کد خبر: ۳۱۱۱۴
 
 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی عدم آگاهی مردم از وظایف دامپزشکی را یکی از مشکلات دامپزشکی خواند و افزود: باید مقوله آموزش و اطلاع رسانی در دامپزشکی در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل  از فارس، «دکتر محسن شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ظهر امروز در دیدار با نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مبارزه با بیماری‌‌های مشترک بین انسان و دام از اولویت‌های سازمان دامپزشکی است.

شانقی افزود: دامپزشکی در تامین و امنیت غذای سالم جامعه و اعطای کد حلال به کشتارگاه‌های طیور استان نقش پررنگی دارد.

وی گفت: با نظارت بهداشتی و شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان و بازرسی و نظارت بهداشتی در مراکز زیر پوشش بر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی پیرامون بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیان کرد: سل، تب مالت یا بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، مشمشه و شاربن یا سیاه زخم از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی به دامدار، تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی وارد می‌آورد و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد.

شانقی تاخیر در پرداخت غرامت دام‌های معدوم شده به علت کمبود اعتبار را یکی از مشکلات این اداره کل برای مبارزه با بیماری تب مالت اعلام و اظهار کرد: بر این اساس مبارزه با بیماری‌‌های مشترک بین انسان و دام از اولویت‌های سازمان دامپزشکی است و هر ساله برای جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها به انسان فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله واکسیناسیون جمعیت حساس و تست و کشتار در جمعیت دام‌ها در دامداری‌های سنتی و صنعتی انجام و دام‌های آلوده مشخص و حذف می‌شوند.

وی با اشاره به خسارات اقتصادی بیماری تب برفکی در سال گذشته تصریح کرد: تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار دامی است که به علت ماهیت خاص ژنومی و وجود سویه‌های متفاوت و بافت سنتی دامداری‌های کشور، مسیر دشواری برای جلوگیری و کنترل بیماری را پیش روی سازمان دامپزشکی قرار داده و متأسفانه سال گذشته کمبود واکسن در کشور این دشواری را دوچندان کرد که به دنبال آن شاهد بروز بیماری در مناطق مختلف کشور و تلفات دامی در کانون‌های بیماری بخصوص در بره و بزغاله بودیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: افزایش کیفیت فرآورده‌های خام دامی باعث صادرات و تولید خواهد شد.

«سید مهدی مقدسی» عدم آگاهی مردم از وظایف دامپزشکی را یکی از مشکلات دامپزشکی خواند و افزود: باید مقوله آموزش و اطلاع رسانی در دامپزشکی در اولویت قرار بگیرد.

وی به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه از دامپزشکی و پیگیری مشکلات و موانع موجود اشاره کرد و از زحمات مجموعه دامپزشکی استان مرکزی در تولید غذای سالم، کنترل بیماری‌های دامی و صادرات فرآورده‌های خام دامی تشکر کرد.

 
 
نظر شما
ادامه