کد خبر: ۳۱۳۲۳
 
 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه برخی از مزارع پرورش ماهی از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند؛ خوددرمانی از سوی تولیدکنندگان مزارع یک مشکل عمده است که باید با تجویز کارشناس دامپزشکی باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «کورش یزدان پناه» ظهر امروز در سیزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج که با موضوع «بررسی مسائل و مشکلات مزارع پرورش ماهی استان کهگیلویه و بویراحمد» و با حضور اعضای این کمیسیون و جمعی از تولید کنندگان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مشکلات مزارع ماهی در استان شیوع بیماری ویروسی VHS  است در بین برخی از مرازع از سال 92 بود که علت اصلی آن واردات تخم چشم زده به کشور بود.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خسارت مستقیم که سبب تلفات، تعطیلی و نیمه تعطیل شدن این واحدهای تولیدی شد بالغ بر 20 میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون روند شیوع این بیماری نزولی است و تنها چند مزرعه مبتلا به این بیماری هستند.

یزدان پناه با اشاره به اینکه حدود 202 مزرعه پرورش ماهی قرل آلا در استان وجود دارد، عنوان کرد: اکنون 30 مزرعه غیرفعال است و برای حدود 1500 نفر به صورت مستقیم و 3 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات نسبت به سال‌های قبل دوره‌های آموزشی کمتری برگزار شد، اظهار داشت: مالکان مزرعه‌های پرورش ماهی برای شرکت در این دوره‌ها استقبال نمی‌کنند.

یزدان پناه با بیان اینکه سود 21 درصد مربوط به تمدید اقساط مزارع پرورش ماهی بود، عنوان کرد: در آیین نامه‌ای که از سوی هیئت وزیران تصویب شه بود مزراعی که دچار حوادث قهری و طبیعی مثل بیماری می‌شوند یک مهلت 3 ساله برای پرداخت اقساط داشتند که منابع اعتباری تمدید نشد و بانک با همان 21 درصد سود تسهیلات ارائه می دادند که این روند مناسب نبود.

مدیرشیلات سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کمترین تسهیلات در این دو سال اخیر و به علت تحریم‌ها پرداخت شد، عنوان کرد: از سال 93 تا کنون بالغ بر 5 میلیارد تومان تسهیلات به تولید کنندگان مزارع پرورش ماهی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس جمهور برای مزارع که در حال ساخت و ساز یا تسهیلات سرمایه در گردش بالغ بر 48 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت، گفت: کارخانه تولید غذای ماهی قزل آلا در استان وجود ندارد و در سال 95 دو مجوز ساخت کارخانه صادر شد که در صورت پرداخت تسهیلات تا اوایل سال 96 به بهره‌برداری می‌رسند.

یزدان پناه یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش شیلات استان را نبود اتحادیه تولیدکنندگان مزارع پرورش ماهی عنوان کرد و افزود: در صورت تشکیل این اتحادیه بسیاری از مشکلات این حوزه را می‌توان حل کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مزارع از آنتی بیوتیک استفاده می‌کند، ابراز کرد: خوددرمانی از سوی تولید کنندگان این مزارع یک مشکل عمده است و باید با تجویز کارشناس دامپزشکی باشد و حتی الامکان باید از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک جلوگیری کرد چراکه برای مصرف کننده مضر است.

یزدان پناه تصریح کرد: دامپزشکی متولی بحث کنترل، شناسایی، بهداشت، درمان و رسیدگی به امور مزارع است و باید در این زمینه نظارت جدی‌تر داشته باشد.

 
 
نظر شما
ادامه