کد خبر: ۳۱۳۰۲
پروین فرشچی معاون سازمان محیط زیست
 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا در شهر بافق یزد، تاکید کرد: اگر نتایج پایلوت، نتایج مورد انتظار سازمان محیط زیست باشد و تضمین شود که این گونه در همان جا محصور می‌ماند و به جاهای دیگر منتقل نمی‌شود، در این شرایط می‌توان تصمیم گرفت که آیا تولید تجاری تیلاپیا مورد قبول است یا نه؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «پروین فرشچی» با اشاره به اینکه پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت در شهر بافق یزد در حال انجام است، گفت: اصرار زیاد سازمان شیلات بر ضرورت تولید ماهی تیلاپیا باعث شد که سازمان حفاظت محیط زیست به منظور انجام پایلوت در بافق مجوز دهد. همچنین از نظر ما در استان‌های خشک مانند یزد که فاقد رودخانه هستند و امکان انتقال تیلاپیا به آب‌های کشور وجود ندارد، انجام پایلوت بلامانع است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست نمی‌تواند از انجام پایلوت‌ها و کارهای تحقیقی_مطالعاتی برای اثبات یا عدم اثبات مسائل، ممانعت کند، اظهار کرد: سازمان شیلات ادعا می‌کند با ایجاد سیستم‌های بسته و پرورش تیلاپیای نر، امکان انتقال آن به رودخانه‌های کشور وجود ندارد، بنابراین با پرورش ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت موافقت کرده‌ایم و یک سال طول می‌کشد تا نتایج تحقیقات مشخص شود. 

تولید تجاری ماهی تیلاپیا مشروط به نتیجه پایلوت بافق است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در روند پایلوت تیلاپیا در بافق، بازدیدهای لازم از سوی سازمان صورت می‌گیرد، افزود: در این‌باره کارگروه مشترکی با استانداری و سازمان شیلات داریم و اگر نتایج پایلوت، نتایج مورد انتظار  سازمان محیط زیست باشد و تضمین شود که این گونه در همان جا محصور می‌ماند و به جاهای دیگر منتقل نمی‌شود، در این شرایط می‌توان تصمیم گرفت که آیا تولید تجاری تیلاپیا مورد قبول است یا نه؟

امکان جمع‌آوری ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان وجود ندارد

فرشچی در ادامه در مورد وجود انبوه ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان در استان خوزستان و در معرض تهدید قرار دادن ماهی‌های بومی، اظهار کرد: در تالاب شادگان ورود تیلاپیا به صورت اتفاقی صورت گرفته و با بحث پایلوت این گونه در شهر بافق متفاوت است. در حال حاضر امکان جمع‌آوری ماهی تیلاپیا در تالاب شادگان وجود ندارد، مگر اینکه جلوی ورود بیشتر این گونه مهاجم گرفته شود. 

شیلات برای مقابله با تیلاپیا در شادگان چه اقدامی انجام داده است؟

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانیم سازمان شیلات در قبال این گونه مهاجم که از عراق وارد خوزستان شده، چه اقداماتی انجام داده است، تاکید کرد: تیلاپیا هم در اثر اقدامات تکثیر و پرورشی که در شهرهای ساحلی خوزستان صورت می‌گیرد و هم از سوی عراق وارد تالاب شادگان شده است و در حقیقت هم منبع داخلی و هم منبع خارجی دارد، ولی چون تیلاپیا یک ماهی اقتصادی است، امکان این وجود دارد که در حجم وسیع صید و سپس از ورود مجدد آن به تالاب جلوگیری شود تا به تدریج میزان آنها کاهش یابد.
 
 
نظر شما
ادامه