب شد که تولید به ۱۸ هزار تن برسد و امسال نیز علی‌رغم گزارش بیماری در خوزستان و بوشهر پیش‌بینی می‌شود با وضعیت‌ مناسبی که وجود دارد، تولید میگو به بیش از ۲۰ هزار تن برسد.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: سایت‌های پرورش میگو مانند گواتر، گمیشان و ... نیز پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کرد با بیماری به تولید بازگشته اند که نشان دهنده توجه سازمان شیلات به پرورش میگو است اما کاهش تولید میگو ناشی از بیماری طبیعی است، چراکه در کشورهای پیشرو در آسیای جنوبی نیز این اتفاق افتاده و پس از شیوع بیماری لکه‌سفید میگو تولید این محصول تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

به گفته صالحی، در اکوادور که زمانی ۱۵۰ هزار تن تولید میگو داشت، پس از شیوع بیماری به یک باره به حدود ۱۰ هزار تن رسید و تا کنون نیز نتوانسته به تولید ۱۵۰ هزار تنی خود برسد. همچنین کشوری مانند تایلند با تولید ۲۴۰ هزار تنی در گذشته نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.

اعلام نشدن گزارش رسمی از دامپزشکی درباره علت بیماری میگو

وی تصریح کرد: علت اصلی شیوع بیماری لکه سفید میگو در سال گذشته در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان که امسال نیز گریبان‌گیر دو استان خوزستان و بوشهر شد. از سوی سازمان دامپزشکی به صورت رسمی گزارش نشده است که مرکز تکثیر، خوراک میگو یا چه چیزی دقیقا عامل شیوع این بیماری بوده است. اما زمانی که میگو از مزارع برداشت می‌شود باید پروش دهندگان استخر را پس از برداشت خشک کنند، خاک سیاه کف آن‌ را بردارند، با موادی مانند آهک و... ضدعفونی‌های لازم را انجام دهند تا بتوانند با رعایت نکات بهداشتی از شیوع بیماری جلوگیری کند.

صالحی خاطر نشان کرد: روزی دولت سرمایه گذاری های مناسبی به ویژه در برنامه‌های توسعه‌ای دوم و سوم برای توسعه پرورش میگو در کشور انجام داد که البته این سرمایه گذاری‌ها در برنامه چهارم به بعد کمتر شد اما طی سال‌های اخیر در سایت‌های پرورشی میگو مانند تیاب، گواتر و... سرمایه گذاری های خوبی شده اما در زمینه مدیریت مزرعه خود پرورش دهندگان باید موارد و نکات لازم را رعایت کنند. به عنوان مثال در سایت‌هایی از جمله گواتر ۲۰۰۰ هکتار لایروبی طی سال‌های اخیر انجام شد اما علی‌رغم استقرار یگان حفاظت و دیگر مسائل، برخی پرورش دهندگان حاضر به حضور در مزارع خود نشدند که ممکن است به دلیل نداشتن نقدینگی باشد.

میگوپروران خود باید از بانک‌ها تسهیلات بگیرند

وی اظهار کرد: برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها خود پرورش دهندگان باید اقدام کنند و مشکلاتشان را با بانک‌ها حل کنند، گرچه سازمان شیلات آن‌ها را معرفی خواهد کرد و برای دریافت تسهیلات‌شان نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد اما امسال دستورالعملی در این زمینه صادر شد و کمیته‌هایی شکل گرفت که در این زمینه موانع موجود برطرف شود و بسیاری از پرورش‌دهندگان نیز به عضویت صندوق توسعه کشاورزی درآمده‌اند و توانسته‌اند در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان وام دریافت کنند و امسال این میزان تسهیلات به بیش از ۸۰ میلیارد تومان رسید.

صالحی گفت: این بیماری در سال گذشته خساراتی برای پرورش دهندگان میگو به همراه داشت اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ایم که بخشی از مطالبات این بخش را پرداخت کنیم .

رئیس سازمان شیلات اعلام کرد: در سال گذشته ۸۲ هزار تن انواع ابزی به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار به کشورهایی مانند عراق امارات ویتنام و چین صادر شد که البته در این میان روسیه نیز در سال گذشته به جمع مشتریان محصولات شیلاتی ایران پیوست و ۱۰۰۰ تن از این محصولات به روسیه صادر شد که ۳۰ درصد آن از مرزهای روسیه و مابقی آن از طریق دیگر کشور های اوراسیا صورت گرفت.

وی پیش بینی کرد امسال با توجه به شرایط موجود برآورد می‌شود بیش از ۵۰۰۰ هزار تن ماهی، میگو و دیگر محصولات شیلاتی به روسیه صادر شود که در این باره مذاکرات لازم صورت گرفته است.

تفاهم با محیط زیست برای تولید تیلاپیا

صالحی با اشاره به تفاهم با سازمان محیط زیست برای تولید ماهی تیلاپیا در کشوراظهار کرد: این ماهی در ۱۰ مزرعه سرپوشیده تحت نظارت مشترک دو سازمان تولید می‌شود، چرا که تیلاپیا اکنون در کشور به صورت تک جنسی و در مراکز تحقیقاتی بافق تولید می‌شود و ما براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان محیط زیست ایران داریم قرار است که این ماهی در ۱۰ مزرعه سرپوشیده که به آنها مجوز نیز داده شده است تولید شود.

هشدار برای ورود تیلاپیا به آب‌های خوزستان

به گفته رئیس سازمان شیلات بچه ماهی مورد نیاز این ۱۰ مرکز از محل تولید مرکز تحقیقات بافق یزد و واردات تامین می‌شود و از آن‌جا که ماهی تیلاپیا در دمای ۱۰ درجه دچار تلفات می‌شود نگرانی برای رها شدن این گونه در مناطق شمالی کشور نداریم اما این ماهی از طریق منطقه اروند در استان خوزستان بدون نظارت به کشور وارد شده که باعث ورود آن به رود شادگان شده است.

وی هشدار داد: احتمال ورود این ماهی به کرخه و کارون و حتی استان مرکزی کشور وجود دارد که این امر باعث به خطر افتادن سایر گونه‌های آبزیان می‌شود .
 
 
نظر شما
ادامه