کد خبر: ۳۱۱۶۶
در نشست رئیس سازمان دامپزشکی با مجمع نمایندگان آذربایجان غربی مطرح شد:
مشکل اصلی دامپزشکی کمبود اعتبارات است/ دامپزشکی خط مقدم برای کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیکی است/ سازمان دامپزشکی کشور متناظر OIE و متناظر WHO محسوب می‌شود ...
 
 

حکیم مهر - به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، نشستی با حضور «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر رسول خضری»، «دکتر هادی بهادری»، «دکتر سید تقی کبیری»، «عین الله شریف پور» و «روح الله حضرت پور» از نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 25 مرداد ماه در محل سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد .

نقشه راه برای توسعه دامپزشکی در برنامه ششم/ افزایش امکانات و اعتبارات سازمان دامپزشکی

 «دکتر رسول خضری» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در برنامه ششم نقشه راهی برای توسعه دامپزشکی در نظر گرفته خواهد شد و سعی در افزایش امکانات و اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور می باشد.

وی در ادامه گفت: سلامت و امنیت غذایی یک بحث حاکمیتی است و سازمان دامپزشکی باید استقلال و امکانات کافی برای انجام این وظیفه داشته باشد.

کثرت تعدد و تنوع دانشکده های دامپزشکی در استان آذربایجان غربی

«دکتر هادی بهادری» نائب رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: استان آذربایجان غربی جزو قطب های دامپروری و دامپزشکی کشور است که از لحاظ کثرت تعدد و تنوع و حتی در حوزه مسائل علمی دانشکده های دامپزشکی استان جزء قدیمی ترین دانشگاه های دولتی و آزاد به حساب می آید و حتی ریاست دانشگاه ارومیه را به مدت 30 سال دامپزشکان بر عهده داشتند و این نشان از ظرفیت بالای استان در این زمینه دارد.

وی با اشاره به رتبه 3 کشوری تولید طیور در استان آذربایجان غربی افزود: متاسفانه کشتارگاه صنعتی فعال دام در مرکز استان وجود ندارد و توصیه کرد کشتارگاه های سنتی استان تجمیع شوند.

مشکل اصلی دامپزشکی کمبود اعتبارات است

«دکتر سید تقی کبیری» عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی کمبود اعتبارات است و تامین آن می تواند حلال مشکلات کنونی دامپزشکی باشد.

وی با تشکر از سازمان دامپزشکی به علت عنایت ویژه به استان آذربایجان غربی، تقویت قرنطینه های دامی مرزی در استان را از رییس سازمان دامپزشکی خواستار شد.

«دکتر مهدی خلج» در این نشست ابراز امیدواری کرد: ارتباط خوب بین بدنه کارشناسان دولت و مجلس می تواند با برنامه های مبنی بر واقعیت مشکلاتی از مردم حل نماید.

سازمان دامپزشکی کشور متناظر OIE و متناظر WHO است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: معمولاً موقعی که یک قانون می خواهد شکل بگیرد یعنی می خواهیم وظیفه ای خلق کنیم که یک دستگاه انجام دهد، باید وظیفه ذاتی آن سازمان باشد، انطباق علمی با آن سازمان داشته باشد و همچنین متناظر بین المللی داشته باشد؛ به طور مثال سازمان دامپزشکی کشور متناظر سازمان جهانی بهداشت دام  "OIE” و متناظر وزارت بهداشت و درمان سازمان بهداشت جهانی  "WHO”  می باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد ملی در همه کشورها بهداشت دام مهمترین مولفه تامین سلامت می باشد.

دکتر خلج با اشاره به ورود 4 عامل بیماریزای دامی در 3 سال اخیر از مرزهای شرقی و غربی و قرار گرفتن کشور در منطقه پر خطر و بدون ثبات از نظر کنترل بیماری های دامی در کشورهای هم مرز ایران، وظیفه سازمان دامپزشکی را در پایش 181 نوع عوامل بیماریزای دام و طیور با قابلیت انتقال به انسان را در حفظ سرمایه دامی بسیار سخت توصیف کرد.

سهم دامپزشکی در افزایش تولیدات دامی کشور بیش از 35 هزار میلیارد تومان است

رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت دام سهم دامپزشکی را در افزایش تولیدات دامی 25 درصد اعلام کرده است که اگر ارزش اقتصادی دام زنده و تولیدات 142 هزار میلیارد تومان باشد، می توان نقش خانواده دامپزشکی در ارائه خدمات دامپزشکی را بهتر درک کرد.

وی تصریح کرد: تولید حدود 14 تا 15 میلیون تن فرآورده خوراکی در سال داریم که در بحث سلامت، یک فرآورده سالم منجر به سلامت می شود؛ اگر شیر خام در فرآیندی بهداشتی و تحت نظارت از دام سالم تهیه شود از سلامت و بهداشت مناسب برای مصرف کننده برخوردار خواهد بود، ولی اگر این زنجیره منجر به تهیه شیر از گاو ناسالم شود با تمام امکانات و تجهیزات نمی توانیم محصول را به شرایط سلامت و بهداشتی برسانیم.

دامپزشکی خط مقدم برای کاهش مقاومت باکتریایی نسبت به آنتی بیوتیک است

وی با اشاره به برنامه های کاهش مقاومت باکتریایی که از اهداف مشترک سازمان های بین المللی  "OIE”  و  "WHO”می باشد و دامپزشکی خط مقدم برای کاهش مقاومت باکتریایی نسبت به آنتی بیوتیک است، لازم است امکانات سازمان از لحاظ نیروی انسانی و اعتبارات تقویت شود. همچنین ضرورت ارائه خدمات رایگان در مناطق روستایی و عشایری بویژه مناطق مرزی را نیازمند منابع مالی و نیروی انسانی دانست.

در پایان مقرر شد جلسه مجمع نمایندگان استان در اواخر شهریور ماه با حضور ریاست سازمان در استان آذربایجان غربی تشکیل شود.

 
نظر شما
ادامه