کد خبر: ۳۱۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

 

توصـیـه‌هـای سـحـری

1.وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می‌‌خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می‌توانید در این وعده بگنجانید.

2.می‌توانید 10 تا 12 قاشق غذاخوری برنج پخته (البته کمی ‌چرب‌شده با روغن زیتون یا روغن کانولا) را همراه انواع خورش‌های سنتی در این وعده میل کنید.

3.خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تامین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آبلیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون باشد.

4.اگر جزو آنهایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پرکالری و البته مغذی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی ‌که با کمی ‌کره و دارچین طعم‌دار شده است.

5.خوردن مخلوط میوه‌های فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست یکی از گزینه‌های مناسب برای شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود.

6.مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای شور و پرادویه‌ای مانند انواع فست‌فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

7.بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روز‌های روزه‌داری، آب است که البته می‌توانید آن را با کمی ‌آبلیموی تازه طعم‌دار کنید.

8.از مصرف سیر، پیاز و حتی سبزی خوردن در این وعده بپرهیزید تا بوی دهانتان برای اطرافیان، آزاردهنده نباشد.


توصـیـه‌هـای افـطـاری

1.وعده افطار، معادل همان وعده صبحانه‌ای است که در روزهای عادی می‌خوردید؛ پس بهتر است به حضور تمام ‌گروه‌های غذایی در این وعده غذایی‌تان توجه کنید.

2.روزه‌تان را می‌توانید با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و 2 عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل (طبیعی) باز کنید.

3.می‌توانید چند برش نان سنگک را همراه با 45 گرم پنیر و چند برش گوجه‌فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید و البته می‌توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم‌دار کنید.

4.انواع سوپ‌های سبک مانند سوپ شیر نیز انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند؛ البته در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید تا حجم معده‌تان پر نشود و اشتهایتان برای خوردن سایر غذاها از میان نرود.

5.اگر احساس سنگینی یا دل‌درد کردید، کمی ‌صبر کنید و سپس کاسه‌ای ماست که با کمی ‌جوانه‌گندم و پودرمغزها (مانند مغز‌پسته، بادام و کنجد) مخلوط کرده‌اید، میل کنید. حتی مخلوط ماست و انواع میوه‌های فصل هم انتخاب مناسبی برای این وعده هستند.

6.برای شام بهتر است از منابع پروتئینی استفاده کنید؛ البته از انواع کم‌چرب. به طور مثال، تکه‌ای ماهی یا سینه‌مرغ کبابی همراه با انواع سبزیجات بخارپزشده مانند هویج، لوبیاسبز، نخودفرنگی و ذرت.

7.حتما بین افطار تا شام 2 تا 3 واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامین‌ها نشوید.

8.در وعده افطار، زیاد چای نخورید؛ زیرا این نوشیدنی مدر است و ممکن است شما را به کم‌آبی مبتلا کند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hossein.ma
|
-
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۵
0
0
مرسی ازتوصیه هاتون ولی جدیدا پزشکان محترم پی بردن که باید افطار و شام با هم در یک و عده خورده شود و جدا کردن این ها سبب بروز مشکل در دستگاه گوارش می شود .
((افراد عادی روزه دار شام را حذف کنند))
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: خوردن شام پس از صرف افطار کامل باید حذف شود؛ چراکه در غیر این صورت روزه‌دار دچار سوءهاضمه و آسیب‌های گوارشی خواهد شد
دکتر سیامک خالقی افزود: بی‌غذایی و کم‌غذایی و نخوردن غذا به‌مدت طولانی معمولا تأثیر سوئی روی دستگاه گوارش نمی‌گذارد و فقط بیمارانی که زخم‌های گوارشی دارند و ترشح اسید معده آنها بسیار افزایش یافته است، باید مراقب بی‌غذایی باشند.
دکتر خالقی با بیان اینکه آن دسته از افرادی که مشکلاتی از قبیل زخم‌های گوارشی و مشکلات عروقی و مخاطی دستگاه گوارش دارند باید قبل از روزه از نظر مشکلاتی که احتمالا برای آنها به‌وجود خواهد آمد با پزشک خود مشورت کنند، ادامه داد: بیمارانی که مشکل قند پیشرفته و غیر‌قابل کنترل دارند و گرسنگی طولانی مدت و خوردن غذا به‌طور ناگهانی می‌تواند سطح قند آنها را دچار تغییر کند، صحیح نیست روزه بگیرند و همچنین روزه گرفتن برای بیماران حاد که استفراغ و تهوع دارند، بیماران عفونی تب‌دار و دارای دردهای شکمی که در آنها بدن کم آب می‌شود مضر است؛ زیرا بی‌آبی به بدن آسیب می‌رساند.
در همین حال، دکتر مرتضی صفوی، متخصص تغذیه نیز گفت: روزه‌داران باید سحری را مانند صبحانه کامل یا یک ناهار سبک مصرف کنند و خوردن سالاد و میوه در وعده سحر باعث کاهش احساس گرسنگی و تشنگی در افراد می‌شود
نظر شما
ادامه