کد خبر: ۳۱۰۸۴
 
 

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در حال حاضر از تعداد 160 پرسنل دامپزشکی این اداره کل 35 نفر از آنان مبتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های فیزیکی ناشی از برخورد دام با انسان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سیدمحمدمهدی احمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار کرد: هرچه تجمع دامی در مکانی بیشتر باشد شیوع بیماری ها نیز به علت برخورد زیاد خواهد شد.

خراسان شمالی هم اکنون چهار مجتمع دامپروری دارد که به گفته مدیر کل دامپزشکی و کارشناسان به محل و کانونی برای شیوع بیماری ها تبدیل شده است.

احمدی افزود: متاسفانه هم اکنون در این مجتمع ها انواع دام نگهداری می شود که این امر نیز خود باعث شیوع بیماری خواهد شد.

وی بر پراکندی محل های نگهداری دام تاکید کرد و افزود: ما موافق ایجاد فاصله و حداقل برخورد در جامعه صنعتی دام هستیم و در بسیاری از کشورها از این نظر سخت گیری هایی می شود که شیوع بیماری را نیز به حداقل رسانده اند.

وی افزود: به عنوان مثال در یک مجتمع گوسفند داری تنها باید گوسنفد نگهداری شود، اما متاسفانه گاو و سایر احشام نیز وجود دارد.

دامپزشکی با ایجاد اینگونه مجتمع های دامپروری مخالف است

وی هدف از ایجاد مجتمع های دامپروری در این استان را انتقال دامداری های از حواشی به خارج شهر عنوان کرد و افزود: باید در این مکان ها ضوابطی از جمله مدیریت صحیح، نگهداری یک نوع دام، حصار کشی، قرنطینه، ایجاد فاصله و پراکندی بین دام و سایر موارد رعایت شود اما متاسفانه کمتر رعایت می شود که دامپزشکی با اینگونه مجتمع ها مخالف است.

وی اظهار کرد: دامپزشکی در راستای رفع مشکلات در مجتمع ها اقداماتی از جمله شناسایی، اخطار، ساماندهی انجام داده است.

دامپزشکی با کمبود نیرو مواجه است

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه این اداره کار سالانه فعالیت های زیادی در زمینه های مختلف دارد گفت: اما متاسفانه از نظر نیرو با مشکل اساسی در تمامی حوزه ها مواجه است.

احمدی افزود: در این استان بیش از دو میلیون و 300 هزار راس دام وجود دارد و همچنین این مجموعه باید بر بیش از یک هزار و 600 واحد اماکن عرضه فراورده های خام دامی نظارت داشته باشد.

وی تعداد نیروهای این اداره کل را 160 نفر نیروی دولتی و تعداد محدودی بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: توان کار در دامپزشکی بسیار بالا است اما حتی نیروهای این حوزه کمتر شناخته شده اند.

شیوع بالای بیماری های مشترک انسان و دام در پرسنل دامپزشکی

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دامپزشکی نیز باید جزء مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرد گفت: طبق آمار از بین 157 نفر نیرو 35 نفر به بیماری های مختلف مشترک انسان و دام و همچنین بیماری فیزیکی ناشی از برخورد با حیوانات مبتلا شده اند و حتی بر اثر اختلافات در نظارت در کشور چند نفر از نیروی دامپزشکی به شهادت رسیده اند.

وی افزود: با توجه به سختی کار نیروهای دامپزشکی این امر باید در دستور قرار گیرد تا این نیروها از این مزایا استفاده کنند.

«دکتر حسین یاوری» معاون توسعه منابع اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: بر اساس نیازسنجی پست های مصوب 220 نفر در این اداره کل باید نیرو وجود داشته باشد اما هم اکنون پست های این اداره کل 120 نفر نیرو دارد که حدود 100 نفر کمبود وجود دارد.

وی اظهار کرد: 22 نفر نیرو نیز در استخدامی جدید وارد این اداره کل خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 65 تا 70 درصد بیماری بین انسان و دام مشترک است گفت: سهم دامپزشکی از بودجه سلامت صفر است که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

دامپزشکی از بودجه حوزه سلامت بی بهره است

وی اظهار کرد: متاسفانه دامپزشکی از بودجه حوزه سلامت بی بهره است این در حالی است که سالانه اقدامات زیادی در راستای مبارزه با بیمار ها و بخصوص بیماری ها مشترک بین انسان و دام انجام می دهد که اگر اعتبارات بیشتری در این راستا باشد اقدامات بیشتر و بهتری نیز صورت می گیرد که این امر نیازمند توجه ویژه است.

پرچالش ترین میدان دام استان در بجنورد قرار دارد

معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این جلسه یکی از چالش ها در شیوع بیماری ها را عرضه میادین دام عنوان کرد و گفت: چهار میدان عرضه دام در این استان وجود دارد که پرچالش ترین آن در بجنورد مرکز استان قرار دارد.

«دکتر حمید رمضانی» افزود: روزانه 70 درصد دام قابل عرضه در میدان دام بجنورد عرضه می شود که این مراکز به نوعی کانون بیماری ها تبدیل شده اند و باید مراقبت بیشتری صوت گیرد تا دغدغه ها نیز از این نظر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه این مراکز را نمی توانیم تعطیل کنیم افزود: اگر میادین دام تعطیل شوند حواشی شهر خود به خود تبدیل به محل های عرضه دام خواهد شد که خود تهدیدی به حساب می آید.

وی بر نظارت و مراقبت از میادین دام تاکید کرد و گفت: با مراقبت مشکلات و چالش های این حوزه تا ایجاد میدان های دام استاندارد کاهش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیماری تب برفکی که در این استان شیوع پیدا کرده بود اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبار و کمبود واکسن تعداد دام کمتری واکسینه شدند و عواملی همچون نقل و انتقال دام ها، مشارکت نکردن دامداران، سنتی بودن دامداری ها و کمبود آگاهی و دانش دامداران باعث گسترش این بیماری در این استان شد.

رمضانی افزود: موج وقوع این بیماری در سالانه در این استان در دو تا سه کانون است اما متاسفانه در سال جاری افزایش داشته ایم.

وجود 140 کانون بیماری تب برفکی در استان خراسان شمالی

وی تعداد کانون های بیماری تب برفکی در این استان را 140 مورد عنوان و تصریح کرد: این تعداد شامل 13 درصد جمعیت دامی با 300 هزار راس خواهد شد که در این کانون ها یک درصد تلف دامی و کشتار اجباری داشته ایم.
وی اظهار کرد: نسبت به کل جمعیت دامی استان کمتر از یک صدم تلفات دامی داشته ایم.

وی افزود: شیوع بیماری تب برفکی بیشتر در دامداری های سنتی بود و همچنین در مکان هایی اتفاق افتاه بود که کمتر به توصیه های دانپزشکی توجه داشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دامداری های صنعتی این استان را همچون باغ وحش عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این دامداری ها هر نوع دام وجود دارد که این امر باعث شیوع بیماری ها خواهد شد.

رمضانی اظهار کرد: در چهار ماه امسال از نظر بیماری های دامی نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد کاهش داریم.

وی گفت: پارسال در همین مدت 40 کانون بیماری شناسایی شده بود که امسال 34 کانون شناسایی شد.
به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در شمال شرق کشور نزدیک به دو میلیون و 100 هزار رأس گوسفند و بز و حدود 55 هزار رأس گاو و گوساله دارد.

 
نظر شما
ادامه